Day-dream W (Johnson x Ferro) wedstrijd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Day-dream W (Johnson x Ferro) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 09:51

Hallo :wave:

Zaterdag 25-10 en zondag 26-10 had ik samen met mijn paard een wedstrijd weekend.
Day-dream is een 6 jarige merrie met de afstamming Johnson x Ferro en is rond de 1.70 groot.
Het is een enorm sensibel paard en wilt enorm graag voor je werken, dit levert wel eens zo mis communicaties op.
Wij lessen 2x per maand bij Moniek van Dijk.

Zaterdag gingen we voor de 2e keer naar een vreemd terrein, Day was echt heel braaf en keek nergens van op... Echter in de proeven na de galop teveel spanning, daarna in de los rij bak nog even der aangereden en vol vertrouwen de 2e proef gaan rijden helaas weer teveel spanning opgebouwd tijdens de proeven... Uiteindelijk eindigde we met 169 en 171 punten.
Thuis heb ik der steeds beter voor elkaar kwa spanning en ik ging ook niet met de gedachten op wedstrijd om drie winstpunten te rijden meer puur voor de ervaring.

Zondag thuis wedstrijd, in de 1e proef liep ze eigenlijk best wel lekker en had ik stiekem wel een klein winstpuntje verwacht, hier reed ik 172 punten.
In onze 2e proef heb ik af gegroet, teveel spanning en kreeg er niet meer gecontroleerd...
Daarna was het pauze en heb ik der nog even door gereden in de wedstrijd baan, uiteindelijk liep ze weer fijn en rustig.

Samen met mijn instructrice hadden we al besloten dat het puur voor de ervaring is op dit moment om te gaan starten, zoveel mogelijk kilometers rijden en genieten.

Er zijn nog een aantal leuke foto's geschoten, kijk en geniet.
We gaan nu deze laatste 2 maanden hard bikkelen en trainen tot we die spanning onder controle hebben en dan is het de bedoeling om der weer in januari te gaan starten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier mijn supporters, mijn lieve vriend die er altijd voor mij is en me altijd steunt en goed zijn best doet om mij te helpen met Day-dream.
En rechts mijn tante die vandaag Day-dream kwam bewonderen. :)

Groetjes Denise

Dany94

Re: Day-dream W (Johnson x Ferro) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:55

Ik herken het helaas die spanning na de galop. Heb ook een Ferro en dat zijn toch niet de makkelijkste.

Neem er veel geduld voor en probeer zelf niet ook te gespannen te zijn. Moet je eens zien hoe hard het gaat als je die spanning positief kan gaan gebruiken!

Heel veel succes, echt een leuk beestje!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:56

Wat een fijn paard, foto's zien er super uit, lekker kilometers maken dan komt het vanzelf goed met de spanning (moet ik nodig zeggen, ik hik er zelf ook tegenaan met mijn 6 jarige!)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:58

Het lijkt erop dat je zelf ook redelijk gespannen in de schouders bent. Haal je wel goed adem tijdens je proef? Ik vind je wel redelijk streng in je binnenhand op bijna alle foto's, aandachtspuntje.
Verder prachtig paard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:00

Om heel eerlijk te zijn zie ik de spanning niet alleen in galop (die je imo zelf veroorzaakt) maar ook in draf. Je bent erg stroef in je hand lijkt het (de stand en spanning in je handen en armen maar ook de mondhoek van het paard geven weer dat er veel druk op staat) en imo geeft dit paard niet na maar loopt in een krul.

Als jij zelf in je hele lichaam en houding zo strak zit, hoe wil je dan dat het paard ontspant?
Ik zou aan mijn eigen houding en spanning gaan werken en dan denk ik dat je dit dier vanzelf al een stuk gaat zien veranderen. Beetje ademruimte vanvoor, ook kunnen loslaten dat ie ook daadwerkelijk kan lopen want nu lijkt ie vrij belemmerd in zijn beweging. :) In stap zit jij íets meer ontspannen (niet veel maar iets) en dat zie je ook meteen terug in het paard. :) Op je kont gaan zitten en relaaaax!! :)
Tis een mooi dier, succes er mee! :)

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:58

Ayasha schreef:
Om heel eerlijk te zijn zie ik de spanning niet alleen in galop (die je imo zelf veroorzaakt) maar ook in draf. Je bent erg stroef in je hand lijkt het (de stand en spanning in je handen en armen maar ook de mondhoek van het paard geven weer dat er veel druk op staat) en imo geeft dit paard niet na maar loopt in een krul.

