teugels strak tijdens bokken/steigeren/val

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

teugels strak tijdens bokken/steigeren/val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:43

Geen idee hoe ik het anders noem, maar ik zat eeer eens filmpjes te kijken over vallende of bijna vallende ruiters en wat mij opvalt is hoe ontzettend hard sommige aan de teugels trekken.
op het moment van schrik snap ik dat .aar toch niet als je al gevallen bent, dan trek je je paard juist omver of naar je toe vooral bij geweigerde sprongen bijv.

als mijn paard bokt of gek doet onder het zadel laat ik hem juist los en ga diep in het zadel zitten en kalmeer hem zo. Maar bij anderen wordt zelfs het hoofdstel eraf getrokken door het getrek.

is dit normaal dat je blijft trekken bij een bok, steiger of val?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:49

Ik denk dat dit mede komt door een reflex dat sommige mensen ervaren. Ze denken niet na en houden vast uit angst dat hun paard er vandoor gaat en zichzelf bezeerd, of omdat ze zelf nog niet bevatten dat ze op de grond liggen en houdvast zoeken bij dat wat ze al in hun handen hebben; de teugels. Je valt immers zo rap dat je hersenen moeite hebben het te registreren. Ik kan me van geen enkele val meer herinneren wat ik zag op het moment dat ik door de lucht vloog, dat ging namelijk gewoon te snel met te veel adrenaline in mijn lichaam.

En als ze blijven zetten is het denk ik gewoon een paniekreactie. Ruiters denken 'trekken = ho' zelfs al werkt dat niet altijd even goed. En ook gewoon weer steun, zodat ze er niet af vliegen. Als ik val of op het punt sta te vallen denken ik daar echt niet goed meer bij na, evenals in mijn mening, een groot deel van de ruiters.

amyyy55

Re: teugels strak tijdens bokken/steigeren/val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:53

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook niet kan herinneren wat ik doe bij t moment van een val. Bij ervandoor gaan, bokken of steigeren wel.

xDarkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:55

Idd, zoals hierboven genoemd, eenmaal in de val raak je in paniek? en probeer je overal waar zo nodig mogelijk houvast te zoeken. --> de teugels dus. Niet altijd fijn voor het paardje, maar het is een reflex en ik weet niet of je er veel aan kan doen.
Ik zou denk ik bij bokken of steigeren niet de teugels los gooien, dus wel contact houden.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:58

Als je valt probeer je je paard vast te houden uit reflex maar ook omdat je denk ik toch in je achterhoofd weet dat hij weg kan als je hem los laat. Ik rij SGW en in de cross ben je niet blij als je paard dan vrij door het parcours huppelt. Daarbij hou ik voornamelijk bij bokken wel contact met de teugels omdat je dan zijn hoofd omhoog kan houden wat maakt dat je het makkelijker uitzit. En bij steigeren omdat je het paard dan kort weg kan draaien zodat hij niet omhoog kan komen. Als je je teugels dan niet vast hebt dan kan je ook niet ingrijpen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:05

Ik heb geen idee wat ik doe als ik val, denk net als de vorigen dat het meer een soort reflex is ja. Bokken lijkt me ook wel logisch, dan houd je zn hoofd wel omhoog. Steigeren als het niet de bedoeling is denk ik dat je ook een schrikreactie hebt, en je moet omhoog dus misschien trek je jezelf dan op aan de teugels? (Ik heb nog nooit op een steigerend paard gezeten vandaar)
Als je steigeren als truck doet zou je er niet aan moeten trekken nee maar wel contact houden!
In theorie lijkt het me ook dat als je trekt je het paard juist naar achter trekt?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:12

Bij mijn vallen in een rijbak laat ik mijn paard tijdens de val los. Echter als ik in het bos ben, houd ik hem vast zolang dit mogelijk is. Dit is me 1x gebeurd en uiteindelijk heb ik los moeten laten omdat ik niet snel genoeg overeind kon komen. Gelukkig kon de andere met wie ik samen was hem tegenhouden dat ie niet kon weg lopen, daardoor kon ik hem snel weer pakken. Die van mij smeert m namelijk als ik hem loslaat. Vind ik in de rijbak niet erg maar buiten in het bos wel. Dan maar even pijn in zijn mond ipv een ongeval veroorzaken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:04

Ik wil ook niet de teugels losgooien bij bokken of steigeren want dat is een beloning. Bovendien geef je een paard de kans om nog hoger te bokken, hoe verder die neus tussen de knieën hoe boller de rug en hoe groter de kans dat je gelanceerd wordt.

En heel eerlijk gezegd: zijn edele mondje zal me op dat moment een rotzorg zijn, moet hij maar normaal doen hoor.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:20

Tijdens steigeren, bokken, ervandoorgaan, vallen etc is zn mondje wel t laatste waar ik aan denk. Ik hou ook vaak vast als ik val, of iig lang vast. Geen idee waarom, daar denk ik dan niet overna. Dat is gewoon een reflex.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:28

Als die bokkend door de bak gaat trek ik toch wel een paar keer goed zodat die stopt, zelfde met ertussenuit klappen. Steigeren laat ik wel los, als je dan gaat trekken ga je samen.
Ik vind bokken/rennen echt not done, doet die maar als die in de wei staat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:29

Urielle schreef:
Ik wil ook niet de teugels losgooien bij bokken of steigeren want dat is een beloning. Bovendien geef je een paard de kans om nog hoger te bokken, hoe verder die neus tussen de knieën hoe boller de rug en hoe groter de kans dat je gelanceerd wordt.

En heel eerlijk gezegd: zijn edele mondje zal me op dat moment een rotzorg zijn, moet hij maar normaal doen hoor.

Precies dit!
Als je mij auw doet, tja wie kaatst kan de bal verwachten.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 09:45

Tjaa, mijn paard bokt alleen als hij iets moeilijk vind Oals galop bijv. En wegrennen ohz. Alleen als hij echt schrikt van iets , als
ik hem niet op tijd terug krijg geef ik hem liever wat ruimte en kalmeer hem, en pak dan de draad weer op. Maar goed ik rijd ook bitloos dus dat is wel een ander verhaal dan met bit. Als ik aan mn teugels trek dan gaat hoj juist N hoofd erin zetten waardoor terger wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:09

Met vallen hou ik de teugels zo goed mogelijk vast. Ik rij namelijk alleen maar buiten. Bokken probeer ik te voorkomen, maar dan ben ik uberhaupt niet bezig met de teugels, alleen met blijven zitten. Als hij steigert is het geen issue, want ik krijg dan altijd een halve meter teugels extra, voordat ik dat allemaal weer kort heb, staat hij al weer met 4 voetjes op de grond.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:55

Ik rijd in de bak eigenlijk altijd met neckrope, tenzij ik ergens verfijning nodig heb. Mijn merrie wil ook wel eens een bokje met aangaloperen doen, maar daarvoor hoef ik dus niet aan de teugels (cordeo dus) te gaan hangen.

Met hangen in de teugels als 'ie gaat bokken, denk ik meer aan een paard dat met het hoofd tussen de knieën een flink aantal sprongen maakt waar de konijnen jaloers op zijn. Dan begrijp ik dat je die teugels pakt. (Wel afhankelijk van de situatie, bij een schrikreactie is het in eerste instantie niet handig om in de teugels te gaan hangen, grote kans dat je het erger maakt.)