Paard trekt aan de teugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Paard trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:08

Hee,

mijn verzrogpaard trekt tijdens het rijden heel vaak aan de teugels, ze schud dan "ja" en elke keer als ze haar hoofd naar voren beweegt trekt ze heel erg aan de teugels. Ik denk zelf dat dit een uiting van spanning is omdat ze het vooral bij het buitenrijden doet. Maar ze doet het ook als ze op het tempo van een ander paard moet lopen want ze loopt zelf altijd heel snel, als ik haar dan in mijn tempo wil laten lopen begint ze zo te trekken en te schudden.. ze wordt gereden met een dubbel gebroken bit.

Zijn er meer mensen die dit herkennen, en hoe kan ik dit oplossen?

Groetjes!

Dribbel

Re: Paard trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:13

Vooral buiten is dat omdat je haar terug rijdt en ze liever snel wil. Het is dus een uiting van ongenoegen en waarschijnlijk ook een manier om wat opgekropte energie kwijt te raken. In de bak kan dit ook het geval zijn en ik denk dat ik (gezien het probleem) kan aannemen dat ze je VP nog niet helemaal lekker nagefelijk en ontspannen op eigen benen loopt. Daar ligt waarschijnlijk het hele probleem. Je paard loopt niet lekker door het lijf en heeft geen correcte aanleuning (bijvoorbeeld door los vast teugel contact of niet van achter naar voor rijden) waardoor het logisch is dat het paard onrustig met het hoofd is. Soms werkt het al om lekker voorwaarst te rijden. Let daarbij wel op dat snel niet altijd voorwaarts is. De echte oplossing is waarschijnlijk les nemen, want het probleem zal niet ppur dit zijn, maar het algehele plaatje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:34

Ze trekt en schud omdat jij trekt denk ik, als jij constant op de rem rijd dan is dat helemaal niet fijn voor het dier , zelfs pijnlijk in de mond en denk aan de spieren die constant op spanning staan door het hele lijf,
Miss moet het andere paard zich wat meer aan passen aan jou paard en jij proberen wat meer op je zit te leren rijden zodat de rem niet in de mond van het paard zit, waar het ook niet hoort.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:16

Hoe heb je zelf je teugels? Zijn die ook strak? Ik zou je meer focussen op het zelf loslaten en alleen een ophouding maken wanneer hij strak word. Dit in combinatie met een been hulp. Je geeft dan een been hulp naar voren en vangt hem iets op zodat hij niet hanger laat lopen, maar dat hij in dezelfde tempo blijft lopen. Zodra hij dan loslaat laat jij ook los. Dit moet wel heel consequent gebeuren. Ben er zelf van bewust dat je niet terug gaat trekken. Loslaten en een been hulp geven. Zachtjes opvangen en weer loslaten. Succes

Amazone7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:29

Je paard heeft dan geen goed evenwicht, en loopt niet op eigen benen. Je moet je paard eerst actief laten lopen, zodat het achterbeen er actief ondertreed, en je handen stil houden ten opzichte van zijn mond. Hij/zij word van zelf nagevelijk en zal gaa zakken, je moet je paard nooit dwingen!

Amazone7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:34

Maar het kan ook aan jouw houding en zit liggen, als jij niet goed recht zit, je handen stil houd ten opzichte vanjouw lichaam. Kijk ook hoe je zit, wat doe jij? hoe reageerd je paad? hoe reageer jij? is het duidelijk wat ik vraag? Wat kan ik anders doen? het hoeft niet aan je paard te liggen, het ligt vaak aan de ruiter

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:40

Ik denk dat ze onder het 'werk' uit wil. En op buitenrit wil ZE waarschijnlijk gewoon net wat meer teugel of snelheid of iets dergelijks. Ik zou een goeie corrigerende schop geven geloof ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:27

gezienanas schreef:
Ik denk dat ze onder het 'werk' uit wil. En op buitenrit wil ZE waarschijnlijk gewoon net wat meer teugel of snelheid of iets dergelijks. Ik zou een goeie corrigerende schop geven geloof ik.

Zo jij durft??
Het is geen kickboksen waar ze mee bezig is, maar met levend dieren, schoppen is zo uit de mode , een paard wil alleen onder het werk uit komen als de ruiter niet snapt hoe hij paard moet rijden of te grof is,

Helaas zijn er ook paarden die zich wel laten schoppen, waarschijnlijk heb jij zo,n arm dier in je bezit of een hersendood manege paard onder je kont, heel sneu voor jou omdat je het niet snapt en geen compassie hebt met dieren en heel erg voor het dier, miss moet jij eens op zo,n paard terecht komen, die zich niet laat breken.

Miss moet je een andere hobby nemen,

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:10

Pfoee ben er beroerd van Zo bedoelde ik het niet. Ik heb geen eigen paard waar ik op om schop en ik rijd ook niet opneen dood manege paard. En ik schop er zeker niet op los maar streng zijn is af en toe nodig. Ik bied mijn excuses aan voor mijn bericht wil zeker geen nare berichten verspreiden. Sorry dat ik nu je topic een beetje verpest.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:19

Zou het niet kunnen dat jij zelf te veel naar voren zit en dat het paard dan de kans ziet om aan je te trekken. Veel paarden pakken je op je zwakste plek en dit kan misschien jou zwakte zijn. Het is maar een idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn