super slechte houden wat kan ik er aan doen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkeireja

super slechte houden wat kan ik er aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 22:02

Hoi,
(Weet niet of het hier goed staat) *D
Maar ik heb dus een heel groot probleem. mijn houding isvreselijk! :(
Ik zit heelll erg naar links en me linker schouder zit helemaal naar achteren.Ik laat me rechter teugel een beetje losser dan de ander, en doe me benen naar voren (bijna voor de singel).
ik heb deze houding gekregen doordat mijn vorige zadel verkeerd lag en ook scheve kussens dus daardoor ging ik schuin zitten. Ik wil me houding graag veranderen maar weet niet precies hoe. Heeft iemand misschien tips ? zodat mijn houding beter word ?

Alvast bedankt ! :j _/-\o_

troi

Re: super slechte houden wat kan ik er aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:08

Een paar zitlessen en terug naar de basis gaan. Mijn zit is redelijk maar ik neem ook zeker elk half jaar een zitles. Het is zo ontzettend leerzaam en in je rijden heb je er ontzettend veel voordeel van.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:20

Als je je zelfs een laat kraken of rechtzetten door een osteo of een kraker wil ook wel eens helpen

Gybbielene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:25

zonder zadel rijden kan ook helpen dan moet je je evenwicht goed bewaren en je benen naar beneden houden en je krijgt er een super goeie zit van het is niet alleen goed voor je zit maar ook heel erg leuk probeer maar eens.

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:56

Oke bedankt!!

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:47

Inderdaad zitlessen nemen en probeer je te ontspannen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:23

Probeer gewoon eens stilstaand alle 'vreselijke houding' puntjes na te lopen. Dat doe ik altijd voor het rijden, eerst recht zitten en benen naar achter, hakken uitdrukken. teugels op maat nemen (meestal na instappen) en ga zo maar door.
Misschien helpt het! Gewoon recht zitten en schouders recht!!! :D

gr,
Chantal

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:37

Dat je je al bewust bent dat je ene slechte houding hebt is al een goed begin. Je weet waar je problemen liggen. Ga nu dit 1 voor 1 aanpakken en ga dit heel bewust doen. Zet je schouder recht, ga recht zitten en pak je teugels op maat en voel bewust hoe het voelt als je alles goed hebt. Als je je daarop concentreert heb je snel door wanneer je weer scheef gaat zitten en kan je je weer corrigeren. Daarnaast zou je aan je lesgever kunnen vragen meteen in te haken wanneer je weer onbewust scheef gaat zitten. Met de les wil het namelijk wat moeilijker zijn omdat je je dan ook op de les concentreert. Ik heb dit ook gedaan toen ik scheef ging zitten en was er snel van af. Concentreer je dus echt op je houding tijdens het rijden. Voor je benen als je die naar voren brengt zou je je beugels een gaatje korter kunnen doen. Leg je benen dan voor jou gevoel overdreven naar achteren en hou ze daar. Ik weet niet of je spiegels hebt in je rijbak anders zou je daar regelmatig in kunnen kijken als je je houding nog steeds goed hebt. Mocht het zijn dat je het zelf helemaal niet kan oplossen zou je zitlessen kunnen nemen. Succes!

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:29

Monte_Cristo schreef:
Dat je je al bewust bent dat je ene slechte houding hebt is al een goed begin. Je weet waar je problemen liggen. Ga nu dit 1 voor 1 aanpakken en ga dit heel bewust doen. Zet je schouder recht, ga recht zitten en pak je teugels op maat en voel bewust hoe het voelt als je alles goed hebt. Als je je daarop concentreert heb je snel door wanneer je weer scheef gaat zitten en kan je je weer corrigeren. Daarnaast zou je aan je lesgever kunnen vragen meteen in te haken wanneer je weer onbewust scheef gaat zitten. Met de les wil het namelijk wat moeilijker zijn omdat je je dan ook op de les concentreert. Ik heb dit ook gedaan toen ik scheef ging zitten en was er snel van af. Concentreer je dus echt op je houding tijdens het rijden. Voor je benen als je die naar voren brengt zou je je beugels een gaatje korter kunnen doen. Leg je benen dan voor jou gevoel overdreven naar achteren en hou ze daar. Ik weet niet of je spiegels hebt in je rijbak anders zou je daar regelmatig in kunnen kijken als je je houding nog steeds goed hebt. Mocht het zijn dat je het zelf helemaal niet kan oplossen zou je zitlessen kunnen nemen. Succes!

Heel erg bedankt ! ja er zijn spiegels in de bak daar kan ik inderdaad wat vaker in kijken of me houding goed is !

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:33

Zonder paard kan je ook oefenen om rechter te worden. Bijvoorbeeld op een oefenbal. Als je daarop met je voeten los kunt zitten terwijl je op twee billen evenveel zit, ben je je goed aan het oefenen om het middelpunt van je lichaam weer te vinden. Ook "planking" is een goede oefening (zoek evt maar op google). Zitles door iemand die ook verstand heeft van je rug is aan te raden.

loveval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:39

Gybbielene schreef:
zonder zadel rijden kan ook helpen dan moet je je evenwicht goed bewaren en je benen naar beneden houden en je krijgt er een super goeie zit van het is niet alleen goed voor je zit maar ook heel erg leuk probeer maar eens.

Helemaal mee eens. Als je zonder zadel scheef zit glij je er gewoon naast. Zo moet je wel recht zitten en jezelf in evenwicht houden.

Als je meer wilt doen dan stappen alleen raad ik wel het gebruik van een barebackpad (zonder beugels!) of een ander druk verdelend dekje aan. Fijn voor jou en je paard/pony

kim124

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:17

Ik zou een keer zonder beugels of zonder zadel rijden, of zitlessen nemen. Dan gaat het vast :) Succes!