ergerlijke problemen met beugels HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KaylOdi

ergerlijke problemen met beugels HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:11

hallo Bokkers,

Ik zit met een heel vervelend probleem... waar ik erg onzeker over ben en me heel erg boos over kan maken!!!!
Mijn beugels gaan namelijk met het doorzitten en soms in galop te ver aan mijn voet zitten en (ik rijdt met sporen) blijven dan achter het riempje van de spoor hangen.. waardoor ik ze niet meteen kan herpakken en door kan.. neeee eerst weer een heel gedoe om die los te krijgen van mijn spoorriempje.... Met rijden gaat het super en kan ik ook binnenkort een B proefje gaan starten...
maar met dit probleem????? kan ik echt niet op wedstrijd, iedereen lacht me uit.
pfff ik heb al geprobeerd de beugels langer en korter... zelfs al n paar keer zonder beugels gereden uit frustratie (omdat ik er dan geen last van heb) en niks helpt.. ook bewust gaan letten op mijn zit, benen lang maken hakken naar onder drukken. Dat gaat zolang mijn paard rechtdoor in hetzelfde tempo loopt.. maar zodra ik haar moet aansporen of een volte maak... zitten ze weer vast |(
help help help tipsssssss _/-\o_

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:17

als je voeten te ver in de beugels gaan bij het aandraven en aangalloperen, of tijdens het draven/galoperen..

betekent dat eigenlijk maar 1 ding, je drukt je hakken niet voldoende uit en niet voldoende druk van de voorzijde van je voet op de beugel.. immers anders kunnen de beugels niet naar achter glijden als je hak lager is dan je teen.. alleen wanneer je teen lager is dan je hak kan je teen verder naar beneden drukken en daarmee je voet verder in de beugel.. met onvoldoende druk en je hakken juist lager zou je de beugels verliezen..

vermoedelijk klem je met je bovenbenen op het moment dat je uit het zadel komt of aanspringt in galop, hierdoor heb je de neiging om 'op je tenen' te gaan staan en kun je dus vooruit in je beugel glijden.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-10-14 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:17

Andere beugelblokjes proberen? Waarmee je meer grip hebt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:19

Grotere beugels kopen.
Of veiligheids beugels met korfjes, kan je voet er niet zover in dat je riempje blijft hangen.

(dit is natuurlijk noodoplossing, maar voor nu zou het werken)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:20

elenaMM77 schreef:
als je voeten te ver in de beugels gaan bij het aandraven en aangalloperen, of tijdens het draven/galoperen..

betekent dat eigenlijk maar 1 ding, je drukt je hakken niet voldoende uit en niet voldoende druk van de voorzijde van je voet op de beugel.. immers anders kunnen de beugels niet naar achter glijden als je hak lager is dan je teen.. alleen wanneer je teen lager is dan je hak kan je teen verder naar beneden drukken en daarmee je voet verder in de beugel.. met onvoldoende druk en je hakken juist lager zou je de beugels verliezen..

ze ver was ik ook nog :j en ik weet dat ik iets fout doe en heb echt al heel bewust gereden alleen om te letten op mijn voeten... maar het lukt nog steeds niet. Dus ik had graag wat tips gehad!!!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:20

Je moet het anders zien denk ik. Niet: mijn beugels doen zus en zo, maar: mijn voeten/benen doen zus en zo waardoor mijn voeten te ver in de beugels schuiven. Niet klemmen met je benen, op de binnenkant van je bovenbenen rijden en onderbenen laten afhangen, niet extreem je hakken uitdrukken want dan krijg je weer spanning, etc etc.. hier moet een (goede) instructeur je mee kunnen helpen.
Het klinkt trouwens alsof je je hakken optrekt bij het been geven, waardoor je er dan last van hebt. Probeer een kleine 'vegende' beweging te maken met je been van achter naar voor, dus niet been geven door je hak in richting omhoog in de buik te drukken. Gewoon meer aandacht besteden dus aan het krijgen van een onafhankelijke zit.
Verder zou ik je ook aanraden om de sporen af te laten.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:21

ik heb het zelf ook altijd dat ik mijn beugels verlies en dat soort dingen.. maar ik weet ook niet wat ik hier aan kan doen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:25

Sjolvir schreef:
Grotere beugels kopen.
Of veiligheids beugels met korfjes, kan je voet er niet zover in dat je riempje blijft hangen.

