Doorzitten probleem "HELP"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chris118

Doorzitten probleem "HELP"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 22:09

Hoi

Ik rij nu al dik anderhalf jaar paard, maar heb een handicap dat doorzitten heet.
Zo wel als in draf als in galop ziet het er gewoon niet netjes uit.
Ik wil mooi dressuur kunnen rijden, wat ik nu doe is niks.

Word er gek van dat veel nieuwelingen gewoon van af het begin al aan met hun kont in het zadel kunnen vast blijven plakken en ik dus niet!

Tips heb ik al hier en via Google gelezen.
Maar ik zoek dus iemand die privé zit les kan geven zuid tot midden limburg! ik heb zelf geen paard! dus ik moet er dan een lenen of voor de les huren/leasen.
Ik moet dingen in praktijk leren met lezen word het me allemaal niet zo duidelijk genoeg.

Weet iemand van jullie waar ik het beste terecht kan voor een goede instructeur/instructrice die mij met dit probleem kan helpen ?

Juultje_Lady

Re: Doorzitten probleem "HELP"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:59

Misschien op de manege zelf extra hulp met doorzitten? een kleine tip: goed je hakken uitdrukken, door je knieen veren en wat extra achterover zitten

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:04

Vraag eens rond op de manege waar je rijdt, vraag of je eens zonder beugels/zadel mag rijden. Wat ook helpt, maar daar heb je wel een privé uurtje voor nodig xD is om op een paard te zitten zonder tuig dat gelogeerd wordt, het klinkt bizar maar het werkt, ook voor andere houding "foutjes"

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:05

Laat het mooi zitten even zitten: zit als een slappe pop, en laat je gewoon meehobbelen door je paard.
En zoek anders op een centered riding instructeur, die kunnen goede tips geven, als je er met een instructie van je eigen manege niet uitkomt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:08

Juultje_Lady schreef:
Misschien op de manege zelf extra hulp met doorzitten? een kleine tip: goed je hakken uitdrukken, door je knieen veren en wat extra achterover zitten

Het eerste ben ik inderdaad mee eens dat dat een goede tip is, het tweede niet :P als je je hakken bewust uit gaat drukken creeër je spanning in je lichaam, waardoor je meer gaat hobbelen :)

Als een aardappelzak zitten is misschien niet erg mooi, maar gaat je wel leren wat je precies met je spieren moet doen om goed door te zitten. Namelijk; zo min mogelijk :)

Misschien ook een keertje je beugels een gaatje langer doen dan normaal? Dat wil ook wel eens helpen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:16

Vind het helemaal niet raar dat je na anderhalf jaar nog niet netjes kan doorzitten... weet niet wat voor soort seconde lijm die beginners gebruiken die jij tegenkomt... maar netjes doorzitten kan pas als jij onafhankelijk kan zitten en je paard zijn rug mooi loslaat ... en daar heb je wel even meer tijd voor nodig dan een jaartje.

Rijd voorlopig maar gewoon nog even niet door... en probeer echt maar kleine stukje door te zitten... en weer gaan lichtrijden als jij of je paard zich spant. (als je namelijk te hard probeert ga je onbewust toch aanspannen.. en dan ga je nog erger stuiteren... loslaten is het woord)

Daarnaast helpt het als je voor de rest ook betere coördinatie over je lichaam hebt en goede buikspieren. (iets als pilates of yoga kan je helpen) centered riding leert je ook meer over je lichaam en hoe je dat gebruikt tijdens het paardrijden.

Maar als je echt wil leren... en je zit toch in Limburg.... ga lekker lessen bij de vrouw van John Swaab http://www.opleidingsinstituutderieterhof.nl/ daar kan je zitles krijgen op een speciaal opgeleid paard niet goedkoop maar lijkt mij echt super gaaf (voor mij is het alleen wel erg ver weg)

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:12

Hoi, ik heb 2 x per week les op de manege.
1 x 1 uur op de Woensdag maar ja, bij groeps les krijg nu eenmaal minder 1 op 1 les.

