Fair Diamond (Cazcade x Celano x Ladalco) aan het werk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Fair Diamond (Cazcade x Celano x Ladalco) aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 10:52

Hallo

Afgelopen maandag had ik les met mijn 4 jarige ruin Fair Diamond (Cazcade x Celano x Ladalco) en dit is gefilmd, dus ik dacht dat is eigenlijk wel leuk om eens op bokt te zetten.

Ik heb hem op 17 januari 2014 gekocht en op 19 januari 2014 is hij vier geworden. Toen ik hem kocht was hij zadelmak, maar nog niet echt door gereden.
Heel spannend natuurlijk om met zo’n jong dier aan het werk te gaan, maar ook heel erg leuk.
Op dit moment wordt hij 4 keer per week gereden ongeveer drie kwartier. Lekker rustig aan dus. Heb geen haast en aangezien hij aardig groot ( 1,72m) is vind ik het belangrijk hem ook de kans te geven te groeien.

Nou moet ik ook wel zeggen dat zijn karakter heel erg fijn is. Hij is ontzettend nuchter en leergierig, wat natuurlijk heel fijn is.
Als hij bijvoorbeeld 4 dagen heeft stil gestaan kan je er zo opstappen en weg rijden.

Het filmpje is niet van top kwaliteit door youtube.
Op het filmpje rij ik alleen maar rechtuit dit is toevallig. Ik rij ook veel figuren en overgangen, maar dat is lang niet allemaal gefilmd en ik heb maar kleine stukjes van alles genomen omdat het anders wel een heel lang filmpje wordt .

https://www.youtube.com/watch?v=k4P0EEKpiv4

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Wel opbouwend graag.

Groetjes Annemieke

sterrexxx11

Re: Fair Diamond (Cazcade x Celano x Ladalco) aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:06

Hee Annemieke,

Leuk paardje heb je! Is lekker voorwaarts en actief. Het voorwaarts-neerwaarts ziet er ook goed uit. Alleen vind ik wel dat je nogal onrustig bent met je handen (zagen), dat mag zeker rustiger. Verder ziet het er goed uit! ;)

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:21

Dank je wel.

Handen klopt inderdaad. Wordt hard aan gewerkt! :-)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:31

Het eerste wat me opvalt is de onrust in je handen...

maar ik lees net in je reactie dat je daarmee aan het werk bent... daarnaast reed je linksom als ik het goed gezien heb op het verkeerde been... kan zijn dat ik het niet goed gezien heb...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:37

Als jij gaat staan, gaan jouw handen ook omhoog. Zorg ervoor dat die op dezelfde plek blijven in draf.
En inderdaad niet zagen, in galop gaat dat al beter :)

Linksom zat je inderdaad op het verkeerde been, maar ach!
Ik vind het er netjes uitzien. Leuk dier heb je! :D
Ik zou willen dat 'mijn' paardje zo lekker voorwaarts neerwaarts ging lopen...

Lekker blijven trainen dus!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:44

Dank je wel!!

Handen blijft moeilijk. :-( Al gaat het al stukken beter hoor. En vind het zelf linksom ook beter gaan dan rechtsom. Oefenen, oefenen, oefenen :-)

Ja verkeerde been kan gebeuren hihi

Dat makkelijk voorwaarts neerwaarts doet hij echt helemaal vanzelf zo kan hij uren ( bij wijze van spreken) doorlopen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:45

Het klopt dat het onrustige in je handen linksom inderdaad minder is...

succes met verder trainen :j

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:45

Heerlijk toch! :) Kom dat maar eens een keer voordoen hier.

De fries waar ik op rijd gooit zijn neus altijd tegen de borst als ik ook maar iets van hem vraag.
Ook met losse teugels of longeren. Uit verzet lijkt het wel... Maar hej daar gaat het niet om!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:02

Het mag wat mij betreft nog meer voorwaarts, en er mag nog wel meer ruimte aan de voorkant.
Zodat hij echt kan zakken, en de rug lang kan maken. (vanaf 1.45 geeft het een mooi beeld)
Verder heb ik het idee dat het zadel te ver op zijn schouders ligt? Of lijkt het zo door de beeld kwaliteit?

Maar het allergrootste probleem is idd jou zit.
Probeer het volgende eens:

pak de teugels met een puk manen in 1 hand op (je hebt dus de teugels vast met een pluk manen)
De andere hand vast aan het zadel, rij het paard lekker voorwaarts.
Het is echt een probleem, je hindert het paard nu behoorlijk in zijn groei door jou zit.
En dat is natuurlijk jammer!