(dit is natuurlijk noodoplossing, maar voor nu zou het werken)

ohja nja das wel een oplossing// maar zoals je al zegt een noodoplossing! want dan leer ik het alsnog niet om de beugels gewoon bij de bal te houden... zoals dat hoort

Corelli

Re: ergerlijke problemen met beugels HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:31

Het kan helpen om erop te focussen om je tenen naar boven te doen, in plaats van je hakken naar beneden
Klinkt als slechts een verschil in zegswijze, maar het kan echt enorm helpen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:38

Denk eerder dat het probleem is dat je je gehele been optrekt, dus je moet ze laten afhangen, voeten zijn secundair.
Als je geforceerd gaat hakken uitdrukken of tenen optrekken, heb je nog niet dat probleem opgelost.

Heb je al eens geprobeerd stuk zonder beugels te rijden en ze dan weer aan te doen?
Vaak lijken ze dan te kort, doordat als je je been echt laat afhangen je hem minder optrekt.
Dan je beugels weer aan en denk dat je dan al minder snel klem zit.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:43

xDreamerx schreef:
Je moet het anders zien denk ik. Niet: mijn beugels doen zus en zo, maar: mijn voeten/benen doen zus en zo waardoor mijn voeten te ver in de beugels schuiven. Niet klemmen met je benen, op de binnenkant van je bovenbenen rijden en onderbenen laten afhangen, niet extreem je hakken uitdrukken want dan krijg je weer spanning, etc etc.. hier moet een (goede) instructeur je mee kunnen helpen.
Het klinkt trouwens alsof je je hakken optrekt bij het been geven, waardoor je er dan last van hebt. Probeer een kleine 'vegende' beweging te maken met je been van achter naar voor, dus niet been geven door je hak in richting omhoog in de buik te drukken. Gewoon meer aandacht besteden dus aan het krijgen van een onafhankelijke zit.
Verder zou ik je ook aanraden om de sporen af te laten.

Thanks voor de tip.. ik licht het nog even toe: Het laatste wat ik doe is de beugels de schuld te geven... ik doe iets fout, dat weet ik. Maar wat? en wanneer? want soms gaat het prima maar soms ook helemaal verkeerd. Ik trek inderdaad mijn benen op bij het aansporen, maar dit ben ik nu aan het afleren, moet zeggen dat gaat heel goed.. met een lichte druk weet mijn peerdje al wat de bedoeling is(met sporen = nog kleinere plus duidelijkere hulp)... maar met doorzitten doe ik blijkbaar iets raars???!!! no idea... en met galop moet ik nog heel erg opvangen en bijsturen waardoor mijn voeten ook weer allerlei standen gaan aannemen en ik ze na de galop weer kan loshalen.
Waarom adviseert u mij om de sporen af te laten? ik vind dat dit juist meer motiveert mijn best te doen om de beugels op de juiste plek te houden, met sporen kan ik kleinere hulpen geven met minder optrekken van mijn benen. mijn paard is een fries en nogal stevig gebouwd dus dat is niet al te makkelijk, en daarbij heb ik mezelf dat aangeleerd... en wat is aangeleer is heel erg moeilijk af te leren helaas...

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:47

Sjolvir schreef:
Denk eerder dat het probleem is dat je je gehele been optrekt, dus je moet ze laten afhangen, voeten zijn secundair.
Als je geforceerd gaat hakken uitdrukken of tenen optrekken, heb je nog niet dat probleem opgelost.

