Ik was vroeger ook een zak aardappelen te paard en naast het paard. Ik heb toen op de grond oefeningen gedaan om de juiste houding te krijgen en meer spieren te kweken (cesar therapie). Later is het paardrijden vanzelf beter gegaan. De belangrijkste tips die ik je kan geven zijn je buikspieren aanspannen omdat je je rug dan niet hol kan trekken en je schouders laag te houden. Verder moet je je zij ontspannen houden zodat je niet té gespannen gaat zitten.
Ga eens met iemand cesar therapeutje spelen; jij gaat staan hoe je altijd staat, de ander 'boetseert' jou recht maar niet hol. Vervolgens loop je in een rechte lijn, zonder je bekken vast te zetten (blijf met je heupen wiegen), in die houding een aantal keer heen en weer. In het midden van de lijn ga je afwisselend door je hurken en voorover buigen, beide met je rechte rug. Zorg dat de ander je erop wijst als je weer terug valt in je oude houding.
Wat je te paard kan oefenen is zonder handen rijden (beste aan longe, en sws altijd onder toezicht). Zo leer je je balans vinden en zul je je spieren moeten aanspannen die je ook gebruikt voor het rechtop zitten.