Scheve pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2011

Scheve pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 22:05

Hoi,

Ik heb een pony van 7 jaar, een ruin. Hij plakt zich vast aan de bakranden en hem van de bakrand vandaan sturen is vaak een heel gevecht. Als ik merk dat hij gaat plakken rij ik snel een volte of ik blijf op de binnenhoefslag rijden. Dit plakken aan de bakrand doet hij alleen rechtsom. Hij heeft ook moeite met de rechtergalop, springt 9 van de 10 keer fout aan. Ik heb gehoord dat het komt omdat mijn pony dus scheef is. Ik krijg al hulp bij het rijden, maar wil gewoon graag de vraag stellen: hoe maak je een paard recht? Door de zwakkere kant in dit geval rechts sterker te maken, maar hoe kun je dit het beste doen? Zijn daar tips voor? Of is het gewoon een kwestie van veel rijden?

Groetjesss x

Angela

Re: Scheve pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:51

Google maar eens op "rechtrichten paard". Daar ga je veel informatie op vinden over wat je moet doen om het paard te helpen. Als je na het lezen van (veel) informatie denkt "mmmmm, daar hoor ik mijn instructie nooit over", dan weet je dat je verder moet zoeken. Leest het allemaal als bekend weg, dan is het een kwestie van dooroefenen. Een paard is niet in een paar lesjes recht, er gaat best een tijd overheen voordat een paard (stukje bij beetje) recht(er) wordt.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:14

Op YouTube zijn daar veel filmpjes over te vinden, probeer de Engelstalig eens (als je dat kunt volgen).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:24

Rechtrichten inderdaad.

En misschien een keertje naar een osteopaat?

MarjoSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:37

Veel binnenhoefslag rijden helpt ook en dan recht richten. Dan kan je pony zich niet vast plakken aan de bak rand :)

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 14:03

Wat is een osteopaat?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:48

Een osteopaat is een therapeut die kijkt naar de spieren, gewrichten en organen van een paard en daarmee aan de slag gaat. Alles waar een knelpunt zit wordt behandeld zodat het paard weer helemaal los is. Heb bij meerdere dieren gezien dat het wel degelijk werkt.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:57

Over het rijtechnische gedeelte: Veel op de binnenhoefslag laten lopen. Ondanks dat dit een gevecht is.
Kijk ook eens wat er gebeurd als je in draf de teugels (zo goed als) los laat. Vind die het nu makkelijker om recht te lopen? Of blijft hij plakken aan de bakrand?

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 00:52

ramboe schreef:
Over het rijtechnische gedeelte: Veel op de binnenhoefslag laten lopen. Ondanks dat dit een gevecht is.
Kijk ook eens wat er gebeurd als je in draf de teugels (zo goed als) los laat. Vind die het nu makkelijker om recht te lopen? Of blijft hij plakken aan de bakrand?

Nee, dat werkt niet. Hij blijft dan gewoon plakken aan de bakrand, of als ik op de binnenhoefslag ben dan gaat hij gelijk richting de bakrand.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 00:56

xIirtJj schreef:
Een osteopaat is een therapeut die kijkt naar de spieren, gewrichten en organen van een paard en daarmee aan de slag gaat. Alles waar een knelpunt zit wordt behandeld zodat het paard weer helemaal los is. Heb bij meerdere dieren gezien dat het wel degelijk werkt.

Hij is wel eens gemasseerd voor zijn rug en ik heb verder ook niet het idee dat het iets met zijn spieren of dergelijke te maken heeft. Maar wie weet.. misschien helpt het wel ! Bedankt voor de tip :)

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 00:59

loempia93 schreef:
Op YouTube zijn daar veel filmpjes over te vinden, probeer de Engelstalig eens (als je dat kunt volgen).

Heb je links? of mag dat niet op bokt?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:20

Heb je het zadel na laten kijken? Dit kan een groot verschil maken. En idd op de binnenhoefslag rijden, probeer die hoefslag te vermijden: dus veel figuren, maar niet terug op de hoefslag komen.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 01:24

Marocje schreef:
Heb je het zadel na laten kijken? Dit kan een groot verschil maken. En idd op de binnenhoefslag rijden, probeer die hoefslag te vermijden: dus veel figuren, maar niet terug op de hoefslag komen.

Ik had toen ik hem net had een groter zadel waar hij uiteindelijk last van ze rug van kreeg. Ik heb toen door een zadelmaker ernaar laten kijken en die heeft me toen een zadel aangeraden wat ik vervolgens heb gekocht, dus ik denk dat het met het zadel wel goed zit.

Kan het te maken hebben met welke boom erin het zadel zit?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:35

Als je een zadel hebt gekocht maar daarna niet hebt laten nakijken of deze goed ligt, is de kans groot dat hij inderdaad niet goed ligt. De maten qua boom, kussenkanaal en/of kussenlengte kunnen dan goed zijn, maar als de kussen niet goed aansluiten op de rug (druk goed verdelen) dan past hij nog niet. Of wanneer de kussens scheef of te lokaal gevuld zijn bijvoorbeeld.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:50

Een paard is sowieso scheef. Net als mensen is een paard ook links of rechts.
Het is aan jou om dit recht te krijgen, veel trainen met idd rechtrichten, voltes, wijken enz.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:12

matijssen schreef:
Een paard is sowieso scheef. Net als mensen is een paard ook links of rechts.
Het is aan jou om dit recht te krijgen, veel trainen met idd rechtrichten, voltes, wijken enz.

Mee eens. Mijn post is ook mijn eigen ervaring: toen ik rijtechnisch niet verder kwam, en de eigenaar me verzekerde dat het zadel goed lag, heb ik toch gevraagd of (op eigen kosten) een zadelpasser ernaar mocht laten kijken. Dit mocht, en bleek het zadel dus echt veel te breed te zijn. Eigenaar was een boer overigens, die van het rijden ed geen verstand had, maar als hem een zadel in de hand geduwd wordt en door de winkel wordt gezegd dat dit de juiste maat is, dan neemt ie dat ook aan, heel begrijpelijk.

Pas toen het zadel goed lag, boekte we (heel snel) resultaat. Natuurlijk is hij nog wat scheef, maar niet zo erg dat ie als een hoepel de bocht door gaat.. Dus voor de TS het rijtechnisch wil oplossen, is het wel heel handig zeker te zijn dat het zadel ook echt past.