Heb ook nog 1 x op de Donderdag prive les van 30 min.
Waar we zins kort en net ook weer zit oeffeningen hebben gedaan.
Met en zonder bugels rijden pff...
Zonder lijkt het zelfs wel erger hahaha...
Iedere week doen we 10 min zit oeffeningen en 20 min normale les.

Hoop dat er wel verbeteringen in komt.
Kom zo ook niet verder in niveau :(

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:19

Krijg je spierpijn in je bovenbenen van het paardrijden?

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:22

Als je zitlessen zoekt in Limburg dan zou ik naar Pieteke de Reus en John Swaab gaan in Heel. Kost wat maar met de zitlessen van Pieteke leer je echt goed zitten! Je krijgt dan les op hun paarden.

Succes!!

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:28

Arc_En_Ciel schreef:
Juultje_Lady schreef:

Als een aardappelzak zitten is misschien niet erg mooi, maar gaat je wel leren wat je precies met je spieren moet doen om goed door te zitten. Namelijk; zo min mogelijk :)

Misschien ook een keertje je beugels een gaatje langer doen dan normaal? Dat wil ook wel eens helpen!

Hahaha...ja dat heb ik al gedaan en dat werkt inderdaad een stuk beter.

Kreeg net in de les te horen dat ik blijkbaar te vaak een beetje wil staan in de beugels.
Is een handycap die ik me zelf aan heb geleerd tijdens de galop voor een beter belans. Doe dit inmiddels een stuk minder.
Maar zitten in het zadel blijf moeilijk.

Kan natuurlijk ook een half jaar alleen naar de Mc gaan, maar dat zou het paard natuurlijk ook niet fijn vinden ;)

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:33

atilla schreef:

Als ik 1 uur les heb, ja een beetje
30 min niet. Druk ook mijn knieen tegen de knievrong.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:38

Chris118 schreef:
atilla schreef:

zou je graag tips willen geven. heb ik zelf ook gehad en mijn zus had na 5 min. al spierpijn toen ik haar even goed in het zadel zette.
heb het geleerd van mijn schoonmoeder en ik zit als een huis.
kan met die zit op veel verschillende paarden doorzitten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:40

Chris118 schreef:
atilla schreef:

Hmm, misschien zit hier het probleem? Je moet juist niet je knieën tegen de kniewrong drukken, maar los laten hangen! Als je drukt wordt het inderdaad moeilijker om door te zitten ook.. :)

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:02

Arc_En_Ciel schreef:

Hmm, misschien zit hier het probleem? Je moet juist niet je knieën tegen de kniewrong drukken, maar los laten hangen! Als je drukt wordt het inderdaad moeilijker om door te zitten ook.. :)[/quote]

Ja deed dat meer toen ik zonder beugels deed oefenen.
Om me evenwicht te houden en er in de bochten niet er van af te vallen.

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:06

Evelijn schreef:
Vind het helemaal niet raar dat je na anderhalf jaar nog niet netjes kan doorzitten... weet niet wat voor soort seconde lijm die beginners gebruiken die jij tegenkomt... maar netjes doorzitten kan pas als jij onafhankelijk kan zitten en je paard zijn rug mooi loslaat ... en daar heb je wel even meer tijd voor nodig dan een jaartje.

Rijd voorlopig maar gewoon nog even niet door... en probeer echt maar kleine stukje door te zitten... en weer gaan lichtrijden als jij of je paard zich spant. (als je namelijk te hard probeert ga je onbewust toch aanspannen.. en dan ga je nog erger stuiteren... loslaten is het woord)

Daarnaast helpt het als je voor de rest ook betere coördinatie over je lichaam hebt en goede buikspieren. (iets als pilates of yoga kan je helpen) centered riding leert je ook meer over je lichaam en hoe je dat gebruikt tijdens het paardrijden.

