MEET RODRIGO - London x Concorde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sterrexxx11

MEET RODRIGO - London x Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:05

HEEHEHEE bokkers!

Ik heb gisteren weer gereden op toppertje Rodrigo! Ik wilde vooral de nadruk leggen op het actief maken én houden van Rodrigo. Dat lukte echt helemaal top, veel overgangen gereden. Nu ben ik er dus achtergekomen dat hij een super middendraf heeft! Het verzamelen moeten we nog aan werken, dan wil hij nog wel eens gaan slingeren. Of als hij het niet helemaal begrijpt gaat hij wijken voor mijn been. Dat is het volgende aandachtspuntje. Hij heeft namelijk met mijn manege-eigenaar Z gesprongen en ik richt me met hem nu vooral op dressuur.

Verbeterpunten:
- Het verzamelen
- Mag nog iets rechter op het paard gaan zitten
Iemand zei al in mijn vorige forum TIETEN VOORUIT :D (maar ik heb wel een chronische rugblessure dus dat gaat niet altijd helemaal zoals ik wil)
- Been iets naar achter leggen en stil houden

Met het wijken wil hij nog wel eens zijn achterhand niet helemaal meenemen, daar moeten we ook aan werken. Bovendien gaat het de ene kant op veel beter..

&&&& We gingen even de changementen proberen. En dat ging ECHT SUPERRR OMG! Ik ben zoo trots! *\o/* *\o/* Hij kon het allemaal al, maar ik had totaal niet verwacht dat ik de hulpen goed over zou kunnen brengen. Maar hij reageerde er heel goed op! (Heb daar ook filmpjes van!)

PS. Please niet zeuren over dat ik eerst de basis moet hebben en dan pas changementen..

Even voorstellen:

Naam: Rodrigo <3
Geslacht: Ruin
Schofthoogte: 1,62 m
Stamboom: KWPN stamboek
Afstamming: London X Concorde
Geboorte: 08-05-1998
Niveau: Z-springen

Hier dan de foto's.
Zijn van slechte kwaliteit, omdat ik ze uit het filmpje van 1 uur had moeten halen. Mijn zus was weer te lui en had geen zin om mee te gaan en foto's en filmpjes te maken. :( Dus had ik een geniaal idee en heb mijn mobiel in de bakrand gezet en een filmpje van 1 uur laten maken 8-)

Heb btw niet alles op volgorde en ik rijd links en rechtsom maar niet op alle foto's etc.
Foto's:

Dit is het losstappen.
Afbeelding

Nu echt aan het werk! Mijn houding mag wel wat verbeteren..
Afbeelding

Middendraf!
Afbeelding

Hier het wijken, je ziet dat zijn achterhand achterblijft.
Afbeelding

Stappen.
Afbeelding

Wijken voor het rechterbeen, gaat wel heel goed!
Afbeelding

Mooi vierkant halthouden, foto is beetje opgerekt, anders kon ik hem niet uploaden.
Afbeelding

& Uitdraven.
Afbeelding

Hier dan de filmpjes:

Dit is het doorzitten met verzamelde draf.

&&& De changementen!!! *\o/* *\o/*

De eerste wissel ging super (ben er heel trots op!) en de anderen ook, maar de wissel vond zelf plaats of voordat ik in beeld kwam of pas als ik uit beeld ging... = beetje jammer! Ik heb ook nog 3 wissels op de diagonaal gedaan (ging top!) maar niet op beeld :(

Dit was hem dan! Hoop dat jullie wat opbouwende kritiek hebben ;)
Over bijvoorbeeld:
- Hoe achterhand meenemen in wijken voor linkerbeen.

LIEFSSSS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:16

Ik kan de wissels helaas niet zien.
Probeer met het wijken, en uberhaupt tijdens het rijden rechtop te blijven zitten, je gaat nu wat naast je paard hangen en dat kan je paard belemmeren in zijn beweging.
Verder vind ik hem enkel aan de voorkant gereden, de verzamelde draf vind ik geen verzamelde draf maar een langzame inactieve draf. Je kunt dat ook zien aan jouw houding, je kunt niet lekker op hem doorzitten. Dat betekend dat hij de rug niet ontspant en niet lekker door het lijf beweegt.

Verder vind ik hem nog al in de houding lopen aan de voorkant en wat strak gereden. Hij is ook op de meeste foto's achter de loodlijn.

