Mijn paard is erg druk altijd onder het zadel, in de bak al helemaal en buiten gaat het in stap goed maar in draf geeft ze zich helemaal. Ze blijft er heel braaf bij dus dat is fijn! Ze zal me nooit eraf gooien of er echt vandoor gaan maat het blijft gewoon heel vervelend. Door haar korte passen kan ik niet eens normaal licht rijden. Ik heb haar nu 4 jaar en haar gedrag is zeker afgenomen. In het begon kon ze niet eens stappen. Ze kende alleen de dribbel. Maar om even tot mij vraag te komen; ik rij nu met stang, hefboom met ketting. Ik weet het is een heel streng bit en ik rij hier al 4 jaar mee, weet ook niet waarom... Maar komt door mijn vorige instructrice. Ik wil nu overstappen op een dubbelgebroken trens dus die is besteld en krijg ik maandag binnen. Ben heel benieuwd omdat ze dus druk wordt zodra ik druk geef op de teugels bijvoorbeeld het draven. Ik heb ook een tijd monty halster geprobeerd maar dit werkte totaal niet.... Nu wil ik misschien ook bitloos gaan proberen maar dan met een ander halster/hoofdstel. Iemand tips voor mij, mijn paard of over een bit/halster/hoofdstel? Weet niet of dit het goede forum is trouwens.... Groetjes Esther
Een paard terugrijden heeft niet alleen met trekken aan het bit te maken maar ook met je zit. Ik zou idd een ander bit indoen en dan vooral met je zit gaan oefenen.
Misschien even losgooien of longeren voor het rijden als het gewoon om te veel energie gaat.
Als ze sneller gaat dan jij zou willen dan is dat gewoon ongehoorzaamheid naar jou en je hulpen. Weet je zeker dat je niet onbewust hulpen geeft. Inderdaad kun je hem ook terug rijden op de zit. Als je aandraaft zoek dan een laag tempo die jij fijn vind en iedere keer als ze sneller wilt sluit je je handen en ga je langzamer lichtrijden. Zet haar eventueel op een volte. Waarschijnlijk wat er gebeurd is is dat je met een vrij zwaar bit steeds veel druk hebt opgebouwd in de mond, waardoor het paard niet goed meer reageert op de terug hulp. Gaat ze wel weer lopen als je gewoon je handen sluit of blijft ze dan ook doorgaan.
Supervixen
Geplaatst: 02-11-14 14:03
Je rijdt al 4 jaar met een heel streng bit en je weet niet waarom??!!
Ik zelf rij met een kaakgekruist bitloos hoofdstel. Voor mijn paard werkt dit prima. Ik zou gewoon kijken of je een bitloos hoofdstel van iemand kunt lenen en uitproberen.
Misschien moet je het eens in het voer gaan zoeken. Paarden kunnen daar ook heel erg druk van worden. Ons paard krijgt muesli zonder haver speciaal voor hete paarden van het merk Hippostar. Daar doet ze het echt heel goed op en is goed te rijden. Als jou paard daar gevoelig voor blijkt te zijn, dan zal alle verandering van bitten niet helpen. Kijk ook eens goed naar het zadel...kan best wel goed liggen maar is het ook geschikt voor je paard. Ik hoop dat het snel beter word
Wanneer is ie voor t laatst bij de tandarts geweest? Mijn paard was altijd ontzettend druk en dribbelig en gestresst, tot een bezoekje van tandartslief. Kiezen waren ontzettend scherp geworden, overal littekens en sneetjes in de mond. Tandarts is meer dan een uur bezig geweest maar hij is ontzettend ontspannen nu! Nog steeds ruim voorwaarts en soms wat druk maar als ik vraag om even normaal te doen doet ie dat nu tenminste
Eerst mondklachten en rugproblemen uitsluiten. Gewoon met een trens rijden is prima. Ik begrijp niet waarom je met stang met hefboom en ketting rijdt, al helemaal niet omdat je er geen reden voor hebt. Zou het kunnen dat hierdoor pijn in haar mond heeft of bang is geworden door verkeerd gebruik?