Eerste topic met La Luna (v. Ladoga )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Eerste topic met La Luna (v. Ladoga )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:05

Hoi bokt!

Ik heb sinds twee maanden een nieuw bijrijdpaard: La Luna.
La Luna is een 17 jarige merrie en is een deens warmbloed. Ze heeft al veel in haar leven gedaan,
jachten gelopen, gesprongen, fokmerrie geweest en nu wil ik nog eens met haar gaan dressuren :')
Het is een vrij groot paard met veel power! Mijn doel is nu om die power op een goede manier te gaan gebruiken en het niet tegen me te laten werken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ze is vrij moeilijk en vindt het vooral ook best moeilijk geloof ik, ook heeft ze voor mijn gevoel enorme bewegingen en daar moet ik nog ontzettend aan wennen.

Grootste punten waar we nu aan werken :
- tempocontrole
- voor mezelf gelijke teugeldruk
- niet steeds naar beneden krijgen
- gymnastiseren van Luna
- niet als een grote boot door de bak gaan maar gecontroleerd figuren kunnen rijden.

Dit alles komt in mijn ogen neer op meer evenwicht voor mij en voor Luna. En daar zijn we hard mee aan het werk. Mijn eerste reactie was bij Luna om haar laag en rond te rijden, dan heeft ze minder de neiging om onder me uit te gaan lopen. Mijn instructrice (tevens eigenaresse van het paard) zegt echter dat Luna beter haar balans gaat vinden wanneer ik haar wat meer ' oppak'. Dus ze krijgt dan steun van mijn twee teugels, en ik moet zeggen dat ze hier inderdaad goed op reageert. Ze gaat niet krabbelen en blijft ook dan gewoon netjes en ruim haar passen afmaken. Hierdoor RIJD ik haar echt, met een langere teugel blijft ze een beetje in een houding lopen waarbij ze niet veel hoeft te doen.

Dit is iets waar ik een beetje mee aan het proberen ben. Voor nu start ik meestal laag en rond en na twee galopjes pak ik haar wat meer op.

Nou, genoeg gepraat, hier zijn wat filmpjes. Tips zijn meer dan welkom, maar let wel : aan het begin gingen we alleen in een racegalop door de bak zonder rem, dus dit is voor ons al een MEGA vooruitgang :)

Draf linksom. Wat ik zie: ik kom slecht mee met haar grote bewegingen, denk dat het zeker niet helpt voor haar evenwicht. Wel is de tempocontrole goed.

Hier een galopje, wat ze lekker vindt. Ze begint ook te briesen wat volgens mij een goed teken is. Daarna loopt ze meestal erg lekker wanneer we terug naar de draf gaan.

Hier nog een stukje stap er bij

Uiteraard hebben we ook de andere kant gedaan, maar daar zijn helaas geen filmpjes van.

leeneliefje

Re: Eerste topic met La Luna (v. Ladoga )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:09

Oh, het valt mij op dat Luna haar staart vrij vreemd draagt. Alsof ze hem tussen haar billen klemt. Is dit gewoon haar staarthouding of kan het iets te maken hebben met haar rug ?

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:19

tip voor jezelf, probeer je handen stiller te houden!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:25

floorensol schreef:
tip voor jezelf, probeer je handen stiller te houden!

thanks, vooral in draf of galop? Of over het algemeen?

Zou het met mijn teugellengte te maken kunnen hebben dat het te veel ' klappert ' ?

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:20

Leuk paardje!

Ik vind inderdaad dat het allemaal wel wat rustiger mag, maar dat zei je zelf ook al ;)
Misschien helpt het om je benen wat stiller te houden en je tenen naar binnen. Daar wordt ze misschien ook wat rustiger van (minder bewegingen tegen haar buik).
Je handen mogen ook wel wat rustiger, dan wordt ze misschien ook wat meer ontspannen met haar hoofd-hals.

Succes!

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:53

Mij vielen vooral je handen in de draf op. Die hoeven niet mee te lichtrijden hoor ;) . Ik kan niet zo goed beoordelen waardoor het komt, maar in eerste instantie zou ik zeggen dat je misschien wat losser zou moeten in je ellebogen. Dan kunnen die als jij gaat staan steeds wat strekken waardoor je handen beter op hun plek blijven. En dat resulteert in een stillere verbinding en dan wordt haar halshouding misschien ook wat makkelijker.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:59

Inderdaad, handen stiller!

Je hebt je armen gespannen, waardoor je handen gezellig met je meegaan.
Ontspan vanaf je schouders, ellebogen losjes langs je lichaam en je hebt ze al stiller!

Als jij je armen gespannen houdt, kan zij van voren niet ontspannen. Het is een wisselwerking, jij ontspant, zij kan het ook :).

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 09:35

Ja bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben me er ook van bewust dat ik veel spanning in mijn armen heb. Vind het lastig om contact te houden met de teugels zonder te verkrampen. Helemaal omdat Luna ook flink terughangt wanneer je een ophouding maakt. Maar ze moet inderdaad op eigen benen lopen en niet op mijn handen

LauraEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:36

Ik vind dat je een erg leuk brijrijdpaard hebt! Het grootste verbeterpuntje geef je zelf (en anderen) al aan: ontspanning. Je zou kunnen proberen om een aantal keer aan de longe te rijden (eventueel met bijzet), zo kan je volledig concentreren op je eigen houding en vooral de ontspanning van je armen/schouders/benen/handen. Een keer zonder beugels of zadel rijden kan ook voor meer ontspanning zorgen. Probeer anders een aantal keer tijdens het rijden tegen jezelf te zeggen dat je moet ontspannen om vervolgens een paar keer heel bewust diep in en uit te ademen. Heel veel succes en plezier!

