Kan je een paard in een keer stilzetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Kan je een paard in een keer stilzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:21

Ik vroeg me af wanneer het paard een week/enkele weken niet getraind gaat worden (bijvoorbeeld ivm vakantie) of je de training dan af moet bouwen.
Het lijkt me wel logisch als het paard lang niet meer getraind gaat worden dat je dit afbouwt, maar geldt dit ook voor een week?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:25

Kimberley, ik probeer bij mijn paard 2 maanden te trainen en hem dan een week rust te geven. Ik longeer wel 2 of 3 keer in de week en hij staat halve dagen in de paddock dus hij krijgt wel wat beweging. Ik pas mijn voer wel aan: normaal geef ik hem na het rijden nog een halve schep kruidenmuesli met wat olie, en een emmer luzerne, de muesli en olie laat ik nu weg. Ik denk zelf juist dat het spiertechnisch heel lekker is om af en toe een week rust te hebben zodat de spieren helemaal kunnen herstellen en ook het koppie even rust heeft, maar laat hem wel lekker rustig (onbelast) bewegen en/of los, half uurtje molen, stuk wandelen etc..

dresjoepie

Re: Kan je een paard in een keer stilzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:43

Nee hoor als je zorgt dat deze gwn beweging krijgt wei molen of iets Dan zou ik 2 dagen voor vakantie ( heb je het toch al druk met pakken en alles) wat longe werk doen gwn ontspannen En dan na je vakantie ook nog x wat ontspannen longen Zou wel het voer verminderen

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:23

je hoort vaak dat mensen het trainen afbouwen... zelf denk ik dat dit misschien prettiger is voor het paard maar niet noodzakelijk... Ik kan me voorstellen dat als jij 6 dagen per week fanatiek sport en ineens niks meer doet behalve op de bank zitten dat je je dan wat minder prettig gaat voelen....

Juultje_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:22

het licht eraan hoe vaak je per dag met hem bezig bent als dat maar 2x ofzo is dan kan het geen kwaad maar wat hierboven al is vernoemd dat je 6x per week heel fanatiek rijdt dan zul je dat wel eerst moeten afbouwen

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:23

Sorry voor m'n late reactie! Maar bedankt voor de reacties :D.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:47

Het hangt er ook vanaf hoe je je paard houdt. Loopt hij 24/7 op de weide beweegt hij toch wel. Staat hij (bv in de winter) altijd op stal en je gaat van volle training naar niks, heb je misschien risico op maandagziekte ed. In de endurance krijgen paarden na een wedstrijd volledige weiderust.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 14:16

Nog wat info:
In de zomer staat ze 24/7 op de wei en in de winter staat ze overdag op een verharden paddock en 's nachts op stal.
Ik train zo'n 4x per week...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:19

Kan je, als je 5 dagen in de week gaat werken, in één keer verlof nemen, of moet je eerst nog eventjes halftijds gaan werken? Vind ik een vergelijkbare vraag, dus ja, kan zeker, maar idd wel zorgen dat paard beweging krijgt (zoals hier het geval is).

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:43

Kimberley, dikke kans dat ie er zelfs echt van opknapt. Mijn paard (is wel een jonkie) heeft echt het allerbeste gelopen na een week vakantie. Alle mogelijke restjes spierpijn zijn eruit, koppie is fris...

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:15

Ik doe dat geregeld. Een paar maanden flink trainen met wedstrijd rijden en dan heeft mijn paard een weekje vrij. Ze komt hele dagen op de wei dus dan krijgt ze wel beweging. Ook doe ik dan wat buitenritjes voor de ontspanning. Ze knappen er echt van op. Ik zie het ook aan mijn paard wanneer ze het weer nodig heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:25

Afbouwen is helemaal niet nodig!!!
Opbouwen daarentegen ná de vakantie is juist heel erg belangrijk!!!!

Wanneer mijn paard even niks doet, dat is dan met een blessure want hij krijgt verder geen "vakantie" zet ik hem HELEMAAL terug in voer, alleen ruwvoer.... en wanneer hij weer aan de gang kan begin ik rustig aan.... ivm spierpijn ( wat logisch is) maar ook ivm mogelijke spierbevangenheid wat ze kunnen oplopen.