Als jij zelf in je hele lichaam en houding zo strak zit, hoe wil je dan dat het paard ontspant?
Ik zou aan mijn eigen houding en spanning gaan werken en dan denk ik dat je dit dier vanzelf al een stuk gaat zien veranderen. Beetje ademruimte vanvoor, ook kunnen loslaten dat ie ook daadwerkelijk kan lopen want nu lijkt ie vrij belemmerd in zijn beweging. :) In stap zit jij íets meer ontspannen (niet veel maar iets) en dat zie je ook meteen terug in het paard. :) Op je kont gaan zitten en relaaaax!! :)

Ayasha heeft helemaal gelijk!
Té strenge binnenhand, paard loopt op 2 foto's echt achter de loodlijn. Ziet er idd allemaal gespannen uit.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:55

Heel mooi dier! Hier ook een ferroverwand dus dat willen werken, sensibel ken ik. Ik vind het lijken alsof je jezelf schrap zet in je zadel, jezelf in het zadel drukt. Je beent hangt nl niet ontspannen af en je zit vrij achterin je zadel. Verder gewoon kilometers maken, en tussendoor kijken of je wat kan afwisselen in hoofdhouding. Ook wat voorwaarts neerwaarts, dat wil nog wel eens bij die van.mij helpen,

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:16

Mooi paard, maar probeer zelf los te laten inderdaad. Misschien moet je gewoon eerst iets meer van achter naar voren kunnen rijden en je paard goed aan het been maken (d.w.z. dat het niet onder je vandaan rent als je er aan komt met je been, want daar lijk je bang voor te zijn) voor je gaat starten, of is het thuis wel voor elkaar? Aan de bespiering te zien niet, maar ik hoor het graag van je.

Het is inderdaad geen eenvoudige combinatie, Johnson x Ferro, maar zeker een mooie uitdaging en als je het goed krijgt, dan heb je ook wat.

Mijn advies; Ten eerste: neem ruim de tijd en ten tweede: zet er met je stem eerst een rem op (ik gebruik 'Hoo' voor afremmen en 'Halt' als absolute stop (en bij ernstig wegrennen voor het been en het negeren van 'ho' is het dus vanuit een flink tempo absoluut 'HALT' en dit ook afdwingen en dan belonen als ze stil staat). Als je die rem eerst voor elkaar hebt, dan durf je er ook meer aan te rijden en kan jij je eigen hand ook ontspannen en je paard van achter naar de hand toe rijden, zodat het voor mooi op lengte komt. Succes! :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:27

Zonde van de spanning.

Is het een idee om wat vaker op vreemd terrein te rijden om wat ervaring op te doen?

Waar zijn de foto's genomen, ziet eruit als een fijne locatie om te starten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 02:15

Probeer ondanks die spanning niet je benen af te steken hou ze er aan paard moet tussen je benen kunnen lopen

Ga veel meer aan je tempo controle werken Ho is Ho lopen is lopen Duidelijk en consequent zijn bij zulke loperige paarden ( ook een ferro :D ) Werk dus vooral aan de wacht oefeningen halt , stap ,halt stap enz stap draf rondje stappen laten wachten Zeker de galop doe in het begin maar een paar passen ,half rondje Veel afwisselen in tempo gang en hoofd hals houding Zal in het begin echt niet meevallen Maar na 3 mnd heb je een ander paard Die je kan controleren

Doe alles maar korte stukken en even ontspannen naar benenden stappen paar rondjes En je pakt hem weer op

Zoek op you tube maar eens naar clinics van edward of anky je hoort niet anders dan tempo controle Zo BELANGRIJK

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:02

Knap paard :))
Ik herken best wel wat van mezelf in jouw foto's. De eerste wedstrijdje met een sensibele paard zat ik er ook zo op als jij. Je drukt jezelf een beetje van je paard af, in de hoop zo stil mogelijk te zitten maar ondertussen geef je hem alleen maar meer ruimte om een eigen plan te trekken.