Tips, ga eerst actief rijden, dan pas aan de voorkant zitten. Als je eerst aan de voorkant gaat zitten en hem dan actief maakt zet je hem als t ware op de handrem omdat je constant aan het terugwerken bent.
Hij oogt wat houterig en stug, ga er eerst voor zorgen door hem actief te maken dat ie lekker los in het lijf wordt. Pas als hij los in het lijf wordt kan hij goed gaan nageven.

Succes!

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:16

in jou 1e changement springt hij achter niet mee over. Dit is wel de bedoeling.
De andere wissels kan ik niet zien.

Lotte_Wessel

Re: MEET RODRIGO - London x Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:27

Het ziet er goed uit hoor. Ze zou nog iets meer bij elkaar mogen komen (iets wat ronder van voren en meer onder van achteren). Met wijken, zoals je al aangeeft, mag het paard wat rechter blijven en de achterkant zeker meer meekomen.
Het eerste galopswissel die in beeld is, is helaas niet helemaal goed gezien het feit dat je paard alleen voor wisselt en niet ook achter. Als ze iets meer "zit" op haar achterhand dan wisselt ze van achteren waarschijnlijk ook gemakkelijker.
heel veel succes met je paardje! Ziet er goed uit hoor!

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:28

Joolien schreef:
Ik kan de wissels helaas niet zien.
Probeer met het wijken, en uberhaupt tijdens het rijden rechtop te blijven zitten, je gaat nu wat naast je paard hangen en dat kan je paard belemmeren in zijn beweging.
Verder vind ik hem enkel aan de voorkant gereden, de verzamelde draf vind ik geen verzamelde draf maar een langzame inactieve draf. Je kunt dat ook zien aan jouw houding, je kunt niet lekker op hem doorzitten. Dat betekend dat hij de rug niet ontspant en niet lekker door het lijf beweegt.

Verder vind ik hem nog al in de houding lopen aan de voorkant en wat strak gereden. Hij is ook op de meeste foto's achter de loodlijn.

Tips, ga eerst actief rijden, dan pas aan de voorkant zitten. Als je eerst aan de voorkant gaat zitten en hem dan actief maakt zet je hem als t ware op de handrem omdat je constant aan het terugwerken bent.
Hij oogt wat houterig en stug, ga er eerst voor zorgen door hem actief te maken dat ie lekker los in het lijf wordt. Pas als hij los in het lijf wordt kan hij goed gaan nageven.

Succes!

Ja dat heb ik al gezegd haha, dat die net buiten beeld zijn ;) en het filmpje met het doorzitten bedoelde ik ook een langzame draf. Verzameld is idd niet het goede woord.
Meestal gaat hij uit zichzelf al nageeflijk lopen, maar te diep. Als je ook maar enige druk op de teugels zet zakt hij meteen. Dat proberen we eruit te halen, maar was ik vergeten in mijn forumbericht te zetten.
Hij is met het rijden totaal niet stug, juist heel soepel! Foto's zijn een beetje slecht, natuurlijk allemaal momentopnames.
Houding werk ik ook aan, volgende week bezoekje aan de orthopeed!

Thanks voor de tips!

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:30

Lotte_Wessel schreef:
Het ziet er goed uit hoor. Ze zou nog iets meer bij elkaar mogen komen (iets wat ronder van voren en meer onder van achteren). Met wijken, zoals je al aangeeft, mag het paard wat rechter blijven en de achterkant zeker meer meekomen.
Het eerste galopswissel die in beeld is, is helaas niet helemaal goed gezien het feit dat je paard alleen voor wisselt en niet ook achter. Als ze iets meer "zit" op haar achterhand dan wisselt ze van achteren waarschijnlijk ook gemakkelijker.
heel veel succes met je paardje! Ziet er goed uit hoor!

dankdank! *\o/*
Achterhand mag er idd meer achter. En het wijken gaan we ook aan werken, changementen laten we dan wel even rusten ;)
Achterhand heb ik eigenlijk niet zo erg op gelet.. Was te enthousiast en blij over het feit dát hij al wisselde haha. Zal erop gaan letten! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:36

Paarden wisselen meestal aan de voorkant, als ik het maar om in balans te blijven. Dan zit je dus overkruist een heft verder niks met een wissel te maken.