Voor de rest helemaal goed bezig, en super dat je de moeite hebt gedaan om een filmpje te maken.
Dat vind ik dapper, maar ook erg goed, want een goede ruiter zijn heeft ook te maken met "open zijn"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:38

Leuk dier!! :j
Je bent in je beweging nogal *overdreven* weet even niet hoe ik het anders moet zeggen hihi maar ik bedoel dat je teveel en te hectisch lichtrij, je komt te ver uit je zadel en het algehele plaatje van jou is wat onrustig. (Over je handen is genoeg gezegd) Probeer daar wat meer rust en balans in te vinden dan denk ik dat je paard nog gaver gaat dansen onder je. Hij is wel mooi actief en voorwaards maar waak er wel voor dat je hem niet over zijn tempo laat 'rennen'.
Ik ben heel benieuwd naar jullie over een klein jaartje! Denk dat onze mondjes open gaan vallen van de vooruitgang en jullie als combinatie! :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 05:22

Als eerste leuk paard !!!! *D Ziet er al netjes uit

Zou van mij ook zeker meer voorwaarts mogen ga hier al wat mee spelen in het tempo zo maar paar pasjes naar voren weer terug

Halshouding ik vind het en niet lang laag en niet rond Of lager instellen met neus richting voorbenen of wat ronder maken Hij loopt nu net niet Er mag wat meer een boog in de hals komen Waardoor deze zijn rug wat meer gaat opbollen Wissel ook wat af in halshouding Met wat ronder maken en weer wat lager en langer Zeker als het paard graag in een bepaalde houding loopt ga je het al een beetje moeilijker maken door het afwisselen

De galop mag wat meer sprong net wat actiever Maak het makkelijker voor je paard door kleine stukjes te doen Weer even draven En weer x galop Paard moet daar nog wat balans zoeken

En verkeerde been ach zie Edward dat ook vaak doen en gwn de hoek door van hand veranderen en weer verkeerde been :j Hihi moet dan altijd beetje lachen Al op 2 filmpjes en in het echt ook al eens gezien ( wil natuurlijk niet zegen dat het goed is Maar vond het grappige info )

Wrm rijd je bij a en c niet over de hoefslag ? Let erop dat dit niet standaard wordt en deze straks niet meer op de hoefslag wil lopen daar maak gebruik van de hele bak

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 08:59

Bedankt voor alle reacties!

Ik moet er wel bij vertellen dat het bewegelijke in het begin veel erger was. Ik schaamde me er eigenlijk voor. ;( Terwijl ik op mijn vorige paard er eigenlijk geen last van had, maar Fairy heeft ook wel veel meer beweging erin zitten en hij is natuurlijk ook nog zoekende met zijn balans. Wat natuurlijk heel anders zit.

Hoe ik nu in een paar maanden qua rijden al verbeterd ben, ben ik al heel erg tevreden en blijf ik er uiteraard hard aan werken om het alleen maar beter te maken. Aan de tips die hier boven staan heb ik zeker wat!

Ik denk zelf dat als ik minder "hoog" ga lichtrijden mijn handen ook nog weer een stukje beter gaan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:32

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:53

Leuk paard!
Als eerste wil ik zeggen dat ik het super vind dat je zo bewust bezig bent met alles en zeker openstaat voor tips om aan je mindere punten te werken.
Het niet stil kunnen houden van de handen is een probleem dat ik toch bij heel veel mensen terug zie komen en heeft naar mijn idee alles te maken met het nog niet hebben van een onafhankelijke zit.
Hierdoor gooi je bij het lichtrijden als het ware je hele lichaam omhoog waardoor je handen dus ook mee gaan in die beweging.
Probeer te kijken of je het lichtrijden meer kunt doen vanuit je bekken.
Nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dat gedaan maar het is zeker de moeite waard hier een paar zitlessen aan te spenderen.
Ik weet niet hoe stabiel je 4 jarige is en of je dit met hem kunt doen maar op zich zou het niet uitmaken op welk paard je zitlessen hebt.
Uiteindelijk zou je daar namelijk bij ieder paard profijt van moeten hebben.
Tot die tijd zou je bvb een lusje kunnen maken aan het ringetje dat bovenaan je zadel zit en daar haal je dan je pink doorheen.
Op die manier kun je niet omhoog schieten met je handen want manen vastpakken vind ook niet ieder paard prettig ;)
Veel succes ermee en met een hoop tijd en geduld komt het vast goed!