Pelham bit......oplossing onhandige 2 teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Pelham bit......oplossing onhandige 2 teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:36

Vraagje.....heb een sterk paardje. Is altijd met scherp scharenbit gereden door vorige eigenaar. Ik wil hem graag milder rijden. Na 2 maanden gewone trens toch niet meer kunnen genieten van de buitenritten door zijn sterk maken/ drammen. Nu goede oplossing gevonden. Pelhambit met gewone dubbelgebroken trens. Teugel aan het bit voor gewone inwerking en extra tweede teugel aan de langere onderste bitstukken voor als hij drammerig wordt.
Nou, het werkt perfect....alleen zit ik elke keer te hannesen met die dubbele teugels.
Je hebt ook zo'n verbindingsriempje zodat je maar 1 teugel hebt, maar dan mis ik het systeem van licht wanneer het kan en de tweede teugel voor als hij niet te houden is.
Iemand die dit herkent en een oplossing heeft bedacht?

PBA_

Re: Pelham bit......oplossing onhandige 2 teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:40

Tja oefenen. Mijn eerste paard had het ook nodig helaas buiten. Wat ik deed was de nood teugel een andere kleur teugel te nemen. Dit geval was deze rood. Hierdoor goed overzicht maar na verloop van tijd maakte dat eigenlijk niet uit. Eigen niet zo moeilijk. Zorg dat er geen druk op staat.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:48

PBA_ schreef:
Tja oefenen. Mijn eerste paard had het ook nodig helaas buiten. Wat ik deed was de nood teugel een andere kleur teugel te nemen. Dit geval was deze rood. Hierdoor goed overzicht maar na verloop van tijd maakte dat eigenlijk niet uit. Eigen niet zo moeilijk. Zorg dat er geen druk op staat.

Probleem is dat ik vaak/ graag met losse teugel rijd.
Soms is er iets of gaat iemand ineens in galop en dan heb ik mijn teugels dus te lang en kan ik ze niet snel inkorten. Gevolg.....te late reactie en paard zit al in versnelling 5...
Ik vind het sowieso lastig om 2 teugel snel zo op maat te maken, zodanig dat de bovenste verbinding heeft en de onderste wat losser zit....

Maar wel goed idee met die andere kleur!!!! Het liefste zou ik die tweede gewoon los laten hangen en oppakken wanneer nodig.....maar dit gaat niet, want hij glijdtnaar 1 kant haar beneden..

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:51

Ik leg altijd een knoop in m'n ''noodteugel'' en dan de manen eroverheen zodat de teugel niet naar voor glijdt.
Nou heeft die van mij wel dikke lange manen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:53

_Caitje__ schreef:
Ik leg altijd een knoop in m'n ''noodteugel'' en dan de manen eroverheen zodat de teugel niet naar voor glijdt.
Nou heeft die van mij wel dikke lange manen.

Heb ik ook geprobeerd! Mijn paard heeft korte manen....dus die knoop bungelde nog naar beneden, helaas.
Kan je hem anders ook ergens vast maken aan het zadel, zodat hij niet naar beneden kan glijden?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:54

Ik heb een tijd met een passoabit gereden met dubbele teugels. De tweede teugel deed ik met een elastiekje (zo'n stoffen haarelastiekje) en een clipje vast aan mijn zadel. Zo had ik hem altijd los hangen en kon ik hem erbij pakken als dat nodig was. Door het elastiekje kan de teugel altijd losraken, mochten ze vallen of blijven hangen. En voordeel: jij hoeft er niet de hele tijd mee in je handen te knooien.
Ik heb er nooit hinder aan ondervonden! Wel altijd een reserve elastiekje meenemen :D

Afbeelding

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:58

Mette schreef:
Ik heb een tijd met een passoabit gereden met dubbele teugels. De tweede teugel deed ik met een elastiekje (zo'n stoffen haarelastiekje) en een clipje vast aan mijn zadel. Zo had ik hem altijd los hangen en kon ik hem erbij pakken als dat nodig was. Door het elastiekje kan de teugel altijd losraken, mochten ze vallen of blijven hangen. En voordeel: jij hoeft er niet de hele tijd mee in je handen te knooien.
Ik heb er nooit hinder aan ondervonden! Wel altijd een reserve elastiekje meenemen :D

[ Afbeelding ]

Top idee!!!!!
Moet ik alleen wel een langere teugel kopen dan, want anders lijkt het op een bijzetteugel! Mijn teugels zijn enorm kort. Waarschijnlijk ooit per ongeluk ponyteugels gekocht☺️

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:58

Teugel safe, kun je hem aan je zadel maken en pakken wanneer nodig.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:00

Dan zou ik inderdaad even langere teugels aanschaffen, anders is het inderdaad niet fijn voor je paard. :)

@Smurffie: Ja, eigenlijk is dit de teugelsafe, alleen dan zelf gefabriceerd. Volgens mij heb je ook alleen een elastiekje en een clipje nodig toch? Even langs de bouwmarkt/schoenmaker voor een karabijnhaakje en bij de action een pakje elastiekjes halen. :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:02

Mette schreef:

[ Afbeelding ]

Zo simpel en zo geniaal!

Idd wel langere teugels halen dan. Anders is er alsnog contact en dat was juist niet de bedoeling.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:04

Mette schreef:
Dan zou ik inderdaad even langere teugels aanschaffen, anders is het inderdaad niet fijn voor je paard. :)

@Smurffie: Ja, eigenlijk is dit de teugelsafe, alleen dan zelf gefabriceerd. Volgens mij heb je ook alleen een elastiekje en een clipje nodig toch? Even langs de bouwmarkt/schoenmaker voor een karabijnhaakje en bij de action een pakje elastiekjes halen. :)

Ja, heb even gegoogled en is hetzelfde. Heb nog wel haakjes en stiekies liggen. Ben benieuwd.
Zal het morgen proberen. Heb nog wel ergens een langere, oude, harde teugel liggen!

Maar dan nog vind ik het lastig als ik die tweede erbij moet pakken om de drukverdeling tussen die 2 goed te hebben.
Of pak je dan meer de tweede beet, waardoor je je daarop kan focussen? Want eer ik alles goed op maat heb, zit meneer al in uitgestrekte draf of rengalop....

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:10

Als die van mij er tussenuit knijpt dan probeer ik eerst met m'n gewone teugel, als dat niet lukt dat pak ik de ''noodteugel''. Maakt mij dan niet uit dat alleen daar druk op staat.
En dat proberen is echt maar een fractie van een seconde.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:14

_Caitje__ schreef:
Als die van mij er tussenuit knijpt dan probeer ik eerst met m'n gewone teugel, als dat niet lukt dat pak ik de ''noodteugel''. Maakt mij dan niet uit dat alleen daar druk op staat.

OK, zal het eens gaan proberen!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:14

Hippotha schreef:
_Caitje__ schreef:

OK, zal het eens gaan proberen!

Succes!