Heb je al eens geprobeerd stuk zonder beugels te rijden en ze dan weer aan te doen?
Vaak lijken ze dan te kort, doordat als je je been echt laat afhangen je hem minder optrekt.
Dan je beugels weer aan en denk dat je dan al minder snel klem zit.

ja.. dat denk ik zelf ook! Ja heb ik echt al heel vaak geprobeerd.. en dat gaat prima.. maak ook mijn benen lang.. kan meer 'berg opwaarts' rijden paard lekker ontspannen.. maar het is zwaar haha.. en de hel begint weer zodra ik mijn beugels weer aan doe.. dan voel ik me ten eerste een springruiter zo kort denk ik ze te hebben.. en ten tweede daar gaan ze weer.. weer vast achter me spoorriempje, en zonder spoor hetzelfde verhaal alleen blijven ze dan uiteraard niet steken... dus ik moet geloof ik maar zonder beugels gaan rijden :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:56

KaylOdi schreef:
Waarom adviseert u mij om de sporen af te laten?

Ik vond dat een verstandige opmerking.
Sporen zijn letterlijk dingen die je moet verdienen.
Vroeger gingen ruiters jarenlang aan de longe (spaanse rijschool: 6 jaar lang dagelijks) om een onafhankelijke zit en wat al niet te krijgen. Zoals bijv hakken optrekken bij het doorzitten. (Vaak is dat te weinig buikspieren/moeilijk ;) makkelijk rechtop blijven zitten. )

Tot die tijd hoor je bezig te zijn met jezelf (lipv ik kan dan kleine hulpen geven oid. Ook een fries kan uitstekend voor het been zijn, ook als je zonder sporen rijdt. )

Concentreer je liever niet op 'afleren', dat is heel moeilijk - maar op de oorzaak van de fout en op beelden van ruiters "die het goed doen".
Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:01

KaylOdi schreef:
ja.. dat denk ik zelf ook! Ja heb ik echt al heel vaak geprobeerd.. en dat gaat prima.. maak ook mijn benen lang.. kan meer 'berg opwaarts' rijden paard lekker ontspannen.. maar het is zwaar haha.. en de hel begint weer zodra ik mijn beugels weer aan doe.. dan voel ik me ten eerste een springruiter zo kort denk ik ze te hebben.. en ten tweede daar gaan ze weer.. weer vast achter me spoorriempje, en zonder spoor hetzelfde verhaal alleen blijven ze dan uiteraard niet steken... dus ik moet geloof ik maar zonder beugels gaan rijden :')

Hm - most interesting!!

De oude scholen lieten mensen dus ......zonder beugels dagelijks aan de longe oefenen.
Ja - het is zwaar, dat klopt! !
Elke dag een minuut, week twee twee minuten en zo je spieren opbouwen...?

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 23:06

Janneke2 schreef:
KaylOdi schreef:
Waarom adviseert u mij om de sporen af te laten?

Ik vond dat een verstandige opmerking.
Sporen zijn letterlijk dingen die je moet verdienen.
Vroeger gingen ruiters jarenlang aan de longe (spaanse rijschool: 6 jaar lang dagelijks) om een onafhankelijke zit en wat al niet te krijgen. Zoals bijv hakken optrekken bij het doorzitten. (Vaak is dat te weinig buikspieren/moeilijk ;) makkelijk rechtop blijven zitten. )

Tot die tijd hoor je bezig te zijn met jezelf (lipv ik kan dan kleine hulpen geven oid. Ook een fries kan uitstekend voor het been zijn, ook als je zonder sporen rijdt. )

Concentreer je liever niet op 'afleren', dat is heel moeilijk - maar op de oorzaak van de fout en op beelden van ruiters "die het goed doen".
Succes!