Probeer echt op je billen te gaan zitten: iemand hier op Bokt omschreef het laatst als: "op je broekzakken zitten". Op die manier zit je echt meer in het zadel dan wat je nu doet (op de foto's zijn je billen/heupen het verst naar achteren en je onderbenen gaan daardoor wat naar voren)
Zodra je de proef ingaat steeds bedenken: op m'n billen! Dan blijf je langer in je bovenlijf en zit je wat meer terug. Dan werk je met je houding rustgevender in dan dat je nu probeert om 'er niet aan te zitten'.
Daarnaast heb ik nu wel het idee dat je erg streng in je hand bent. Even goed doorpakken is niet erg in zo'n geval maar vergeet niet om ook lucht terug te geven aan je paard, hij kan nooit zelf gaan ontspannen als je hem zo strak blijft houden.

Je hebt een knap paard en ik kan uit ervaring spreken dat het echt niet makkelijk is :n maar ik denk dat je een grote verbetering kan bereiken als je kritisch gaat kijken naar de inwerking die jij nu hebt.

Wat voor mij ook heel leerzaam was, was dat de eigenaresse zei dat ik stopte met ademen zodra mijn paard gespannen werd. Als je eens wat googled blijkt dat heel veel ruiters dit hebben en dat er ook fijne oefeningen voor zijn.
Ademhalen op het ritme van de passen bijvoorbeeld: 4 stappen in 4 stappen uit en dat óók doen als je paard spanning opbouwt. Eens in je training 5 minuten alleen op je ademhaling focussen en dan merk je dat het nog verdomd lastig is om dat onder controle te houden :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:05

Knap beest zeg!

Vergeet niet te ademen! Het klinkt gek, maar het lijkt alsof je je adem inhoudt wat ook spanning opbouwt.
Adem maar een keer heel overdreven uit, dan blaas je ook wat spanning weg.

Ook voordat je er op gaat, even de spanning eruit ademen.

En ontspan. Het is lastig, maar als jij spanning maakt, maakt zij nog meer spanning omdat jij het spannend vindt.

Succes :).

Iris18mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:43

Wat een leuke johnson! (heel andere dan die van mij).

Als tips zou ik je binnenhand meer los laten, vind je binnenhand op de eerste twee fotos aardig streng.
Ook zie ik spanning in de schouders, (misschien wat meer op je kont gaan zitten)

Gewoon lekker door trainen! De spanning word echt beter, die van mij is nu 8 en ze word steeds makkelijker. Veel mee maken en leuke dingen doen met ze :)

Succes!

Nobodylikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:59

Ziet er echt niet slecht uit. Tuurlijk zie je spanning, maar ik heb het wel eens erger gezien!

Voor een B proef zou ik graag een paard wat meer over de rug willen zien, dit betekend: met de zelfde impuls de gehele hals + schoft wat meer laten zakken.

Succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:33

Hoi dnieze,
Herkenbaar die spanning in je paard en waardoor het als ruiter lastiger is om zelf te ontspannen. Gewoon volhouden en hem het vertrouwen geven door het toestaan in je hand. Gaat tie zo zakken en losser worden.
Consequent zijn en gehoorzaamheid volgt dan vanzelf. Met 7 jaar worden dit soort sensibele dieren makkelijker heb ik me laten vertellen. Succes en geniet!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:39

Ayasha schreef:

Precies dit!

