Probleem met naar voor rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HopHop123

Probleem met naar voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:09

Mijn paard reageert heel slecht op mijn benen, ik moet soms echt 'trappen' om haar naar voor te krijgen.
Ik krijg geen impuls van haar. Hoe los ik dit op? zij is wel onwijs bang voor de zweep.
Laatst bijgewerkt door HopHop123 op 16-10-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Probleem met naar voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:12

Eerst zorgen dat hij niet meer bang is voor de zweep, en zeker NIET gaan trappen of spoortjes gebruiken. Dan maak je het alleen maar erger.

Als hij niet na 1 keer reageert, direct bijtikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:16

helemaal stoppen waar je mee bezig bent en weer beginnen bij de basis.
Absoluut geen teugel meer oppakken, en alleen maar trainen op je benen.
1 keer been eraan is reactie... geen reactie?
dan je kuiten iets duidelijker aanspannen.
Nog geen reactie? Tikje bij...
zodra er reactie is...DIRECT een klopje op de schouders en daarbij ook met de stem laten weten dat dit de reactie is die je wilt...
(Zelfs als hij bv veel te hard wegschiet, belonen, blij wezen met elke reactie, dit kun je later allemaal bijschaven...)
houd dit een aantal dagen/weken aan!
Let daarbij op het orenspel van je paard...
je zal merken dat deze het steeds fijner en leuker zal gaan vinden om op je benen te reageren.
Ook gaan sturen, en terugzitten veel gaan oefenen!

Pas zodra dit allemaal goed gaat weer je teugel oppakken en kun je weer wat meer gaan vragen.

Houd er rekening mee, dat als je dit echt weer goed aan wilt leren, je wel echt een paar weken hier goed mee bezig moet zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:19

NikkiTazz schreef:
helemaal stoppen waar je mee bezig bent en weer beginnen bij de basis.
Absoluut geen teugel meer oppakken, en alleen maar trainen op je benen.
1 keer been eraan is reactie... geen reactie?
dan je kuiten iets duidelijker aanspannen.
Nog geen reactie? Tikje bij...
zodra er reactie is...DIRECT een klopje op de schouders en daarbij ook met de stem laten weten dat dit de reactie is die je wilt...
(Zelfs als hij bv veel te hard wegschiet, belonen, blij wezen met elke reactie, dit kun je later allemaal bijschaven...)
houd dit een aantal dagen/weken aan!
Let daarbij op het orenspel van je paard...
je zal merken dat deze het steeds fijner en leuker zal gaan vinden om op je benen te reageren.
Ook gaan sturen, en terugzitten veel gaan oefenen!

Pas zodra dit allemaal goed gaat weer je teugel oppakken en kun je weer wat meer gaan vragen.

Houd er rekening mee, dat als je dit echt weer goed aan wilt leren, je wel echt een paar weken hier goed mee bezig moet zijn.

En je paard dan niet terug nemen als ie al een keer te hard naar voren gaat. Want dan leert ie het nog niet.

HopHop123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:20

Ik ben wel bezig met laag en ontspannen, maar zij raakt zo ontspannen dat ze niet vooruit te branden is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:22

Dus zit je aan de voorkant en rem je haar daardoor af.
Hup die voorkant met rust laten en met de achterhand aan de gang gaan. De motor aan het werk zetten. Die voorkant komt dan vanzelf wel als ze de motor weer goed aan het werk heeft.

HopHop123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:24

nee nee je begrijpt me verkeerd, ik gooi regelmatig de teugels los. Ik rij niet op de rem want ik heb zelf ook wel door dat dat niet werkt (het werkt sowieso nooit!) gewoon een lichte aanleunig
Laatst bijgewerkt door HopHop123 op 16-10-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:24

Je kunt pas bezig met laag en ontspannen als het paard goed op je been reageert.
De motor zit bij een paard achterin, en om die goed te laten lopen.......... je raad het al...

eerst op je been oefenen, en dan pas weer lang en laag oppakken, en steeds een stapje meer.

