Pony wilt niet draven en galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Pony wilt niet draven en galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 17:28

Hoi,
Ik heb een shetlander en je kan rustig op haar rijden. Ze kan rustig, normal, vlot stappen en je kan ok rustig met haar heerlijk buitenrijden. Alleen er is 1 probleem ze wilt niet draven en galopperen als je er op zit. Een paar stapjes draf wilt ze wel maar niet een hele ronde. Het ligt niet aan haar conditie ofzo. Je kan makkelijk 1 uur op haar stappen en af en toe een paar stapjes draf. Ook kan je prima met haar los in de wei draven en galopperen zonder dat iemand er op zit. Ook kan ze dit aan de longe. Ze heeft er ook plezier in en is dol op alle aandacht die zie krijgt dus het ligger ook niet aan dat ze het niet leuk vind. Heeft iemand idee hoe dit kan of heeft er iemand tips voor me? Ik hoor het graag :))
Groetjes xx

xVerax

Re: Pony wilt niet draven en galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:30

Hoe lang/zwaar is de ruiter en hoe groot is de shet?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:33

Misschien, dit klinkt heel bot, kan ze het gewicht niet aan / dragen? (ik weet niet hoe oud de shetlander is en hoeveel jij weegt) maar misschien kan ze met iemand op haar rug niet zo goed haar balans nog vinden in de draf en galop :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:37

Niet meer rijden; ik ben even groot en stap ook niet meer op een shet omdat ik echt te lang ben := Leer mennen en dan kun je alsnog weer hele ritten buiten maken of stap alleen op je haflinger.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 17:41

Ik ben rond de 1.60 en 50 kilo en me zusje is rond de 155 en 38 kilo. Ook de klein kinderen van de eigenaar hebben het geprobeerd en die zijn nog jong en klein, 6 en 3 en daarbij lukt het ook niet.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:43

heeft de shet ooit de hulpen geleerd ( zeker voor galop ) ???
oefen anders aan de longeerlijn en dan de genen die eropzit de hulpen geven en de stemcomandoos , en de gene die de lijn + zweep vastheeft een tikje laten geven om hem voorwaarts te laten gaan

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:45

maikevermeer schreef:
Ik ben rond de 1.60 en 50 kilo en me zusje is rond de 155 en 38 kilo. Ook de klein kinderen van de eigenaar hebben het geprobeerd en die zijn nog jong en klein, 6 en 3 en daarbij lukt het ook niet.

Oke ga maar niet meer rijden :') Ik zou gaan mennen als ik jou was. En kinderen van 6 en 3 laten galopperen op een pony die dat in de eerste instantie nooit doet? lijkt me een beetje onverantwoord maarja... :Y) Gewoon een karretje zoeken en iemand met verstand er naar laten kijken of je er mee kan gaan mennen! :j

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 17:47

Ja, ze heeft ooit de hulpen geleerd. Maar ze is meer dan een jaar niet bereden doordat oude verzorgster weg ging. Nu zijn wel al ruim een half jaar aan oefenen maar gaat nog steeds niet goed. Precies wat je zegt faunty zijn we aan het oefenen en dat gaan prima alleen ze blijft maximaal 1 rondje draven

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:49

Ik denk dat jullie sowieso wel te lang zijn en jij bent zeker te zwaar voor een doorsnee shet. Een pony kan tussen de 15 a 20% van zijn gezonde gewicht dragen (met overgewicht minder). Dus dat is inclusief zadel en hoofdstel. Ik ga er even vanuit dat een gemiddelde shet waar op gereden kan worden tussen de 150 a 200 kg weegt. Dan kan je op een grotere shet dus max 40 kg erop laten rijden inclusief tuig.

Daarnaast vraag ik me idd af of de pony wel goed beleerd is. In het begin vinden ze het lastig om tempo te houden. Dat merk ik ook met mijn shetten. Maar die kunnen met een goede ruiter op hun rug wel gewoon meerdere rondjes draven. Dus ik zou voor een kleinere ruiter gaan en die laten lessen bij een goede instructeur. Daar heeft de pony iig het meeste aan.