Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mell94love

Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:08

Beste mensen,

Ik heb even een vraagje, ik heb een 4 jarige haflingermerrie. Op het moment druk aan het oefenen. Het gaat eigenlijk al best wel lekker, ze loopt steeds meer ontspannen.
Als we alles lekker onder controle hebben willen we rustig aan de startkaart gaan aanvragen.

Alleen, stap / draf gaat ontzettend goed!
Het probleem ligt in de galop.

Mijn lieve schat rent echt letterlijk onder mij door in de galop, ze wil alleen maar snel snel & nog eens snel.. ik heb er helaas geen foto`s van.
Maar wie weet wat ik daar aan kan veranderen? Dat zei niet zo vreselijk veel haast heeft in de galop, want ze is echt GIGANTISCHE sterk! Misschien dat iemand ook wel weet wat ik daar het beste aan kan doen!

Alleen op dit moment zou ik heel graag willen weten, wat ik er aan kan gaan doen zodat zei niet zoveel haast heeft in de galop, maar dat ze zich gewoon een beetje beheerst! Kan misschien ook wel aan haar leeftijd liggen, maar er zijn vast wel tips! :D

Voor de andere foto`s wil ik ook best wel tips hebben, alleen hou het netjes alsjeblieft.

** Ik zie dat ik op sommige foto`s op het verkeerde been zit!
** Zonder cap ik eigen verantwoording! DUS GEEN COMMENTAAR AUB

Alvast bedankt!! :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:05

Als begin vind ik dat je haar mooi hebt lopen!
Het geeft een fijn beeld, maar ze mag misschien haar achterhand iets meer ondertreden zodat ze haar voorbeen goed volgt met het achterbeen.
Je paardje is ook nog maar 4 natuurlijk dus is het helemaal niet erg dat ze de ene gang wat minder beheerst dan het andere. Ik zou mij vooral goed richten op de beheersing van de gangen. Want als de galop nog niet helemaal goed is kan je daar in stap en draf ook aan werken.
Veel overgangen en je paard laten veruimen en versnellen, mag in elke gang. Je paard probeert het basis tempo nog wat op te zoeken, en door erg hard te gaan galopperen word het makkelijker om in evenwicht te blijven.Want hoe langzamer je gaat hoe moeilijker die balans wordt. Laat haar goed actief op je been lopen en maak veel overgangen, hou haar bezig!

Mell94love

Re: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:34

Heel erg bedankt!!

Mell94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:36

Hoe kan ik het beste haar achterbeen erbij zetten? Want dan wil ze direct weer heel snel...
Of moet ik dan echt met overgangen gaan werken?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:48

Ik zou je beugels een misschien zelfs twee gaten langer doen, op sommige fotos heb je echt een stoelzit en je komt ook heel ver je zadel uit. Ook komen je knieen over de wrong heen.
Is ze wel actief? Ze toont heel sloom op de fotos, bij de eerste twee valt het nog mee maar daarna zie ik dat ze toch best wel uit elkaar valt. Maak je veel overgangen? Is ze verder goed aan je been?

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:20

Ja dat doe je vooral met overgangen. Maar je geeft je hulp van achter naar voren. Dus je legt je been aan en vangt hem op aan de voorkant (Begrenzen). Zodat je geen uitelkaar gevallen pony krijgt op racestand :') Beugels hoeven naar mijn mening niet langer, die vind ik al vrij lang ogen. Je mag je schouders wel iets naar achteren zetten en goed voor je uit kijken (Dit doe ik ook wel eens hoor :P )

Mell94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:43

liekec schreef:
Ik zou je beugels een misschien zelfs twee gaten langer doen, op sommige fotos heb je echt een stoelzit en je komt ook heel ver je zadel uit. Ook komen je knieen over de wrong heen.
Is ze wel actief? Ze toont heel sloom op de fotos, bij de eerste twee valt het nog mee maar daarna zie ik dat ze toch best wel uit elkaar valt. Maak je veel overgangen? Is ze verder goed aan je been?

Beugels hoeven absoluut niet korter! en ze is opzich goed voorwaarts. Alleen inderdaad af en toe valt ze inderdaad heel erg uit elkaar, en dan is het het been er weer bij zetten, alleen dan denkt mevrouw direct volgas te mogen gaan. Dus het is veel oefenen! Maar het komt zeker wel goed!! In ieder geval bedankt.

Mell94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:44

J_lijn schreef:
Ja dat doe je vooral met overgangen. Maar je geeft je hulp van achter naar voren. Dus je legt je been aan en vangt hem op aan de voorkant (Begrenzen). Zodat je geen uitelkaar gevallen pony krijgt op racestand :') Beugels hoeven naar mijn mening niet langer, die vind ik al vrij lang ogen. Je mag je schouders wel iets naar achteren zetten en goed voor je uit kijken (Dit doe ik ook wel eens hoor :P )

Oke, top dankjewel! Jij geeft mij goeie tips!! Ben er erg blij mee
Jij mag me helpen haha.
Heel erg bedankt!!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:52

Ik zou als tip geven om echt korte stukken te galopperen. Dus aanspringen, paar passen en dan weer terug. Dit echt heel klein/kort houden en uitbouwen als je dat onder controle hebt.
Wellicht is ze nog niet sterk genoeg of voldoende in balans om het langer vol te houden. En gaat ze daarom rennen.
En wat betreft veel overgangen rijden.
Daar ben ik het wel mee eens, alleen zou ik juist veel overgangen terug of terug in tempo rijden en dan weer voorwaarts. Worden ze veel sterker van en uit elkaar vallen zal dan ook veel minder gebeuren!
Succes!

