Slechte balans

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Slechte balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:04

Hee bokkers!
Ik zit nu al best een tijdje met een probleem, en dat is mijn balans op het paard.
Ik rijd veel op mijn eigen paard, een tuiger, en ik merk dat mijn houding zo slecht is...
Ik beweeg mijn benen veel te veel, zit achterin het zadel, en ik merk gewoon dat ik mijn paard in de weg zit, wat zich uit in dat ze harder gaat wat ik nog slechter uit kan zitten... Heel vervelend en ik wil het graag oplossen, maar omdat er op dit moment geen mogelijkheid is tot les probeer ik het zo. Als ik weer kan lessen ga ik dit ook zeker doen!
Ik heb al veel op internet opgezocht maar vaak komen daar antwoorden uit als zitles, zonder zadel/beugels rijden etc., het vervelende is dus dat mijn paard hoog opgooit dus als ik er zonder zadel/beugels op ga rijden stuiter ik er zo naast.
Wanneer ik op een ander paard rijd heb ik dit probleem ook, maar dan kan ik mezelf wel beter corrigeren, en ik heb ook niet altijd de mogelijkheid om op een ander paard te rijden.

Heeft iemand tips hoe ik mijn houding/balans kan verbeteren?
Groetjes Sophie

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:17

RUI -> RT-V

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:20

Ik heb hier ook problemen mee gehad, nu nog steeds maar wel al minder. Wat mij goed geholpen heeft is rechtop in de beugels gaan staan of in verlichte zit. En dat gewoon in alle gangen en zo lang mogelijk volhouden. Het is heel zwaar maar mijn benen liggen nu veel stiller en ik zit meer 'in een lijn' qua hoofd-schouders-heupen-hakken.

Wel moet ik zeggen dat ik ook een betere zit heb op mijn (verzorg)fjord met vlakke gangen dan mijn (verzorg)anglo-arabier die in vergelijking hoog opgooit.

HappyBuddha

Re: Slechte balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:11

Bedankt!
Ik denk ook dat het het probleem is dat ze niet fijn uit te zitten is, waardoor ik haar weer tegenzit, en zij alleen maar harder gaat en nog hoger opgooit :')

xDarkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:31

- Schouders naar achter, tieten vooruit, kin omhoog! :D :D
(Heeft iemand ooit tegen mij gezegd en het helpt! Maar geen holle rug!!)
- Bovendien zorg dat je steun hebt op je beugels
- Midden in het zadel zitten
- Been iets naar achteren en hak uitdrukken
- Handen voor je houden en rechtop (!)

Jij bent hier de koningin op je paard *\o/* *\o/*

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:33

ontspannen op je paard zitten. Als je verkrampt is het veel moeilijker mee te gaan met de beweging

xDarkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:36

Dit filmpje heeft mij btw heel erg geholpen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:11

Ik probeer bij doorzitten om me te concentreren op mijn vormspanning, dus mijn buik en rugspieren die me rechtop houden en dat ik vanuit mijn centrum (bekken tot navel) meeveer naar boven (bovenlichaam) en beneden (onderlichaam) . De gedachte dat ik aan mijn paard moet plakken probeer ik los te laten. Maar een tuiger is lastig om uit te zitten. Daar zullen veel mensen erg aan moeten wennen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:14

heel veel zonder beugels rijden Zal no even niet mee vallen en veel spierpijn opleveren Maar houd vol het wordt beter met meer oefening Succes

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:05

Wat mij goed heeft geholpen is dat iemand longeert en jij met je zit bezig bent. Dan hoef je namelijk geen rekening met het paard te houden en kan jij je concentreren op je zit. Beugels los en ontspannen blijven zitten. Eerst hewoon in stap, en als je er klasr voor bent draf. Waar je goed op moet letten is je knieen, die moet je laag houden. Je gaat namelijk je knieen optrekken waardoor je gaat klemmen waardoor je gaat spannen en stuiteren waardoor je paard harder gaat en jij slechter kan blijven zitten :P Naast je knieen zorg je dat je recht zit. Daar wordt mee bedoeld jouw ruggenwervel boven die van je paard. Dus je zit in t midden, zonder knik in je lichaam. En natuurlijk rechte lijn hak-heup-schouder. Maar met je benen komt later wel. Let ook goed op je hoofd. Ik heb bijvoorbeeld de neiging om mn hoofd wat naat links te laten 'vallen'. Lijkt heel onschuldig, maar je hoofd id zwaar. Namelijk zon 5 a 6 kilo, dus als je dat constant scheef houdt...
Dus recht blijven zitten, knieen niet optrekken (longeerder kan daar mooi opletten) en niet klemmen. Je moet zorgen dat je de klappen met je buik opvangt. Je onderlichaam mag bewegen maar je bovenlichaam moet stil zijn. Als je het aandurft ook nog ogen dicht, dan kan je het allemaal namelijk nog beter voelen.
Maar met Roos lijkt me het ook wel lastig. Heb op Muis en Shar prima balans en als ik op Roos rijd ziet t er ook niet uit :')
Dus als t niet met Roos lukt zeg je t maar. Ik wil je altijd helpen met Sharon. Die gooit ook wel hoog op en heeft grote passen, maar wel minder dan Roos en ze wil ook niet zo hard. Moet je alleen wel naar Zwolle komen :')

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:11

Heel veel korte stukjes draven. Gewoon een lange zijde en weer stap. Als dat goed gaat dan uitbouwen. Zo zorg je er voor dat je paard geen gas gaat geven en jij net voor je uit balans raakt weer kunt gaan stappen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:17

Past je zadel goed bij jou en je paard?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 09:31

Het zadel past ja. Bedankt voor de tips!

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:43

misschien afen toe als je je paard verstouwd je zelf in draf in het zadel drukken ogen dicht doorzitten heeft ook bij mij geholpen