Zeker zijn friezen goed aan het been te krijgen, en ik ben ook absoluut geen ruiter die gaat liggen schoppen en de hele tijd prikken... hier kunnen we wel een hele discussie over houden maar dat helpt mij niet in mijn probleem. Buikspieren heb ik genoeg, en zit ook recht. Het kan liggen aan mijn bekken? dat ik die niet voldoende kantel ( vind ik heel moeilijk).. heb laatst een aantal zit lessen gehad van mijn instructrice dat ging heel erg goed merk ook direct verschil... maar de beugels? ook toen waren ze een probleem.... maar goed ik ga aan de slag met kleine stapjes in de goede richting en laat de volgende keer bij het rijden de sporen eens af...

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 23:11

Janneke2 schreef:
KaylOdi schreef:

Hm - most interesting!!

De oude scholen lieten mensen dus ......zonder beugels dagelijks aan de longe oefenen.
Ja - het is zwaar, dat klopt! !
Elke dag een minuut, week twee twee minuten en zo je spieren opbouwen...?

Ik doe dit nu 4x in de week de laatste 10 minuten van het rijden.. omdat mijn paard dan ontspannen is en lekker over de rug loopt.. ik kan me dan helemaal concentreren op mezelf.. me paardje loopt wel. Meestal doe ik dit in stap en draf.. galop nog niet gedaan. Ik blijf het zeker doen merk dat het mij een betere zit geeft.. en misschien komt het probleem met mijn beugels dan vanzelf goed

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:23

+:)+
Hartstikke goed!

;) nog twee kleine puntjes: een: de volgorde. De oude rijscholen stellen dat je eerst je bekken correct in het zadel moet hebben (en kunnen houden) - aangevuld met de wervelkolom. Daarna pas zijn je benen aan de beurt.
Twee: weet dat "hakken laag" een truc is, bedoeld om het hele been lang te laten worden. (Feit is: "doe je tenen omhoog" heeft een ander uitwerking. ) En weet, dat je hakken gaan uitduwen kolder is. Het doel is een lang, ontspannen been. Met de beugelriem op de juiste lengte hangen je hakken vanzelf laag - ga je duwen en extra strekken: die extra moeite verprutst het allemaal maar.....

Succes en veel plezier met je Fries!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:33

Ik vind de opmerking om je sporen af te doen ook een hele belangrijke. Niet perse om de houding te verbeteren, maar voor de veiligheid. Als je vast zit met je voet en je valt, heb je een groot probleem.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:41

Je krijgt fijne tips over hakken uitdrukken en je been niet optrekken, hier zou ik seker mee aan de slag gaan!

Voor je eigen veiligheid zou ik toch een veiligheidsbeugeltje aanschaffen, als je er nu een x afvalt (om welke reden dan ook) is de kans erg groot dat je ook in de beugel blijft hangen.

Dit kan je ook helpen met je probleem, bijvoorbeeld de half open beugel, deze raak je kwijt als je niet genoeg druk op de beugel uitoefent, zo moet je hier wel op blijven letten :).

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:09

KaylOdi schreef:
Zeker zijn friezen goed aan het been te krijgen, en ik ben ook absoluut geen ruiter die gaat liggen schoppen en de hele tijd prikken... hier kunnen we wel een hele discussie over houden maar dat helpt mij niet in mijn probleem. Buikspieren heb ik genoeg, en zit ook recht. Het kan liggen aan mijn bekken? dat ik die niet voldoende kantel ( vind ik heel moeilijk).. heb laatst een aantal zit lessen gehad van mijn instructrice dat ging heel erg goed merk ook direct verschil... maar de beugels? ook toen waren ze een probleem.... maar goed ik ga aan de slag met kleine stapjes in de goede richting en laat de volgende keer bij het rijden de sporen eens af...

