Stil zetten, of toch doortrainen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stil zetten, of toch doortrainen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:21

Omdat ik de laatste tijd wat minder in mijn vel zit lees: [MWS] Tot hier en niet verder, of??

Weet ik even niet of ik moet door gaan met rijden of mijn paard echt even een week stil moet zetten en zelf ook rust moet nemen. Paard komt bijna 11u per dag buiten en kan zijn benen flink strekken in ons weiland. Een buitenritje lukt mij nog wel maar serieus aan het werk in de bak lukt mij niet omdat ik mijn teugels niet 'strak' vast kan houden. Ik heb het geprobeerd maar dan krijgen paard en ik veel miscommunicaties en dat werkt niet. Het rijden doet gewoon enorm pijn in mijn handen en gewrichten.

Vanavond zal ik weer longeren maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook echt geen zin heb om te rijden of ubberhoud om iets te doen omdat ik dan weet dat ik de volgende dag echt weer dood op ben en last heb van mijn spieren.

Maar ook snap ik wel dat het voor mijn paard niet echt goed is dat ik hem heel de week stil laat staan.. Of misschien zit dat tussen mijn oren? :+

MarlindeRooz

Re: Stil zetten, of toch doortrainen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:22

Lekker buiten gaan rijden / wandelen / grondwerk / knuffelen / spelen / vrijspringen!
Rijden is geen verplichting, je kan zoveel meer!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:24

fresley schreef:
Omdat ik de laatste tijd wat minder in mijn vel zit lees: [MWS] Tot hier en niet verder, of??

Weet ik even niet of ik moet door gaan met rijden of mijn paard echt even een week stil moet zetten en zelf ook rust moet nemen. Paard komt bijna 11u per dag buiten en kan zijn benen flink strekken in ons weiland. Een buitenritje lukt mij nog wel maar serieus aan het werk in de bak lukt mij niet omdat ik mijn teugels niet 'strak' vast kan houden. Ik heb het geprobeerd maar dan krijgen paard en ik veel miscommunicaties en dat werkt niet. Het rijden doet gewoon enorm pijn in mijn handen en gewrichten.

Vanavond zal ik weer longeren maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook echt geen zin heb om te rijden of ubberhoud om iets te doen omdat ik dan weet dat ik de volgende dag echt weer dood op ben en last heb van mijn spieren.

Maar ook snap ik wel dat het voor mijn paard niet echt goed is dat ik hem heel de week stil laat staan.. Of misschien zit dat tussen mijn oren? :+

Denk dat je hem beter stil kunt zetten dan nu doorgaan. Weet niet hoe oud je paard is. Maar zo te lezen komt ie wel aan zijn beweging, doordat ie elke dag buiten komt. En het is helemaal niet erg om een paard zo nu en dan vrij te geven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:25

Meis, je paard komt genoeg buiten. Het is nu zaak om zelf eerst te herstellen! Heb je al gekeken naar de injecties B12? Ik denk niet datje het met alleen vlees en zuivel op kunt lossen :/

Longeer hem gewoon voor zover dat gaat en pak hem weer op als je zelf weer fit bent.

Daar slijt jij niet van en je paard ook niet hoor. Hooguit eenbeetje spieren maar dat heb je er straks zo weer aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:44

Vandaag heb ik weer naar mijn HA gebeld, en ik mag Woensdag terug komen...

Het is een kwestie van afwachten denk ik, en hopen op verbetering. Alleen baal ik hier wel van, maar voorlopig gaat mijn paard dan maar tot aankomend weekend op rust en ga ik hem om de dag longeren. Ik vind het heel vervelend maar het is niet anders, en als jullie zeggen dat het geen kwaad kan ...

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:45

Het kan zeker geen kwaad om je paard op rust te zetten. Dan kan jij bijkomen en aan jezelf werken en je paard kan ook even alles verwerken. Misschien inderdaad wat buitenritjes om de ontspanning erin te krijgen. Het moet voor jullie beide leuk zijn om te werken. Zet hem even stil, ga aan jezelf werken je lichaam is heel belangrijk je hebt er maar 1 moet je zuinig op zijn en pak hem daarna weer op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:48

Joh dan doe je toch gewoon nog maar 2 keer per week lekker een beetje flierefluiten op een buitenritje?

Kan voor jullie allebei lekker verfrissend zijn :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:48

ik zou hem gewoon helemaal op rust zetten en ook het longeren laten zitten. Paard komt genoeg buiten en zal best dat weekje rust kunnen waarderen.

Dat het vervelend is zit meer in je hoofd dan dat je paard daar last van heeft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:53

Toen ik de titel las dacht ik dat het om een half jaar of jaar ging... Een week niks doen kun je nauwelijks stil zetten noemen, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Zeker als je paard genoeg buiten komt, kan dat echt geen kwaad hoor. Lekker eerst aan jezelf denken en als het weer gaat, dan weer iets gaan doen. Sterkte met alles!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:55

Joh, gewoon lekker een weekje vakantie gunnen aan je paard. Worden ze echt niet slechter van. Eerder beter. Eerst aan jezelf denken en het rijden/bezighouden van je paard komt wel weer.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:00

Gewoon stil zetten..kan geen kwaad! Komt je paard echt wel overheen:) en jij jezelf geen schuld gevoel laten houden want dat helpt niet bij herstel van jou.