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:10

Wat een mooi beestje! <3

Let wel erop dat je je hakken laag houdt en handen rechtop :)
Voor de rest ga zo door! :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:15

Mell94love schreef:
liekec schreef:

Beugels hoeven absoluut niet korter! en ze is opzich goed voorwaarts. Alleen inderdaad af en toe valt ze inderdaad heel erg uit elkaar, en dan is het het been er weer bij zetten, alleen dan denkt mevrouw direct volgas te mogen gaan. Dus het is veel oefenen! Maar het komt zeker wel goed!! In ieder geval bedankt.

Er staat ook langer, wat wel degelijk nodig is door alle bovenstaande redenen.
Edit: mocht het volgens jou niet zo zijn, zou ik letten op je beenhouding, ook ten opzicht van je bovenlijf. En niet zo ver het zadel uit komen.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 23-10-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:18

Mell94love schreef:
J_lijn schreef:

Oke, top dankjewel! Jij geeft mij goeie tips!! Ben er erg blij mee
Jij mag me helpen haha.
Heel erg bedankt!!

Dankjewel en graag gedaan! Ben helemaal weg van je haf :D

Mell94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:15

J_Lijn , hihi leuk om te horen! Ik ga zeker met jou tips aan de gang!! Heb je app ofzo? Kan je me dan even een PB sturen. Kan ik contact met je houden!! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:25

Ik ben er vrij zeker van dat dit inderdaad een gebrek is aan balans en/of kracht. Galop is, zeker voor een jong paard, een erg moeilijke gang als die wat langzamer moet. Ik zou je aanraden veel galopwerk met het longeren mee te nemen. Dan kan je Haf er zonder ruitergewicht aan werken. Ook aan de longe proberen te vertragen, paar passen te versnellen en weer te vertragen!

Nobodylikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:05

Ik heb het idee, maar dat is een aanname, dat ze wel redelijk zwaar is van voren. Ook in stap en draf.. Probeer het paardje wat meer zelf te laten dragen.
Voor je problemen in galop.. Probeer pulserend te remmen, ze moet niet op jouw handen leunen en dan gaan rennen. Dus laat dit ook niet toe.. Van de hand wegrijden en terug naar de hand zetten.. Nooit teveel druk aannemen, want dan kunnen ze gewoon door de druk heen denderen..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:51

Waarom wil iedereen toch een paard/pony sterker later worden door te veruimen/versnellen naar voren?
Terwijl het paard daarin juist nog zoveel balans/sterkte mist?
Je maakt het het paard onnodig moeilijk.
Met correct terug rijden en daarna weer naar voren met correcte aanleuning en balans, worden ze ook sterker. En zodra dat correct gaat, zal hij ook in het verruimen makkelijker gaan.
Een paard gaan verruimen/versnellen zonder balans en genoeg sterkte gaat vaak gepaard met minder achterbeen gebruik en op de voorhand vallen.
Waarom dat niet voor zijn?

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 05:14

Alle jonge paarden vinden het moeilijk om op eigen benen te lopen en balans te vinden.
Ik denk wat hier boven gezegd is oidd een goeie tip is ..korte stukjes galop en de achterhand mag er zo als ik het zie idd wel wat meer onder.. maar ik vind dat je al best een eind op weg bent hoor.
Goed dat je hulp vraagt.
Schakelen is ook goed en laat soms de rug met rust door flinke stukken verlichte zit te rijden zodat ze zelf ook kan voelen wat ze doet. (en eerst bevestigen voor je naar je volgende stap gaat het.. zo blijf je goed bezig meid)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:11

Ik zou inderdaad ook je beugels wat langer doen, dat komt je houding zeker ten goede!
Probeer haar wat actiever achter aan te rijden, zodat ze goed voor het been wordt, jouw hand op gaat zoeken en mooi in de aanleuning komt. Dat ze 'vlucht' voor je been is iets heel normaals voor een jong paard. Ze heeft nog geen spieren ontwikkeld die ze nodig heeft voor haar balans, dit betekend echt niet dat je haar niet mag corrigeren hierop. Probeer korte maar goede stukken te galopperen, de stukken die jij kan controleren op tempo zijn dan goed genoeg ookal is de aanleuning niet helemaal correct dan (liever neusje eruit dan!!) en op het moment dat jij denkt , oei daar gaat ze, terug naar draf en later nog een keer proberen.
Hou het vooral leuk voor beide! :)

Succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:13

Wat minder hoog lichtrijden misschien? Daarnaast lekker cavaletti lopen voor de balans. Verder ziet het er heel leuk uit, mooi beestje ook!

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:15

Heb niet veel ervaring met jonge paarden, maar in de galop misschien voltes rijden? Heb ergens gelezen dat dat niet verstandig is, maar hier op stal word het ook gedaan.
De achterhand moet er iets meer onder en voor de rest veel plezier!

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:48

Probeer ook voor je te kijken! Ookal heb je zo'n knap beest...

ammyamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:09

Ik zou als tip geven om echt korte stukken te galopperen. Dus aanspringen, paar passen en dan weer terug. Dit echt heel klein/kort houden en uitbouwen als je dat onder controle hebt.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:38

Is het geen optie voor je om lekker buiten te galloperen ?? Kan ze mooi spiertjes kweken zonder lastig balans te hebben in de relatief kleine ruimte van een rijbak. En als ze het buiten duidelijk makkelijker gaat doen ga je je gallop ook in de bak proberen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:48

voltes en korte stukken doen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:52

Ik heb zelf ook zo'n paard. Haar galop is ook erg hard en snel en ze loopt ook onder mij door. Mijn tip: Goed op je kont zitten, handen laag, en op de volte houden. Ook korte stukken schijnen te helpen.