Hij is nog wat onzeker onder het zadel. Balansproblemen e.d.
Nu heb ik moeite met de overgangen. Als ik van galop naar draf ga, 'duikt' hij helemaal op de voorhand. Gevolg: hij trekt mij bijna uit het zadel. (Paard is 1.80m en enorm sterk). Hij gebruikt zijn achterhand niet om 'af te remmen' zeg maar, maar heeft de teugels nodig voor zijn balans, alleen is dat zo'n enorme ruk dat ik niet netjes meer blijf zitten.
Volgens mijn instructrice moet ik vanuit mijn buik proberen me sterk te maken en rechtop te blijven zitten, maar dat is zo enorm moeilijk, vooral omdat ik voornamelijk op het paard geconcentreerd ben, en mijn 'buik' dan vergeet.
Ook tijdens het draven kan ie soms enorm hangen op mijn handen, ik heb dan echt het gevoel alsof ik 900 kilo van voren op moet vangen..en dat valt niet mee..
Wat we doen: veel overgangen en tempowisselingen rijden, constant eigenlijk. Ook hem leren op zijn eigen benen te lopen door steeds stap-draf-galop overgangen te rijden, en de overgangen elkaar snel op laten volgen. Het gaat wel de goeie kant op, maar ik dacht: misschien iemand nog bruikbare tips?
(Ik heb zelf vaker jonge paardjes gereden, maar nog nooit een jong ongetraind paard groter dan 1.70m. Hij is niet alleen groot trouwens, ook nog tamelijk fors. Echt een bonk paard dus.. )
Alvast bedankt
En hopelijk is mijn vage verhaal een beetje duidelijk