En tip: Kruitvat.etos enz hebben Floradix Kruidenelixer daar zit heel veel vitaminen B12 in:) Als je dat start met de hoge dosering die je mag pakken volgens de verpakking en bij het eten helpt het je al veel! Wordt goed opgenomen door je lichaam. Dan doe je alvast iets voor de injecties en afspraak huisarts uit:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:01

Een vakantie doet een hoop paarden goed hoor!
Ik heb mijn rijpaard al een hele tijd noodgedwongen stil staan omdat ik zelf niet kan. Hij komt dagelijks buiten en ik merk niet dat hij er ongelukkig van wordt. Ben hard aan het trainen bij de revalidatie om weer zover te komen dat ik wel weer kan rijden, als ik merk dat ik er bijna weer ben ga ik hem weer oppakken met longeren en er dan weer op.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:01

Ik geef mijn pony vaker een of twee weekjes vrij. Lijkt hij altijd wel lekker te vinden, lekker een weekje op de wei :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:11

Even helemaal vrij voor een paard is vaak erg zijn. Dan zijn ze mentaal helemaal terug opgeladen als ze de kans krijgen om buiten te komen met vriendjes.

Niks van aantrekken, eerst zelf genezen en laat je paard maar even paard zijn.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:18

Beste TS,

Ik heb ook je vorige post even gelezen en ik herken mijzelf in jouw klachten.
Ik loop bij een natuurgeneeskundig therapeut, ben helemaal doorgelicht en krijg supplementen om alles onder controle te houden. Wat ik echter absoluut niet mag, omdat dit de klachten verergert is zuivel eten of drinken. Dus ik verbaasde me over dat jij dat juist zou moeten doen.

Ik heb zelf een supplement voor die B12 maar ik zou even op de verpakking moeten kijken hoe dat precies heet.
Dit zal ik vanavond eens doen, dan meld ik mij wel weer even.

Wat bij mij verder afgeraden werd is varkensvlees en wat ik extra veel moet slikken is visolie. En dan het liefst de dosering 60% en dan gewoon echt 6 capsules per dag.
Koop ajb geen rommel bij Tuinen, Kruidvat of dat soort winkels want er zit half niet in wat er in hoort te zitten en de doseringen zijn veel te laag om daar effect van te hebben.

Overigens krijgt je paard niks van een week stilstaan. Zeker niet als hij lekker op de wei staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:34

Bedankt voor alle reacties. Het doet mij goed om te lezen dat het eigenlijk helemaal niet zo erg is en misschien wel juist goed is voor mijn paard om even niks te hoeven doen.

Vandaag is de eerste dag dat ik echt (bijna) pijn vrij ben. En het voelt heerlijk, maar de drang om op mijn paard te stappen heb ik nog niet en mag ik van mezelf nog niet. Overigens mijn moeder het daar ook niet mee eens want je zal net zien dat als ik nu ga rijden ik weer 2 weken niks kan. Dus tot dit weekend rustig aan doen, als het daarna nog steeds zo goed gaat dan mag ga ik weer rustig opbouwen. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:38

lekker een weekie vrij geven. Gaat ie echt niet dood aan. Jij zegt zelf al dat ie 11 uur buiten komt op een dag. Denk aan jezelf dat ie nog net iets belangrijker dan je paard.

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:39

Idd gewoon lekker vrij geven ! Kan echt geen kwaad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:41

Lekker vrij geven, die van mij heeft deze week ook vrij.
Soms is het niet anders, als het lijf niet wil, dan gewoon wat anders gaan doen.
En paard wordt er echt niet slechter van als hij week je vakantie heeft hoor en die van jou komt 11 uur buiten, nou prima dan toch?

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:35

Mijn paardje krijgt ook om de zoveel tijd ff vakantie! 1 tot 2 weekjes, en omdat ik hem dan niet kan missen ga is er gewoon gezellig naar toe (bij de wei zitten of poetsen!

Veel succes verder! en hoop dat het gauw over is

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:56

Best wel gek dat wij in het algemeen van mening zijn dat een paard bereden dient te worden, of liever gezegd, dat een paard ongelukkig wordt van het feit dat ie geen zadel op krijgt...

Niets is minder waar!

Een paard is heel gelukkig als hij gewoon, PAARD IS. Paard zijn tussen de andere paarden, daar is ie voor geboren.

Echter, een paard dat zijn leven lang veel aandacht heeft gehad, door 1 of meerdere personen, zal zeker blijven uitzien naar die AANDACHT. En, .....je hoeft een paard niet te berijden om kwalitatieve aandacht te kunnen geven. Dat kan op zoveel andere manieren! <3

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:04

Als het paard met vriendjes op de wei kan, vindt ie dat helemaal niet erg hoor (integendeel zelfs denk ik). Heb er hier 4 van de 5 die niet bereden worden, enkel hengst bedelt soms om aandacht (logisch, die zit alleen).

Mijn merrie krijgt nu ook een pauze van een 6tal weken om haar rugspieren aan de hand weer wat te doen bijkomen (slecht passende zadels), intussen osteo erbij en daarna nieuw zadel, zal ze helemaal niet erg vinden.

Ik heb zelf vorig jaar een pauze van 9 maand ingelast wegens fysieke problemen (nee, geen zwangerschap :) en ik kon zo weer opstappen en wegwezen. Veel beterschap in ieder geval!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:07

Eerst aan jezelf denken :) gezondheid boven alles!

Paard verleerd niet wat hij geleerd heeft en pas na een week of 6 is er pas sprake van wat spierverlies als het paard niet meer getraind wordt ;)
Juist fijn voor het koppie van het paard!
Ik geef mijn paard regelmatig een week helemaal vrij of maar 2 à 3 x per week wat simpel basiswerk :) Wordt ie alleen maar beter van!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:22

Mijn paard staat iedere winter bijn 5 maand stil kan wel naar buiten en daar worden ze echt niet minder van. Soms loopt na ze de periode nog beter. Kan echt geen kwaad.

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:23

Je kan eventueel ook op zoek naar een bijrijder? Dat ze toch een keer of 3 in de week wat onderhoud training krijgt?