Rechtrichten welke manier het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nynapas

Rechtrichten welke manier het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:26

ik weet niet of het hier goed staat. (sorry hiervoor)

mijn vraag is : rechtrichten op welke manier het beste?
ik lees verschillende manieren hoe je kunt rechtrichten,
*grondwerk
*rijden veel voltes en ga zo maar door.
*en nog meer manieren.
wat vinden jullie de beste manier? en waarom? merkte je ook echt vooruitgang?

brand los :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 05:52

Veel binnen hoefslag rijden en naar een bepaald punt in de bak blijven kijken Dan blijf jezelf mooi recht zitten En loopt je paard ook makkelijker recht

0091

Re: Rechtrichten welke manier het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:43

Een combinatie! Alles is goed, maar de combinatie is het beste.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:27

Er is niet 1 manier, maar er zijn verschillende manieren. Het is maar net wat bij je paard/pony past. Bij de 1 werkt het ene en bij een ander weer wat anders. Ligt ook aan de leeftijd en hoelang je paard/pony onder het zadel is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:30

Een goede instructeur dan wel trice

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:32

Ik vind rechtrichten echt nog best ingewikkeld, je moet je verdiepen in alle soorten scheefheden. Je paard bekijken in stilstand en beweging en bepalen of hij rechtsgebogen of linksgebogen is. Dan heb je verticaal en horizontaal evenwicht en zo kun je nog wel even doorgaan. Ik ben nu onder het zadel bezig (klassiek) en af en toe aan de hand (academisch), de combi van deze twee werkt bij mijn paard heel goed. Maar ik merk wel dat je je echt moet inlezen of theorieavonden moet volgen om echt inzicht te krijgen in rechtrichten. En dan moet je het ook nog gaan voelen als je erop zit! Wel heel interessant en leuk natuurlijk :D En dat in combi met goede instructie en veel geduld.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:38

Als je een goede instructeur of instructrice hebt. Neemt deze het automatisch altijd mee in zijn of haar lessen.
Rechtrichten is niet iets aparts, maar hoort gewoon bij de dressuurles in mijn ogen.
Er wordt nu door een aantal mensen net gedaan of zij het wiel hebben uitgevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:40

FriesWytske schreef:
Als je een goede instructeur of instructrice hebt. Neemt deze het automatisch altijd mee in zijn of haar lessen.
Rechtrichten is niet iets aparts, maar hoort gewoon bij de dressuurles in mijn ogen.
Er wordt nu door een aantal mensen net gedaan of zij het wiel hebben uitgevonden.

Inderdaad, dat vind ik ook altijd een beetje jammer. Allemaal goeroes die doen alsof dit compleet nieuw is terwijl het altijd al deel is geweest van het skala. Het is gewoon onderdeel van de basis, rechtrichten werk je altijd aan. Het is iets wat je moet voelen en waar je geen vaste regels voor hebt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:43

Google anders eens op Marijke de Jong, die heeft een gratis ebook geschreven die je kan Downloaden staat heel veel in

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:49

Via een boek leer je niet wat recht richten is. En Marijke de Jong is ook zo'n goeroe die denkt het wiel uitgevonden te hebben.

Een paard recht richten blijft iets wat je altijd zult moeten onderhouden. In welke klasse of welke richting je ook rijd qua paardensport. En dat vergeten heel veel mensen. Dan rijden ze Z dressuur en dan lopen ze in eens vast, omdat het paard zo krom als een hoepel is. En hij steeds blessures heeft.

Heb het zelf meegemaakt. Rijd geen Z, maar rijd nu op een 6-jarige net in de L2. Maar er verklaarden mij een aantal mensen voor gek. Omdat ik de hele tijd gewoon met de basis bezig was en ben. En heb gelukkig 2 instructeurs die daar ook mee bezig zijn. Ik rijd de oefeningen niet, omdat je ze in een klasse moet laten zien. Maar om mijn paard losser en rechter te krijgen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:51

Ik schrijf ook niet dat je het daarvan leert.. Daar heb je goeie begeleiding bij nodig... maar er staan best goeie voorbeelden in

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:54

"Richt het paard recht en rijd het voorwaarts."
Steinbrecht.

