Sterk in de mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje1996

Sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:10

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan. Mijn paard is onwijs sterk in de mond, met zowel sturen als remmen. Dit probeer ik dan zoveel mogelijk met mijn zit op te lossen (heb hier ook les voor) maar ik vraag me toch wel af waar dit vandaan kan komen.

Ze is al bij de tandarts geweest 2 weken geleden. Ze is nagekeken door een fysiotherapeut en heeft bowing behandelingen gehad. Daarnaast heeft ze een nieuw zadel en zijn der hoeven ook gedaan. Ik heb een dubbelgebroken bustrens en die past goed, meerdere gepast namelijk.

Als iemand tips heeft of ideeën wat het nog meer zou kunnen zijn hoor ik het graag. Kan het namelijk ook zijn dat ze gewoon zo in der mond is?

Ropa

Re: Sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:11

Wij hebben ook een paard met echt een mond van beton, ik lees even mee hihi.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:14

Mijn paard was ook altijd heel erg sterk in zijn mond.
Ik moest hem buiten zelfs met een pelham bit rijden.
Bij mijn paard had het vooral een stuk met vertrouwen en respect te maken.
Ik doe nu heel veel aan grondwerk etc.. en nu is hij prima te rijden zonder bit.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:16

tip van mijn instructrice probeer zelf ontspannen te blijven en ga vooral zelf niet sterk worden.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:19

@viverelover, die tip heeft mijn lesgever ook en dat heeft wel iets geholpen maar ze doet het bij iedereen (dacht eerst misschien doe ik iets heel erg fouts) maar kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon moeilijk is daarin.

@rowenaduke, onze vertrouwensband is onwijs gegroeid en hebben echt respect voor elkaar, kan verder alles met der maar ze blijft sterk in de mond. Voordeel bij die van mij buiten is dat ze vroeger voor de kar heeft gestaan en ik buiten dus heel voel doe op me stem.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:22

Andere instructie nemen, want zowel bij het sturen als het remmen hoor je geen teugels te gebruiken. Een goede instructeur kan jou leren om correct te rijden.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:24

@Caira, we zijn nu bezig met te het over te gaan op de zit, maar dit kent ze vrijwel niet (ze is anders ingereden) dit is dus nog een leerproces voor zowel mij als het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:36

Ik denk dat het geen verschil gaat maken of dit paard op zit gereden gaat worden, hardheid in de mond zit m niet in de mond zelf, maar in het lijf. Je paard probeert zich te onttrekken aan goed gebruik van het lijf. Daar moet je mee aan de slag gaan. Focussen op lossigheid, soepelheid en activiteit. Dat betekend, helemaal terug gaan naar de basis, en geef het paard de tijd om weer overnieuw te beginnen en te leren hoe hij zijn lijf goed gebruikt. Het hoeft er niet moooi uit te zien, als het maar functioneel is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:39

wat je in je hand voelt is het product van hoe het paard zijn lijf gebruikt. Dit betekent niet dat je paard iets mankeert. Het ene paard gebruikt zijn lijf beter dan het andere. Dit is met de juiste training te verbeteren. Er zijn veel factoren van toepassing: bouw paard, werkwilligheid, kunde ruiter enz.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:41

Joolien schreef:
Ik denk dat het geen verschil gaat maken of dit paard op zit gereden gaat worden, hardheid in de mond zit m niet in de mond zelf, maar in het lijf. Je paard probeert zich te onttrekken aan goed gebruik van het lijf. Daar moet je mee aan de slag gaan. Focussen op lossigheid, soepelheid en activiteit. Dat betekend, helemaal terug gaan naar de basis, en geef het paard de tijd om weer overnieuw te beginnen en te leren hoe hij zijn lijf goed gebruikt. Het hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar functioneel is.

Dankjewel voor de tip! Ze heeft een tijdje last gehad van haar rug toen hebben we alleen grondwerk gedaan en is ze gemasseerd enzovoort. Hierdoor is ze al een stuk soepeler waardoor ik misschien inderdaad te snel wil.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:43

bliver schreef:
wat je in je hand voelt is het product van hoe het paard zijn lijf gebruikt. Dit betekent niet dat je paard iets mankeert. Het ene paard gebruikt zijn lijf beter dan het andere. Dit is met de juiste training te verbeteren. Er zijn veel factoren van toepassing: bouw paard, werkwilligheid, kunde ruiter enz.

je leest wel vaak dat het vanuit problemen komt zoals een verkeerd zadel etc. , maar volgens mij heb ik dat nu wel allemaal uitgesloten?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:46

Leetje1996 schreef:
bliver schreef:

je leest wel vaak dat het vanuit problemen komt zoals een verkeerd zadel etc. , maar volgens mij heb ik dat nu wel allemaal uitgesloten?

Ja tuurlijk komen vaak problemen voort uit verkeerde zadel enz, maar indd dat heb je zelf al uitgesloten en dat was je vraag ook niet toch. Je vroeg kan een paard gewoon van anture sterk zijn in de mond. Ja dat kan. Bijvoorbeeld als je paard avn anture erg op de voorhand loopt en niet makkelijk door zijn lijf dan zal hij erg sterk zijn in de mond.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:47

@bliver, ik denk dat dat ook wel in haar ras zit (gelder) dat op haar voorhand lopen en der onderhals er veel opzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:48

Is het het paard uit je profiel die ook voor de kar staat? Je hoort wel vaker dat paarden die voor de kar staan wat harder zijn in de mond, maar dat komt vaak omdat ze dan juist moeten stuwen, en gebruiken hun lijf daardoor heel anders.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:48

De manege waar ik lesgeef leer ik de kinderen altijd om niet vast te blijven houden aan de teugels! Vaak is dat een van de grote redenen waarom een paard sterk in de mond word. Probeer je paard/pony af te remmen door zwaar te gaan zitten (of heel langzaam lichtrijden) en vast los aan de voorkant, zodra je paard/pony dan afremt laat ontspan je ook volledig! Verder ben ik het ook eens met joolien :)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:50

Joolien schreef:
Is het het paard uit je profiel die ook voor de kar staat? Je hoort wel vaker dat paarden die voor de kar staan wat harder zijn in de mond, maar dat komt vaak omdat ze dan juist moeten stuwen, en gebruiken hun lijf daardoor heel anders.

Ja ze heeft een hele lange tijd voor de kar gelopen, maar sinds een half jaar heb ik haar overkocht en ik doe dat niet meer met haar. Maar nu je het zegt dan gebruiken ze hun lichaam natuurlijk heel anders. Ze is 3 jaar lang minimaal wel 2 keer per week voor de kar gezet en dan lange ritten van min 1,5 - 2 uur.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:50

Leetje1996 schreef:
@bliver, ik denk dat dat ook wel in haar ras zit (gelder) dat op haar voorhand lopen en der onderhals er veel opzetten.

Dat kan. Dan is het aan jou (mbv je instructrice om daar een passende training bij te zoeken. Je za ondervinden dat als je op de juiste weg bent dit langzaam beter gaat. Denk niet dat dit dan in een weekje beter is. Geduld is een schone zaak

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:51

Joolien schreef:

mee eens :j

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:54

Bedankt voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag en ook mee in overleg met me lesgever om te kijken wat we nu het beste kunnen doen kwa training en dergelijke :)