Ik heb sinds twee maanden een nieuw bijrijdpaard: La Luna.
La Luna is een 17 jarige merrie en is een deens warmbloed. Ze heeft al veel in haar leven gedaan,
jachten gelopen, gesprongen, fokmerrie geweest en nu wil ik nog eens met haar gaan dressuren

Het is een vrij groot paard met veel power! Mijn doel is nu om die power op een goede manier te gaan gebruiken en het niet tegen me te laten werken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ze is vrij moeilijk en vindt het vooral ook best moeilijk geloof ik, ook heeft ze voor mijn gevoel enorme bewegingen en daar moet ik nog ontzettend aan wennen.
Grootste punten waar we nu aan werken :
- tempocontrole
- voor mezelf gelijke teugeldruk
- niet steeds naar beneden krijgen
- gymnastiseren van Luna
- niet als een grote boot door de bak gaan maar gecontroleerd figuren kunnen rijden.
Dit alles komt in mijn ogen neer op meer evenwicht voor mij en voor Luna. En daar zijn we hard mee aan het werk. Mijn eerste reactie was bij Luna om haar laag en rond te rijden, dan heeft ze minder de neiging om onder me uit te gaan lopen. Mijn instructrice (tevens eigenaresse van het paard) zegt echter dat Luna beter haar balans gaat vinden wanneer ik haar wat meer ' oppak'. Dus ze krijgt dan steun van mijn twee teugels, en ik moet zeggen dat ze hier inderdaad goed op reageert. Ze gaat niet krabbelen en blijft ook dan gewoon netjes en ruim haar passen afmaken. Hierdoor RIJD ik haar echt, met een langere teugel blijft ze een beetje in een houding lopen waarbij ze niet veel hoeft te doen.
Dit is iets waar ik een beetje mee aan het proberen ben. Voor nu start ik meestal laag en rond en na twee galopjes pak ik haar wat meer op.
Nou, genoeg gepraat, hier zijn wat filmpjes. Tips zijn meer dan welkom, maar let wel : aan het begin gingen we alleen in een racegalop door de bak zonder rem, dus dit is voor ons al een MEGA vooruitgang

Draf linksom. Wat ik zie: ik kom slecht mee met haar grote bewegingen, denk dat het zeker niet helpt voor haar evenwicht. Wel is de tempocontrole goed.
Hier een galopje, wat ze lekker vindt. Ze begint ook te briesen wat volgens mij een goed teken is. Daarna loopt ze meestal erg lekker wanneer we terug naar de draf gaan.
Hier nog een stukje stap er bij
Uiteraard hebben we ook de andere kant gedaan, maar daar zijn helaas geen filmpjes van.