Verdiep je eens in de klassieke dressuur, daarin word heel duidelijk hoe en waarom je een paard recht richt. Het is overigens geen doel op zich maar hoort bij de gehele opleiding van je paard. De term 'recht richten' is een beetje een mode gril geworden.

Neem lessen en ga opzoek naar het ( in jou ogen) goede en correcte dressuur rijden. Dan zul je je antwoorden vinden op je vragen omtrent het recht richten.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:09

FriesWytske schreef:
Via een boek leer je niet wat recht richten is. En Marijke de Jong is ook zo'n goeroe die denkt het wiel uitgevonden te hebben.

Een paard recht richten blijft iets wat je altijd zult moeten onderhouden. In welke klasse of welke richting je ook rijd qua paardensport. En dat vergeten heel veel mensen. Dan rijden ze Z dressuur en dan lopen ze in eens vast, omdat het paard zo krom als een hoepel is. En hij steeds blessures heeft.

Heb het zelf meegemaakt. Rijd geen Z, maar rijd nu op een 6-jarige net in de L2. Maar er verklaarden mij een aantal mensen voor gek. Omdat ik de hele tijd gewoon met de basis bezig was en ben. En heb gelukkig 2 instructeurs die daar ook mee bezig zijn. Ik rijd de oefeningen niet, omdat je ze in een klasse moet laten zien. Maar om mijn paard losser en rechter te krijgen.

Wat is er verkeerd aan om op een goede, weloverwogen manier paarden recht te richten? En daar de nadruk op te leggen? Ben je dan meteen een "goeroe"? Vind t zo negatief klinken, maar misschien bedoel je dat niet?

Ik ben, als western ruiter, aanvankelijk gestart met n clinic bij Claudia Wolters. Heel interessant en veel aan gehad! Onlangs een clinic bij Kings Crossing gedaan, meer geënt op western riding en daar ook met mijn eigen hengstje aan de slag gegaan. Vind t een hele mooie aanvulling, zeker voor jonge paarden, op het andere werk! +:)+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:21

Ik vind het persoonlijk geen aanvulling op, maar een heel belangrijk onderdeel van... :)

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 23:24

Bedankt voor de reacties :) ik heb vanaf volgende week nieuwe instructrice (vorige vond ik niet goed genoeg vanwege dat ze recht richten niet naar voren heeft genomen in de lessen) het gaat ook om een lingsgebogen paard. Wat voor grond werk vinden jullie een goeie oefening? En watvoor ooefeningen bij het rijden?(ipv voltes en rechte lijnen) Natuurlijk kan ik dit volgende week ook aan mijn instructrice vragen maar wil er meer mee bezig zijn.
Dit paard word sinds kort weer gereden eigenlijk beleren omdat hij altijd voor de kar liep en nooit onder t zadel

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:27

_Marinke_ schreef:
Ik vind het persoonlijk geen aanvulling op, maar een heel belangrijk onderdeel van... :)

Je hebt helemaal gelijk! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:32

Het kan best zijn dat het een 'mode gril' is en dat er heel veel 'goeroes' actief zijn op dit gebied. Maar het is in mijn ogen een onderdeel wat bij 99% wordt vergeten of ernstig onderschat.

TS: Verdiep je eens via internet. Imo is rechtrichten alles behalve netjes rechtuit rijden. Rechtrichten is het zorgen dat het paard zowel links als rechts makkelijk kan buigen en beide kanten even sterk zijn; beide achterbenen kunnen dus evenveel gewicht dragen. Dit doe je door je paard zo correct mogelijk te laten buigen. Dat kan inderdaad een volte zijn, maar in een volte wordt het vaak relatief makkelijk voor het paard om op de buiten- of binnenschouder te vallen. Pak dus oefeningen mee als schouderbinnen, schouderbuiten, renvers en travers - en die oefeningen op de volte. Stuur hem alle hoeken netjes door.