En met stug bedoelde ik meer dat hij wat stram oogt in het lijf. Het zou soepeler Mogen, maar dat zat zie ik dan alleen van het eerste filmpje.
Als het trouwens een langzame draf is, heft het dressuurmatig niet zoveel effect. Je kunt wel een draf in langzamer tempo rijden maar dan met behoud van je activiteit, dus altijd voorwaarts en actief blijven denken, ook in een lager tempo. Dit kun je bijv oefenen door een schijnovergang te rijden.Dan ga je langzamer lichtrijden zodat je enkel op je zit het tempo vertraagd. Ondertussen kun je wel met je benen blijven aanvullen om de acctiviteit te behouden. En als hij dan bijna stapt, draaf je weer actief weg. Zo wordt een paard beter aan de hulpen, actiever en leer je hem ook om voorwaarts te blijven denken.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:39

L_alice schreef:
in jou 1e changement springt hij achter niet mee over. Dit is wel de bedoeling.
De andere wissels kan ik niet zien.

Klopt viel me op dat hij bij de eerste alleen voor oversprong en overkruist doorging

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:46

Joolien schreef:
Paarden wisselen meestal aan de voorkant, als ik het maar om in balans te blijven. Dan zit je dus overkruist een heft verder niks met een wissel te maken.

En met stug bedoelde ik meer dat hij wat stram oogt in het lijf. Het zou soepeler Mogen, maar dat zat zie ik dan alleen van het eerste filmpje.
Als het trouwens een langzame draf is, heft het dressuurmatig niet zoveel effect. Je kunt wel een draf in langzamer tempo rijden maar dan met behoud van je activiteit, dus altijd voorwaarts en actief blijven denken, ook in een lager tempo. Dit kun je bijv oefenen door een schijnovergang te rijden.Dan ga je langzamer lichtrijden zodat je enkel op je zit het tempo vertraagd. Ondertussen kun je wel met je benen blijven aanvullen om de acctiviteit te behouden. En als hij dan bijna stapt, draaf je weer actief weg. Zo wordt een paard beter aan de hulpen, actiever en leer je hem ook om voorwaarts te blijven denken.

Oke, maar hoe kan je dan ervoor zorgen dat hij zijn achterhand ook meeneemt in de wissel?
(Wss beter idee om les te nemen :j )

Maar wat is dan het verschil tussen het filmpje en de actieve draf in langzamer tempo?
Want hij is niet super actief in het filmpje maar toch wel 'erbij'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:58

Hoezo vind jij hem erbij als ik vragen mag?

Een wissel is niet een feit van even omspringen, daar heft eeen paard kracht en balans voor nodig ne moet een paard verzameld galopperen en goed aan de hulpen staan. Het ene paard doet het heel eenvoudig, het andere niet.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:03

Joolien schreef:

Een wissel is niet een feit van even omspringen, daar heft eeen paard kracht en balans voor nodig ne moet een paard verzameld galopperen en goed aan de hulpen staan. Het ene paard doet het heel eenvoudig, het andere niet.

Als ik been gaf reageerde hij er meteen op. En omdat hij aan mijn been was.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:07

hij mist expressie, iets wat door verzamelen juist ontwikkeld moet worden, hij laat zich op de verkeerde manier bij elkaar rijden.
het ziet er daardoor wat in elkaar gedrukt uit, alsof hij achter je hand kruipt. zijn ruggebruik moet ook echt beter. op veel foto's drukt hij hem weg. op de laatste foto zie je wel dat hij meer over de rug komt maar dat het achterbeen er nog niet helemaal bij is. die moet meer aan het werk nog. Of terwijl schakelen en oppassen met het verzamelen zoals dat nu gaat. ik ben bang dat hij zich anders een kunstje aan leert.
Bij het wijken is hij nog niet tussen handen en benen daarom raak je zijn achterhand kwijt. wellicht is het handiger om het eerst op een volte te bevestigen.

changementen is grappig als hij achter eerst springt. sommige paarden doen dat wel heel makkelijk. maar voor het echte werk moet hij echt meer bij je komen, en bij elkaar blijven. tis de bedoeling dat hij achter goed onder komt, alleen dan kan hij een goede balans maken. er zijn nog te veel dingen die er aan vooraf gaan voordat ik me eraan zou wagen.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:10

Persevero schreef:
hij mist expressie, iets wat door verzamelen juist ontwikkeld moet worden, hij laat zich op de verkeerde manier bij elkaar rijden.
het ziet er daardoor wat in elkaar gedrukt uit, alsof hij achter je hand kruipt. zijn ruggebruik moet ook echt beter. op veel foto's drukt hij hem weg. op de laatste foto zie je wel dat hij meer over de rug komt maar dat het achterbeen er nog niet helemaal bij is. die moet meer aan het werk nog. Of terwijl schakelen en oppassen met het verzamelen zoals dat nu gaat. ik ben bang dat hij zich anders een kunstje aan leert.
Bij het wijken is hij nog niet tussen handen en benen daarom raak je zijn achterhand kwijt. wellicht is het handiger om het eerst op een volte te bevestigen.