FriesWytske... ik begrijp je vraagstelling niet helemaal, dit probleem word niet door TS aangegeven

HopHop123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:29

ik heb wel ontspanning nodig toch? Ik kan moeilijk met een gespannen paard oefeningen voor me been gaan doen, dan zet ze dr rug vast en dan ben ik nergens meer.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:33

@ NikkiTazz Als je steeds maar met de voorkant bezig bent. Dan ben je in mijn ogen niet bezig met die achterhand. En gooi je er van voren de rem er op. Omdat je graag wilt dat hij van voren zakt en vergeet je hem van achteren naar voren te rijden. Dit kan ook onbewust gebeuren.

@ TS Ik zou de komende tijd gewoon met redelijk lange teugels rijden. En je paard steeds naar voren te rijden. Als hij dan voorwaarts loopt je benen stil te houden. En pas weer een beenhulp te geven als hij in gaat kakken. Of als hij langzamer gaat dan jij op dat moment wilt. Dit kost echt wel een paar weken voordat dit weer helemaal goed is. En het hindert op dit moment niks als hij niet met zijn hoofd omlaag loopt. Dat komt wel weer als je hem goed aan het been hebt.
De rug zet ze vast, omdat ze doorheeft dat ze zo haar achterhand niet tot weinig hoeft te gaan gebruiken.
Hoofd eerst echt helemaal niet aanzitten. Je zult zien dat als ze straks echt goed vanuit de achterhand gaat lopen. Ze de rug los laat en van voren gaat zakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:34

Wanneer je je paard lang en laag in ontspanning rijdt moet het aanzienlijk meer kracht vanuit de achterhand leveren.
Dit is waarschijnlijk je probleem.
Je paard heeft tijd nodig om zijn bespiering en conditie te ontwikkelen.
Maak heel veel buitenritten en heb geduld ( 6 maanden of zo), het komt van zelf goed.
Wanneer je gaat zitten stampen en drammen verliest je paard het plezier in bewegen.

HopHop123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:37

Simpelman schreef:
Wanneer je je paard lang en laag in ontspanning rijdt moet het aanzienlijk meer kracht vanuit de achterhand leveren.
Dit is waarschijnlijk je probleem.
Je paard heeft tijd nodig om zijn bespiering en conditie te ontwikkelen.
Maak heel veel buitenritten en heb geduld ( 6 maanden of zo), het komt van zelf goed.
Wanneer je gaat zitten stampen en drammen verliest je paard het plezier in bewegen.

Thanks hier heb ik wat aan! *\o/*

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:45

Een paard wat niet lekker voorwaarts is, kan ook niet echt ontspannen zijn in zijn lijf. Juist door nu van de voorkant af te blijven en dus met je teugels losjes of zelfs in bogen op been te gaan oefenen, gaat er ontspanning komen in het hele lijf.

Dus fijn gaan oefenen met voorwaarts op been. Goed opletten dat je zelf niet remt met teugels of zit en reactie gaan verwachten op weinig hulp.
Dus wil je doorstappen, geef je been om vlotter te gaan. Reactie? braaf, belonen en verder netjes stil zitten. (alsin niet onnodig met je benen klapperen of voor toch willen remmen)
Geen reactie? Dan nog een keer been, maar dan steviger. Niet schoppen, maar wel dat je zeker duidelijker bent dan de eerste keer. Nu reactie? braaf, belonen en verder netjes stil zitten.
Nog geen reactie? Been met een tik achter je kuit. Normaal gesproken reageren paarden daar wel op, zo niet, nog een keer herhalen. Wel reactie? Braaf, belonen en weer proberen stil te zitten. (nogmaals dus niet stijf zitten, maar gewoon geen hulpen meer geven om voorwaarts te gaan of te remmen)

Verder zou ik gaan proberen er heel goed op te letten wanneer je paard weer trager gaat. Probeer dan meteen te reageren met 1x been. (2x of been met tik als dat nodig is natuurlijk) Als je zelf strenger op gaat letten dat je niet zomaar trager mag gaan, kan je veel beter op tempo blijven, dan als je je paard eerst helemaal terug laat zakken in tempo.

Eigenlijk kan je pas aan de gang met figuren en teugels meer aannemen als je netjes je tempo kan regelen en kan vasthouden. Gaat je paard echt weer veel slomer lopen, zodra je aan te teugels komt, heb je of teveel druk voor of je voorwaarts gaan is nog niet genoeg geoefend. Je kan dus pas echte lichte aanleuning krijgen, als je je paard lekker voorwaarts kan houden.