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:54

Leuk paard ! Je geeft zelf al aan waar je aan kan werken. Wat ook help om te ontspannen is om af en toe heel bewust in en uit te ademen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:52

LauraEline schreef:
Ik vind dat je een erg leuk brijrijdpaard hebt! Het grootste verbeterpuntje geef je zelf (en anderen) al aan: ontspanning. Je zou kunnen proberen om een aantal keer aan de longe te rijden (eventueel met bijzet), zo kan je volledig concentreren op je eigen houding en vooral de ontspanning van je armen/schouders/benen/handen. Een keer zonder beugels of zadel rijden kan ook voor meer ontspanning zorgen. Probeer anders een aantal keer tijdens het rijden tegen jezelf te zeggen dat je moet ontspannen om vervolgens een paar keer heel bewust diep in en uit te ademen. Heel veel succes en plezier!

dankjewel! Ben er ook erg blij mee :) Heb altijd relatief ' makkelijke' paarden gereden dus dit is een leerzame uitdaging voor mij.

Ja klopt, terwijl ik me niet gespannen of bang voel heb ik continu m'n lichaam strak staan. _-:(
Mijn tante is paarden en ' mensen' fysio therapeut en die gaat me zitlesjes geven op haar. Dat moet goed gaan komen op die manier +:)+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:55

Citaat:
Mijn tante is paarden en ' mensen' fysio therapeut en die gaat me zitlesjes geven op haar

Moest ik wel even om lachen _O- neem aan op haar paard of iets?

Je handen vielen mij als eerste ook op, ze slingeren nogal op en neer.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 16:18

Mioux schreef:
Citaat:
Mijn tante is paarden en ' mensen' fysio therapeut en die gaat me zitlesjes geven op haar

Moest ik wel even om lachen _O- neem aan op haar paard of iets?

Je handen vielen mij als eerste ook op, ze slingeren nogal op en neer.

HAHAHAH
ik zie het nu ook :')
Luna is een merrie dus ik doe steeds heel overdreven haar zeggen over het paard.
hahaha

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:39

Inderdaad ontspannen, ik zet mezelf ook altijd vast tijdens het rijden en dan ook vooral in mn schouders en nek. Ik krijg dan altijd de opmerking dat ik moet blijven en ademhalen en proberen te genieten van mn bijrijdpaardje. Dus in je achterhoofd erbij houden dat je jezelf controleert dat je ontspant en blijft ademhalen.
Misschien handig voor jou.

Wel een leuke merrie die je onder je kont hebt trouwens!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:11

Ik ga mee met bovenstaande commentaar wat betreft ontspannen...

Wel wil ik je meegeven om op je handen te letten, ze gaan soms wat mee in de beweging van je paard. Probeer deze op één plek te houden. Tevens moet je proberen het paard meer om je binnen been te laten lopen en probeer op tijd te beginnen met insturen. ( zie filmpje 1) '' hand veranderen'.

Jullie zijn samen leuk op weg! :)

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:20

Leuke combinatie zijn jullie!
Ik ga mee met wat hierboven al gezegd is. Probeer meer te gaan voelen wat ze doet zodat je onafhankelijker kunt gaan zitten en dus je handen ook stille kunt houden. Dit kan alleen als je zit ook stabiel is want nu heb je als het ware nog 'steun' aan je handen.
Persoonlijk vind ik dat je haar wat veel op de binnenkant rondstuurt en dus weinig recht maakt. Omdat je constant op de volte rijdt (wat ik nu in het filmpje heb kunnen zien, dit is natuurlijk maar een moment opname) met dezelfde stelling train je haar hierin weinig. Ik denk dat het goed is om de volte vaak kleiner te maken met je buitenbeen en om meer contact te hebben op je buitenteugel en minder te sturen met je binnenteugel. Ook wat meer rechtuit rijden en daarna weer de volte op (niet altijd een evengrote volte, soms wat kleiner, soms wat groter). Ze mist inderdaad nog wat balans en ik denk dat door het vele sturen dit beter kan gaan worden. Probeer heel bewust op je zit te sturen zonder je handen te gebruiken.
Succes! :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 11:13

bedankt allemaal!

Dat ontspannen is inderdaad echt belangrijk. Ook het feit dat ik haar zo op de binnenteugel rijd komt mij bekend voor. Het is denk ik voor mij zo omdat Luna erg onder mij uit probeert te gaan. Als ik haar over de lange zijde rijd dan springt al snel aan galop aan om onder het werk uit te komen. Dit word wel steeds minder maar die voltes zijn voor mij voor de tempo controle. Zoals @Corien al zegt, dit is een moment opname en heb ook zeker andere figuren gereden alleen was ze na een half uurtje rijden nogal enthousiast en was een volte voor mij prettiger. Dit is natuurlijk geen excuus maar wel de reden. Een volte rijden en dan weer vooruit zou inderdaad beter zijn :j

Bedankt voor de tips en adviezen, kan ik zeker wat mee! :)
Hoop dat het me gaat lukken met haar, denk dat ze erg leuk gaat lopen wanneer alles wat meer bevestigd wordt.