Middendraf met platvoeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Middendraf met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:41

Hallo allemaal,

Mijn 11 jarige merrie heeft voor 2 platvoeten (waar de afgelopen 7 jaar (waarschijnlijk!) niks meer aangedaan is :( )

Ik heb haar nu ruim 2 maandjes in mijn bezit en ik loop met rijden soms vast op haar platvoeten. Als ik van haar een middendraf vraag, verruimt ze met haar voor en achterbenen netjes. Alleen haar achtervoeten raken constant haar voorbenen (je hoor haar ijzers op elkaar tikken!!). Na wat onderzoek hierna gedaan te hebben zit dit waarschijnlijk in haar platvoeten. Door deze platvoeten zou ze minder goed haar onderbeengewricht uit kunnen rollen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Minder activiteit vragen heeft geen zin aangezien ze dan amper verruimt en van voren meer ruimte geven heeft geen zin omdat ze dan letterlijk uit elkaar valt. En als ik voor meer ruimte geef, verruimt zij niet meer met haar voorbenen en gaat ze alleen maar harder (een effect wat ik wil minimaliseren).

Weet iemand toevallig ook of je hierop kunt trainen en zo ja, hoe? Ik heb namelijk op internet hier nog niks over kunnen vinden...

Alvast bedankt!

Wyb_ster

Re: Middendraf met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:20

Toevallig iemand die dit weet?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:22

Je paard klapt in de ijzers. Gewoon even aan je hoefsmid vragen of hij de achterijzers verder naar achteren wil leggen, dan is het paard n.a.w. van het klappen af.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:24

Mijn paard heeft ook platvoeten gehad. Maar doordat hij goed bekapt wordt, worden ze nu steeds rechter! Daarbij staat hij op 'breakover' ijzers. Deze hebben geen lipje van voren en lopen een beetje op aan de voorkant. Dit bevordert de afwikkeling van z'n voeten. Misschien is dat een idee? Zou het is overleggen met je hoefsmid!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:26

Jessica_R schreef:
Mijn paard heeft ook platvoeten gehad. Maar doordat hij goed bekapt wordt, worden ze nu steeds rechter! Daarbij staat hij op 'breakover' ijzers. Deze hebben geen lipje van voren en lopen een beetje op aan de voorkant. Dit bevordert de afwikkeling van z'n voeten. Misschien is dat een idee? Zou het is overleggen met je hoefsmid!

In samenwerking met de hoefsmid ben ik inderdaad met zoiets bezig, ik weet niet of dat hetzelfde is, maar ik ga het even na vragen. Hij verplaatste circa 10% gewicht van voor naar achter met dit ijzer. Maar haar ijzers nu hebben nog wel een lipje, dus ik ga er even achteraan. Heel erg bedankt!!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:45

Afbeelding

Zo iets heeft hij!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:48

Jessica_R schreef:
[ Afbeelding ]

Zo iets heeft hij!

Dankjewel, http://hoofcare.nl/hoefbeslag/break-over-beslag/ <= hier heb ik me ook goed ingelezen en ik denk dat het echt iets is, ik ga eventjes overleggen met wat mensen en dan denk ik dat dit een goed idee is (en dan natuurlijk nog voorleggen bij de hoefsmid)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:58

Buiten dat opzetje om, wat hierboven als plaatje staat is het vaak ook een rijtechnisch probleem.
Paard moet gewoon sneller worden met voorbeen. En dat kost tijd, want dat betekend dat hij meer op achter moet komen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:03

Dit probleem heb ik ook een tijdje gehad. Is over het algemeen gewoon een rijtechnisch probleem. Het achterbeen is sneller dan het voorbeen, waardoor het voorbeen niet snel genoeg weg is.
Dit is dus zeker een werkpunt tijdens je training (het beste samen met goede instructie zodat je ook vanaf de zijkant goede feedback krijgt). Tevens kan je in overleg met de hoefsmid kijken naar een ander ijzertje voor die de snelheid van het voorbeen bevordert.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:07

Platvoeten maakt echt niks uit, zeker niet als ze voor allebei plat zijn en de voorhoeven dus gelijk zijn.

Goede smid laten komen en het voorleggen wat er aan de hand is.
Voor meer opzet geven en iets rechterop zetten .

Verder trainen op goed ruggebruik dan plaatst je paard zijn achterbenen netter onder het lijf en vangt hij minder.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:09

lizy29 schreef:
Dit probleem heb ik ook een tijdje gehad. Is over het algemeen gewoon een rijtechnisch probleem. Het achterbeen is sneller dan het voorbeen, waardoor het voorbeen niet snel genoeg weg is.
Dit is dus zeker een werkpunt tijdens je training (het beste samen met goede instructie zodat je ook vanaf de zijkant goede feedback krijgt). Tevens kan je in overleg met de hoefsmid kijken naar een ander ijzertje voor die de snelheid van het voorbeen bevordert.

Sjolvir schreef:
Buiten dat opzetje om, wat hierboven als plaatje staat is het vaak ook een rijtechnisch probleem.
Paard moet gewoon sneller worden met voorbeen. En dat kost tijd, want dat betekend dat hij meer op achter moet komen.

Mijn instructrice heeft er ookal op gezocht en die ging ook nog even aan haar instructeurs vragen of die iets wisten, maar het is gewoon een lastig probleem. Ik moet toegeven dat het minder wordt maar als ik er af en toe een "echte" middendraf uit gooi, hoor je het toch weer tikken.

@lizy29, wat voor oefeningen heb jij gereden ? Veel overgangen of juist oefeningen gedaan om die achterhand er onder te krijgen?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:10

spatter schreef:
Platvoeten maakt echt niks uit, zeker niet als ze voor allebei plat zijn en de voorhoeven dus gelijk zijn.

Goede smid laten komen en het voorleggen wat er aan de hand is.
Voor meer opzet geven en iets rechterop zetten .

Verder trainen op goed ruggebruik dan plaatst je paard zijn achterbenen netter onder het lijf en vangt hij minder.

Linksvoor is erger, maar door de hoefijzers die zij nu heeft wordt dat gecorrigeerd, over een week of 3 komt de hoefsmid weer. Maar misschien laat ik hem eerder komen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:13

Waarom zitten er hoefijzers onder?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:27

Ik heb vooral veel getraind op een sterker lijf en beter gebruik van alle spieren.

Eerst actief maken door boven eigen tempo te laten draven (hierbij liet ik de voorkant volledig los, het ging echt om actief achterhand gebruiken). Daarna meer oppakken en actieve overgangen rijden (er niet in laten vallen dus). Op die manier zorg je dat het paard zich meer op zijn achterhand dragen in plaats van alleen op de voorhand. Verder veel figuren om het paard goed soepel te maken.

Eigenlijk is het dus alleen op te lossen door volledige training van het lichaam.

Edit: op het moment dat je instructrice zelf niet weet hoe ze een paard met verbeteren zou ik eerlijk gezegd op zoek gaan naar een andere.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 22-10-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:41

Je hebt haar nog maar 2 maanden, dat is te kort om paard rijtechnisch en qua kracht zo te verbeteren dat het ook meteen weg is.