Als je je bovenbenen aanklemt kun je je bekken niet naar achteren kantelen en doordat je je bovenbenen aanklemt kun je je benen niet lang maken en verlies je de druk op de beugels.
Dus, op je zitbeenknobbels gaan zitten, navel intrekken (buikspieren aanspannen), bekken kantelt dan haast automatisch naar achteren en je benen af laten hangen naar beneden. Je balans haal je uit je zit, niet uit (klemmen met) je benen. Dan kun je ook pas effectieve zithulpen geven. Bovenbenen lang maken = knieën uitdrukken naar beneden en je kunt je voeten in de beugel houden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:27

KaylOdi schreef:
elenaMM77 schreef:

ze ver was ik ook nog :j en ik weet dat ik iets fout doe en heb echt al heel bewust gereden alleen om te letten op mijn voeten... maar het lukt nog steeds niet. Dus ik had graag wat tips gehad!!!

als ik die had had ik ze graag gegeven :j
ik heb zelf de neiging om mijn voeten licht op te trekken..

grotendeels daar nu vanaf door ze bij het voorbereiden op een overgang (met name naar galop) nog eens extra uit te drukken en de overgang niet door te zetten als het dier niet goed aan het been is.. bij mij komt het namelijk als ik te weinig reactie voor mijn been krijg.. dan neig ik naar knijpen en als ik dan nog niet door kom dan trek ik ze ook nog eens op.. ik was vroeger iemand die juist altijd de beugels verloor :')

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:02

dankjulliewel voor de tips!! ik ga een maandje lang rijden zonder beugels om daarmee een vastere onafhankelijke zit te krijgen op mijn zit been knobbel.. daarna ga ik mijn beugels afstelen op mijn beenlengte zonder beugels.. en kijk eens hoe het dan verder gaat komen.. op het moment is dit mijn ergste probleem met rijden de rest gaat allemaal wel prima.. nu dit nog!!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:08

KaylOdi schreef:
dankjulliewel voor de tips!! ik ga een maandje lang rijden zonder beugels om daarmee een vastere onafhankelijke zit te krijgen op mijn zit been knobbel.. daarna ga ik mijn beugels afstelen op mijn beenlengte zonder beugels.. en kijk eens hoe het dan verder gaat komen.. op het moment is dit mijn ergste probleem met rijden de rest gaat allemaal wel prima.. nu dit nog!!!

vergeet daarbij niet, wel je hakken uit te drukken..
zonder beugels zit je wel beter op je zitknobbels, maar hangen je tenen makkelijk af richting de grond..
daar is bij mij juist het klemmen met de bovenbenen en afhangende tenen begonnen in het verleden (heb mijzelf vroeger leren hobbelen alleen met halster en halstertouw en pas velen jaren later kwam er een zadel aan te pas. toen begon het geemmer met beugels en mijzelf uit het zadel drukken)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:49

elenaMM77 schreef:
vergeet daarbij niet, wel je hakken uit te drukken..
zonder beugels zit je wel beter op je zitknobbels, maar hangen je tenen makkelijk af richting de grond..
daar is bij mij juist het klemmen met de bovenbenen en afhangende tenen begonnen in het verleden (heb mijzelf vroeger leren hobbelen alleen met halster en halstertouw en pas velen jaren later kwam er een zadel aan te pas. toen begon het geemmer met beugels en mijzelf uit het zadel drukken)

Eh..... ik denk dat dat niets met "hakken laag" van doen heeft, maar met spanning in je enkels (of knieën of heupgewrichten). Die spanning maakt dat je jezelf opduwt.
Wen je jezelf aan om zonder beugels nodeloos je tenen hoog/hakken laag te hebben, dan pas je daarna alleen makkelijker in de mal - verder niets.
Je stabiliteit ontleen je aan een "rechte" rug - bij centered riding heet het dat je hoofd als een biljartbal op de keu van de wervelkolom rust... ;)
....en aan je buikspieren: navel en iets daaronder naar binnen (de transverse buikspier, TA in pilates)
....en aan je psoasspieren, zie het boek 'core stability' van Liz Koch.