FriesWytske schreef:Via een boek leer je niet wat recht richten is. En Marijke de Jong is ook zo'n goeroe die denkt het wiel uitgevonden te hebben.
Een paard recht richten blijft iets wat je altijd zult moeten onderhouden. In welke klasse of welke richting je ook rijd qua paardensport. En dat vergeten heel veel mensen. Dan rijden ze Z dressuur en dan lopen ze in eens vast, omdat het paard zo krom als een hoepel is. En hij steeds blessures heeft.
Heb het zelf meegemaakt. Rijd geen Z, maar rijd nu op een 6-jarige net in de L2. Maar er verklaarden mij een aantal mensen voor gek. Omdat ik de hele tijd gewoon met de basis bezig was en ben. En heb gelukkig 2 instructeurs die daar ook mee bezig zijn. Ik rijd de oefeningen niet, omdat je ze in een klasse moet laten zien. Maar om mijn paard losser en rechter te krijgen.
Wat is er verkeerd aan om op een goede, weloverwogen manier paarden recht te richten? En daar de nadruk op te leggen? Ben je dan meteen een "goeroe"? Vind t zo negatief klinken, maar misschien bedoel je dat niet?
Ik ben, als western ruiter, aanvankelijk gestart met n clinic bij Claudia Wolters. Heel interessant en veel aan gehad! Onlangs een clinic bij Kings Crossing gedaan, meer geënt op western riding en daar ook met mijn eigen hengstje aan de slag gegaan. Vind t een hele mooie aanvulling, zeker voor jonge paarden, op het andere werk!