Aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlameHorse

Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:31

Hoi,
Ik vind het lastig om in galop aan te springen omdat de stelling bij mijn pony echt goed moet zijn en soms lukt dat nog niet echt en gaat ze net voor het aanspringen even uit de stelling en springt ze natuurlijk verkeerd aan. Hebben jullie tips hoe ik hier aan kan werken?

noox

Re: Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:53

Lessen nemen!
Goede begeleiding zal je hier heel veel mee helpen.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:49

Springt je paard aan beide kanten verkeerd aan? Het kan helpen om op een volte aan te springen of niet door te zitten voor je aanspringt. Springt je paard wel goed aan als je je pony longeert?

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 12:02

Ik heb normaal wel lessen maar daar zit nu even een korte stop tussen vanwege omstandigheden. Ik probeer het ook op voltes. Het gaat al beter maar ik zal het wel met doorzitten moeten kunnen in de dressuurproef. Ik zal het zeker uitproberen zonder doorzitten. Als het dan lukt kan ik het misschien later weer proberen met doorzitten, nog meer tips?

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:28

(Als je het paard van jouw avatar bedoelt dan snap ik wel dat hij er problemen mee heeft!) :Y)

Je kan ook diep de hoek in rijden en op het moment dat je echt wendt spring je aan in de galop. Vaak moeten ze dan wel correct aanspringen anders kunnen ze tegen de bakrand aanrijden. Dit kun je ook doen met behulp van een balkje.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:44

Dankje! Die tip zal ik woensdag wanneer ik weer ga rijden zeker meenemen! En ja haha, als ik dat paard bedoelde dan is wel logisch dat ik er problemen mee heb xD

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:51

Zit je zelf lekker recht boven je paard? Verder helpt iets stelling naar buiten ook vaak goed, beter dan stelling naar binnen. Met stelling naar buiten geef je het binnenbeen meer ruimte om naar voren te komen

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:21

Vaak als ik haar iets meer naar buiten stel lukt het niet maar ik ga het toch proberen!

xR_iann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:46

Juist geen stelling naar binnen!
Heeft bij mij ook geholpen.. op een rechte zijde aanspringen en soms zelfs iets naar buiten stellen. Dit verschilt natuurlijk wel per paard.
Als hij/zij 1 kant verkeerd aanspringt moet je die zijde sterker maken door kleine voltes en heeeel veel overgangen te rijden, ook overgangen op de volte.
Bij mij heeft het in ieder geval geholpen :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:36

Wat ook kan helpen is de volte eerst verkleinen, vervolgens vergroten (alsof je naar buiten wijkt) en tijde s het vergroten de galopshulpen geven.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:40

Achterhand iets naar binnen brengen, zodat het buiten achterbeen goed onder het lichaam komt.
Schouders recht houden en eventueel helpen met stemhulp (opklikken in tempo of de galop hulp zoals je hem aangeeft aan de longe)
Dit gaat trouwens het beste als je doorzit.
Ik zou eerst goed oefenen met de achterhand iets naar binnen zetten, zodat ze het niet associeert met het aanspringen, maar het gewoon als een oefening ziet

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:46

Bekken heel iets naar binnen kantelen waardoor je iets meer op de buitenkant zit ipv de binnenschouder. Voorbeeldje: Je rijdt op de linkerhand. Dan draai je je bekken iets naar links, je benen blijven wel recht. Je eigen schouders daarbij wel recht houden. Buitenteugel eraan en binnenhand zacht. Iets om je binnenbeen laten buigen en dan aanspringen op de hulp van je buitenbeen. Reageert je paard niet voldoende op je buitenbeen dan kan inderdaad tijdens die hulp een stemhulp helpen.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:49

Allemaal heel erg bedankt! Ik al jullie tips woensdag uitproberen en ik denk dat het heel erg zal helpen. :)