Met hoofd slaan bij achterwaarts gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Met hoofd slaan bij achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 18:58

Ik loop een beetje tegen een probleempje aan met mijn paard, wat ik bij andere paarden ook nog niet heb meegemaakt en misschien komt het hier iemand bekend voor of heeft iemand tips ervoor?

Het volgende is er aan de hand. Het was al best een klus om het knopje achterwaarts erop te krijgen bij paardjelief, maar dat is nu sinds een aantal weken dan toch gelukt. Echter is het nu zo dat ze, bij het achterwaarts gaan, met haar hoofd omhoog slaat (niet 1 keer, maar meerdere keren). Ik heb weinig druk op de teugel bij het achterwaarts gaan, op het moment dat ik mijn been wat verder naar achteren leg, reageert ze door (zei het nog wat twijfelend) achterwaarts te lopen en dus met haar hoofd te slaan daarbij. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

dresjoepie

Re: Met hoofd slaan bij achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:01

Oefen dit even een aantal weken met iemand aan de voorkant met een zweepje en een suikerklontje Om je te helpen achterwaarts te gaan Dan krijgt het paard wat meer vertrouwen in de oefening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:01

De rug/het zadel zijn in orde? Bij het achterwaarts gaan bolt de rug net wat meer wat dus ongemak kan geven als het net niet helemaal goed zit. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij het gewoon nog wat lastig vindt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:03

Ja dat is allemaal wel in orde, ze is wel drachtig, maar verder kerngezond :). Het is ook een karakterpaardje trouwens, ze heeft een flink willetje en ook een flink wil-nietje, maar goed, tot nu toe vinden we overal een goede oplossing voor, dus hier zal ook een oplossing voor zijn :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:04

Als het niet wat medisch is dan zal ik er een een paar keer een slof aan hangen en dan achterwaarts vragen. Dan kán z'n hoofd simpelweg niet omhoog en zal die het na een paar keer minder of niet meer doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:06

Hoe ver is ze in de africhting? Bij het achetrwaarts gaan moet een paard flink op de achterhand komen en als hij daar nog niet sterk genoeg in in willen ze de kop er nog wel eens uit gooien.

Slof eraan lijkt mij niet de juiste oplossing :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:07

Ze loopt M1, dus dat moet ze wel aankunnen!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:10

Bij mij werkte het mooi rond vragen en dan los laten aan de voorkant. En eerst op alleen stemhulp leren achterwaarts gaan (hierbij had ik wel hulp vanaf de grond).Dan is er geen aanleiding om te gaan slaan en kan het kwartje goed vallen. Nu, na een paar maanden van heel af en toe achterwaarts gaan, zeg 1 x in de drie weken? is het duidelijk en kan ik contact houden en is beenhulp met af en toe stem voldoende. Geef het ook even de tijd :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:13

Ik denk toch dat het een teken is van pijn/ongemak (meeste "headshaken" heeft imo trouwens te maken met rugpijn). Zou ik zeker geen hulpteugels gaan aanhangen.

Hoe gaat het achterwaarts gaan aan de hand? Want als ze met haar hoofd slaat, kan ze haar rug onmogelijk bol maken, dus zou het heel goed kunnen dat de oefening pijnlijk is, wat door dat slaan nog verergert. Een drachtig paard zal sowieso meer moeite hebben om de rug te gebruiken vermoed ik, aangezien de buikspieren minder kunnen werken door het veulen.

De tip van Dresjoepie kan je idd es proberen, of eventueel eerst aan de hand. En anders zou ik zeggen: deze oefening mss achterwege laten tot het veulen eruit is? Want is idd een zware oefening, die je dan beter wat oefent aan de hand om haar sterker te maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:15

Pijn is het echt niet, ongemak door de dracht zou kunnen, maar ik betwijfel het wel, omdat ik haar door en door ken. Vanaf de grond is het geen enkel probleem. Op stemcommando en ook zonder stem (ik doe regelmatig grondwerk met haar). Ik denk dat het een ik-wil-niet dingetje van haar is. Die hebben we zoals gezegd wel meer gehad, maar uiteindelijk komt het goed. Daarom vraag ik tips van mensen die het misschien ook hebben gehad met hun paard en hoe zij ermee om gingen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:21

Ik heb vooraf ook veel vanaf de grond geoefend (nog steeds, maar das meer omdat ik vind dat ze gehoorzaam moet zijn en op mij moet letten :o ) en toch sloeg ze ook ohz met haar hoofd. Kan je haar de link niet laten leggen met erop zitten en dan je stemhulp? Bij mij was iemand die alleen al wees naar haar borst voldoende

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:23

Misschien is dat een idee. Dan ga ik zelf vanaf de grond en gaat mn verzorgster erop. Gaan we daar eens mee oefenen :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:29

Ben ook niet zon voorstander van gelijk naar hulpteugels grijpen als het mogelijk een kwestie is van link leggen. Ik moest vooral niks doen met mn handen, gewoon heel licht contact houden, mn benen wel wat naar achteren (alhoewel de meningen hierover ook verdeeld zijn) en dan het commando geven, terwijl de juf of wees met haar hand of met het zweepje (dus niet slaan, althans, dat was niet nodig). Heb dit de eerste keren ook alleen met hulp geoefend trouwens.
Ben benieuwd hoe je gaat lukken met aanleren! Succes iig!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:32

hulpteugels doe ik in principe sowieso niet aan (zelfs niet aan sporen of zweepjes). Maar ik denk dat ik hier wel iets mee kan zo, bedankt!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:54

Misschien zijn er nog andere nuttige tips?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:49

Ik wou jullie even bedanken voor de tips, het gaat nog niet helemaaaal soepel maar honderd keer beter! Gewoon zacht "terug" zeggen bij de hulp is al genoeg.