Maar als je echt wil leren... en je zit toch in Limburg.... ga lekker lessen bij de vrouw van John Swaab http://www.opleidingsinstituutderieterhof.nl/ daar kan je zitles krijgen op een speciaal opgeleid paard niet goedkoop maar lijkt mij echt super gaaf (voor mij is het alleen wel erg ver weg)

Heb al een mail gestuurd ;)
Hoop alleen niet dat wat ik denk dat ze per uur vragen 75,- Euro is, plus nog eens 21% btw er bij en zit je al op 91,- Euro voor een uur zitles.
Dat gaat mij te ver.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:22

Chris118 schreef:
atilla schreef:

De kans bestaat dat daar je probleem zit.
Je moet ZITTEN, en niet klemmen met je bovenbenen.
Ik had hier zelf ook moeite mee.

ctlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:12

Dit probleem herken ik

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:59

Begin gewoon met het doorzitten, het er mooi uit laten zien komt later allemaal wel!
Prive instructeur is inderdaad wel een goed idee, ik woon niet in de buurt dus kan je geen tips geven helaas.
Misschien kan je op de manege een privelesje nemen, of eventueel een les voltige oid?
Zonder zadel kan je je niet optrekken zeg maar dus voel je hoe je je moet ontspannen.

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 22:53

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws te melden.

Het door zitten begint eindelijk te lukken :D
In de Galop dan, maar doorzitten in de draf nog niet een wel een klein beetje, is ook erg moeilijk.

Het slechte nieuws is van die persoon van wie ik privé les krijg gaat helaas naar een andere manege iets verder weg.
Dat vindt ik wel erg jammer, maar door omstandigheden moet ze weg op deze manege waar ik nu zit.
Hoop dat ik een goede vervanger van haar krijg 0:

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:12

Hoi,
Eerder in dit topic werd al de tip gegeven voor een Centered Riding instructeur.
Inderdaad letten die altijd erg op houding en zit van de ruiter.
Hier kun je evt CR instructeurs vinden met vermelding van plaatsnaam mocht het met een vervanger niet zo lukken

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 00:20

Dankje van die tip!
Maar als ik zoek in Limburg vind die niks.
Ik zie het donderdag wel als ik weer een prive les heb, en van wie dat gaat worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:34

Oude truc: pak met je hand je zadel vast en trek jezelf in het zadel, zodat je makkelijk kunt zitten.

(....en je bekken kantelen en je benen lang laten! En in termen van centered riding: je hoofd als een biljart bal op de keu van je wervelkolom.)( _/-\o_ de eerste weken dat ik les had lachte het halve dorp zich blauw, maar het is goed spul! )

Zit je een poos lekker, ga dan geleidelijk minder doen met je arm, je buikspieren moeten het dan overnemen. (En voel de volgende dag of je spierpijn hebt, zo ja: 'droog oefenen', elke dag! )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:29

Je kan pas fijn doorzitten als het paard fijn loopt, dus in balans,dat is heel lastig op een manege paard die vaak niet loslaat in zijn rug, probeer het eens met heel langzaam draven zonder te veel druk op de teugel, want te veel druk veroorzaakt ook weer spanning in de rug,
Vraag aan je instructrice om jou te helpen, je betaald er tenslotte voor om te leren rijden toch?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:32

dammie1 schreef:
Laat het mooi zitten even zitten: zit als een slappe pop, en laat je gewoon meehobbelen door je paard.
En zoek anders op een centered riding instructeur, die kunnen goede tips geven, als je er met een instructie van je eigen manege niet uitkomt.

Inderdaad, centered Riding lessen nemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:36

Ik zou zeggen: geef de moed niet op. Je rijdt anderhalf jaar. Hoe vaak rijd je? Een keer in de week? Dan heb je dus net 75 uur in het zadel gezegen, waarvan je ongeveer een derde gedraafd heb. Dat is zo'n 25 uur. Dat is echt niet veel. Paardrijden is vooral kilometers maken.
Zoek steun op je voet. Idd niet teveel je hak uitdrukken. Ga zeker niet achterover hangen, dan trek je je rug hol en kan je niet meer veren in je rug. Veren in je rug is nu juist wat je wel wilt. Beter is; bind denkbeeldig een touwtje aan je staartbeentje. Trek dat denkbeeldige touwtje als je in het zadel zit naar voren/schuin omhoog. Je bekken kantelt nu de goede richting op, je onder rug is recht en in staat om te veren. Nu je navel iets intrekken, richting je ruggengraat (let op, blijf wel door ademen) en houd steun op je voet.
Succes!