Niet op de muts hangen, van voren vasthouden en maar meeliften,
maar op je kont zitten, been eraan (rijden ipv afwachten) en naar de hand toerijden :)

Wel een knap paard TS!! *D maar de spanning komt puur van de ruiter zo te zien!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:41

blijdatikrij schreef:
Met 7 jaar worden dit soort sensibele dieren makkelijker heb ik me laten vertellen. Succes en geniet!

een sensibele blijft altijd sensibel ;) ligt mi aan de graad van africhting, het is aan de ruiter om daar mee om te kunnen gaan.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:05

Klopt listiglistje het is aan de ruiter hoe er mee om te gaan. En sensibel is sensibel. Makkelijker wordt het wel als ze de 7 gepasseerd zijn. Voelt bij die van mij als " volwassen worden" en niet meer zo' n pubertje haha.
Dnieze als ddream door je training gehoorzamer wordt en goed voor je been is, wordt je verbinding ook makkelijker.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:13

blijdatikrij schreef:
Klopt listiglistje het is aan de ruiter hoe er mee om te gaan. En sensibel is sensibel. Makkelijker wordt het wel als ze de 7 gepasseerd zijn. Voelt bij die van mij als " volwassen worden" en niet meer zo' n pubertje haha.
Dnieze als ddream door je training gehoorzamer wordt en goed voor je been is, wordt je verbinding ook makkelijker.

dat geldt niet voor allemaal....ik moet de mijne (9) wekelijks opnieuw zadelmak maken :+
Vorige week was ik een serie aan het oefenen, brak ie uit en ging aan de kletter met bolle rug en wilde sprongen, zo jolig :P

Ik kan nog steeds niet mijn jas uit/aandoen, een proevenboekje of waterflesje aannemen op mijn paard :') opstappen is vaak ook nog een heel spectakel....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:13

Hier ook een 9 jarige sensibele die je nog altijd met fluwelen handschoentjes moet aanpakken.
Wil deze wel eens zien als de ruiter ontspannen zit en durft loslaten. Kijken of ie dan nog zo sensibel is. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:56

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:05

Knap paard! Op sommige foto's loopt ie achter de loodlijn , probeer dan weer dat neusje eruit te rijden! Wees inderdaad niet te streng met je binnenhand en probeer het op te lossen door binnenbeen- buitenteugel ! :)
Wel echt een onwijs knap paard en een leuke combi!
Jammer van die spanning, probeer tijdens die momenten zelf zo ontspannen mogelijk te blijven en doen alsof je neus bloed en door te rijden, is heeeeeeeel moeilijk maar werkt wel!
Succes !

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:02

Oeh, ik schrik altijd van dit soort foto's. Zoals eerder genoemd loopt je paard ver achter de loodlijn; korte gespannen hals waardoor de rug een strakke holle bedoeling wordt.. zo doorrijden brengt alleen maar schade aan je paard en komt hem verre weg ten goede. Zonde van je prachtige paard!
Al eerst ontspanningsoefeningen aan de hand gedaan of door middel van longeren? Paard zijn rug durven laten / leren loslaten en jou hand/teugeldruk durven aannemen?
En ookal bovengenoemd, dit kan natuurlijk niet zolang jij streng bent in je hand en hem lichamelijk in de weg zit.
Ik denk: Andere (goede!) instructrice, die weet hoe je een jong paard recht gericht rijden moet, en het ook goed kan overdragen aan jou. Oneiding veel kilometers maken op deze manier heeft naar mijn idee totaal geen zin, rij je alleen je paard mee het puin in. Hopelijk heb je wat aan alle gegeven tips, zodat we volgende keer een mooi beeld krijgen te zien van een jong paard in zachte aanleuning met meer lengte in de hals en ontspannen rug :) Succes!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:18

Ik snap dat je gespannen bent pas voor de tweede keer op vreemd terrein. Het enige om dat uit de weg te gaan is op heel veel verschillende plaatsen rijden. Mijn welshje was ook zo en ik kan me vinden in je verhaal van miscommunicaties eigenlijk in je hele verhaal wel. :D Gewoon zoveel mogelijk proberen wedstrijden op andere plaatsen te rijden, ik kan dat niet vaak genoeg zeggen :)

Wedstrijdfoto's vertekenen altijd zo of je bent gespannen waardoor je niet zo goed rijdt of je paard is gespannen of allebei. joh, het is pas de tweede keer op vreemd terrein

Tweede tip: niet gaan "staan" in je beugels echt gaan zitten, heel moeilijk ik weet het :D

Veel lol maken en succes met de wedstrijden, je hebt een erg leuk paardje :)