Heel veel succes met oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:45

FriesWytske... ik heb het nergens over de voorhand? Ik geef juist aan dat ze dat even moet vermijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:47

Eens met Simpelman en Fryswytske :)

Bij simpelman dan wel de aanvulling, dat je ook buiten je paard dan wel lekker voorwaarts moet rijden, ander heeft het geen effect. :) (maar dat bedoeld hij ongetwijfeld ook)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:47

Ik heb het ook niet over jouw maar over ts, NikkiTazz. Denk dat je het even verkeerd hebt begrepen en dacht dat ik het tegen jouw had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:49

Ik snap het, maar je had mijn stuk gekopieerd haha

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:51

Ik heb het even terug gelezen. Daar had ik alleen even als aanvulling wat onder gezet. De meeste mensen gaan automatisch weer terugnemen als het paard een keer wegschiet als je hem eens flink naar voren wilt hebben. En daardoor krijg je dus het probleem niet opgelost. Maar houd je het in stand, want dan leert het paard niet dat ie voorwaarts moet als de ruiter of amazone dat wil

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:58

Een meegaande hand die naar voren denkt die nooit vaststaat , ook niet aan een lange teugel. is de beste manier om het paard van de rem af te krijgen .

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:06

Ik had hetzelfde probleem met mijn pony, behalve dan dat hij wel reageerde op mijn zweep.
Zo prima de L2 doorgekomen, maar de M1 is toch wel lastig. Ik heb het (met behulp van instructie) aangepakt.
Zweep weg, afblijven van de voorkant.
Kleine beenhulp, geen reactie, dan een iets grotere beenhulp, nog geen reactie, dan een hulp waarvan je zeker weet dat hij reageer. Hij mag best een keer wegstuiven, zolang de reactie maar voorwaarts is.
Mijn grootste valkuilen waren (en zijn) het been eraan houden totdat hij harder ging, maar je moet echt hulp geven en dan weer ontspannen, gelijk overgaan naar een iets grotere hulp, omdat ik toch wel wist dat hij niet ging reageren op een kleine. Ook onbewust vasthouden van voren (hand naar beneden duwen) ging nogal eens mis.
Daarna ben ik hem pas wat meer op gaan pakken. Na een half jaar kon ik hem keurig rijden zonder zweep zoals hij voorheen met zweep deed.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:13

Een paar vragen hoe lang heb je het paard al ? hoe oud is deze ? Heeft ze dit altijd gedaan of laatste tijd erger ? Hoeveel voer krijgt het paard ? Hoe vaak train je per week ? Heb je les ?

Wrm al deze vragen juist omdat je zegt dat deze bang is van de zweep ( gaat die hard neem ik aan ) En dus wel ergens op reageert De echte slome flegmatieke paarden die ik ken reageren namelijk ook nauwelijks op de zweep Dus denk ik dat het bij jou paard iets anders ligt Dat het paard het wel kan maar niet kan of snapt Drm al die vragen met meer info kunnen we je beter helpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:21

Als je je paard moet gaan trappen om naar voren te krijgen dan ben je niet op de juiste weg, idd als het gaat op buiten rit gaan en daar op stem werken en belonen, in de bak zou je meer aan techniek kunnen werken zodat het dier soepeler kan worden, want neem aan dat ze in de wei wel kan bewegen??

Als jij beter word in je paard soepeler te trainen zal je paard beter gaan lopen, want de meeste paarden zin niet lui, maar gewoon stijf en door ze hard te trappen in hun buikspieren worden ze alleen maar stijver van, ga eens gewoon op stem en intensie werken , b.v zonder zadel en voel wat er gebeurd en leer de beenzeting van het paard voelen zodat je weet wanneer je been kan geven, ga nooit zomaar klakkeloos been geven , maar doe dat op het juiste moment en dat is wanneer het been van de grond is. dus ook nooit met beide benen gelijk been geven, dat heeft geen zin, want er staat altijd een been aan de grond

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:51

overgangen rijden, ook al is het paard nog niet zo naar voren denkend als dat je wil. Probeer het paard eerst scherper op je been te krijgen binnen de stap.. daarna heeel veeeel overgangen stap draf doen. Inderdaad niet schoppen maar de zweep erbij houden. En consequent zijn!