changementen is grappig als hij achter eerst springt. sommige paarden doen dat wel heel makkelijk. maar voor het echte werk moet hij echt meer bij je komen, en bij elkaar blijven. tis de bedoeling dat hij achter goed onder komt, alleen dan kan hij een goede balans maken. er zijn nog te veel dingen die er aan vooraf gaan voordat ik me eraan zou wagen.

Oke, thanks.
Wijken op de volte doe ik eigenlijk al elke week en dat gaat goed, daarom ging ik het nu op de rechte lijn doen. ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:18

Citaat:
Oke, maar hoe kan je dan ervoor zorgen dat hij zijn achterhand ook meeneemt in de wissel?
(Wss beter idee om les te nemen :j )

Maar wat is dan het verschil tussen het filmpje en de actieve draf in langzamer tempo?
Want hij is niet super actief in het filmpje maar toch wel 'erbij'.

verzamelen is voorwaarts en opwaarts. hij mist in het filmpje voorwaarts al. en aan de foto's te zien soms ook voorwaarts neerwaarts. en dat is basis.
je begint een paard te leren dat hij naar voren moet en voor je been moet blijven. (dat is een gevoel hij moet je meenemen naar voren, en actief op been reageren)
dan leer je hem voorwaarts neerwaarts. of terwijl je leert hem zijn rug te gebruiken.
Daarna ga je naar voorwaarts opwaarts. waarbij je zoveel vraagt dat ruggebruik gewaarborgd blijft. in het begin kunnen ze vaak wel iets omhoog komen al. en worden ze horizontaal. als je meer vraagt drukken ze vaak de rug weg en dat wil je niet. dus om nog meer omhoog te gaan moet de kont naar beneden. dus moet je zorgen dat de achterbenen meer gaan buigen. dat doe je eerst afzonderlijk. Schouderbinnenwaarts, travers enz. daarna beide achterbenen
bij alle stadia moet je kunnen schakelen, en dan op zo'n manier dat hij goed door het lijft blijft. het zorgt dat je tempocontrole houd en dat het paard aan het bit blijft dan kun je hem ook mooi op lichte hulpen en zelfdragend laten verzamelen.
Dat maakt het ook zo moeilijk, het vergt ruitergevoel op de seconde om te bepalen wanneer je de grens over gaat, wanneer je kan pushen, wanneer je moet stoppen, wanneer hij net war meer ruimte nodig heeft etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:30

sterrexxx11 schreef:
Joolien schreef:

Als ik been gaf reageerde hij er meteen op. En omdat hij aan mijn been was.

Maar wat deed hij dan? Ging hij harder en zachter? Of gaf hij ook na op je been? Voelde je activiteit in het hele lichaam?
Als ik namelijk naar het filmpje en foto's kijk vind ik hem niet van achter naar voren gereden dus vind ik hem niet door het lijf gereden.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:43

Joolien schreef:
Maar wat deed hij dan? Ging hij harder en zachter? Of gaf hij ook na op je been? Voelde je activiteit in het hele lichaam?
Als ik namelijk naar het filmpje en foto's kijk vind ik hem niet van achter naar voren gereden dus vind ik hem niet door het lijf gereden.

Joolien schreef:

Ja, ik voelde activiteit in het zijn héle lichaam. Als ik been gaf voor middendraf deed hij dat ook. En pas weer terug als ik terug wilde naar arbeidsdraf.

(De foto's zijn nogal mislukt :D :D )

Ik geef toe dat hij soms te diep loopt, maar daar werken we aan en het is niet zo dat ik het mooi vind of ik het expres doe. Ik wil juist dat hij zo ontspannen mogelijk loopt. Soms forceren we wel eens wat, maar dat merken we wel meteen aan zijn houding en manier van lopen.
In deze houding loopt hij heel vaak bij meisjes die niet zo goed kunnen rijden en het is nu heel moeilijk omdat eruit te halen, waar we nu mee bezig zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:21

Het filmmateriaal waar hierboven rijtechnisch commentaar over gegeven is helaas door TS verwijderd.
Vandaar ook dat ik hier een slotje plaats.