De manier waarop verschilt per persoon. Ikzelf vind het werk aan de korte teugel (werk aan de hand) erg fijn. Je loopt dus naast je paard met gewoon 2 teugels in handen, en een zweepje. Maar op de grondwerk manier kan ook, lange teugelen kan, rijden kan. Het belangrijkste is dat het paard de oefening op de goede manier uitvoert, op zijn/haar niveau. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:17

Heeft niets met goeroe's te maken. Als jij je paard echt wilt gymnastiseren en rechtrichten wat gewoon onderdeel van je dagelijkse training moet zijn, moet je toch echt weten waar bij jouw paard aan gewerkt moet worden. Het is dus zeker wel handig om je te verdiepen hoe je scheefheid herkend en wat de lange en korte kant is bijv. van jou paard. Persoonlijk zou ik niet alleen op een instructrice willen vertrouwen maar zelf toch ook wat verstand ervan willen hebben vandaar dat ik zeg dat wat theorie of lezen je zeker niet dommer maakt en je eens met andere ogen naar je paard kunt kijken. Zoiets als bij autorijden dat leer je in de praktijk maar je kunt niet zonder je theorie ;)

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 09:11

Ik heb ook op Internet al veel dingen gezocht maar stond verschillende dingen wat je juist moet doen en niet. Maar overal stond weer anders op vandaar dit topic

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:13

De cursus van http://www.paardenbegrijpen.nl/ is ontzettend leerzaam! Vind ik wel een aanrader wat betreft rechtrichten, heb er zelf ook veel van opgestoken. Daarnaast is les natuurlijk altijd een mooie manier om in de praktijk te oefenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:17

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:27

Gesimplificeerd.
Recht richten doe je op gebogen lijnen.
Het bestaat uit twee onderdelen, 1/het loslaten en 2/het versterken.

Wanneer het paard uiteindelijk gelijkmatig ontwikkeld is kan het recht gaan op een rechte lijn en gebogen op een gebogen.

Het eerste dat er bevestigd moet worden is dus het "loslaten".
Vrijwel alle paarden zetten zich eenzijdig vast wanneer ze angstig of onzeker zijn of ongenoegen ervaren.
Hetzelfda als dat wat mensen doen met hun nek en schouders als ze angstig zijn....
Het is precies dit waar aan voorbij gegaan wordt bij de basis africhting, eerst rust, kalmte, vertrouwen, ontspanning.
De "recht richt goeroes" spelen hier op in met hun grondwerk oefeningen enz., hiermee wordt het paard op zijn gemak gesteld en zal zich los laten, zelfs op laten rekken.
Helaas is het merendeel van de bovengenoemden nog niet zover in de rijkunst doorgedrongen dat ze zélf begrijpen wat ze aan het doen zijn, dit gezien hun promotie verhalen.
Wat ze aan het doen zijn, daar is niets verkeerds aan, het moet alleen niet met pretenties aangeboden worden.

Het werkelijk rijkunstig recht richten komt na het "los laten", het is de vervolmaking van de basisafrichting, (pas) daarna volgt de verzameling.

Zie hiervoor het Scala der Ausbildung.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:03

FriesWytske schreef:
Heb het zelf meegemaakt. Rijd geen Z, maar rijd nu op een 6-jarige net in de L2. Maar er verklaarden mij een aantal mensen voor gek. Omdat ik de hele tijd gewoon met de basis bezig was en ben.

Z niveau is ook nog steeds gewoon basis hoor. En of je de basis echt goed voor elkaar hebt, daar komen de meeste ruiters pas achter als ze in het Z en hoger belanden. In de lagere klassen kom je vaak heel lang prima weg met een slechte basisafrichting.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:24

Jammer genoeg wel. Maar had het misschien niet helemaal goed omschreven :o . Een paard hoort volgens de meeste mensen met 6 jaar al in het Z te lopen. In plaats van dat ze er voor zorgen dat de basis voor elkaar is, stomen ze het paard dus heel snel klaar.

Heb de afgelopen weken regelmatig naar de macridercup gekeken op het internet. En ook daar zie je veel mensen die op een scheef paard rijden. En dan niet in de L, maar juist in de hogere klassen. Zag ik dit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:49

Hangt ook af van jezelf. Ikzelf ben bijv. 4 jaar geleden (sporadisch) terug beginnen rijden na een stop van 15 jaar, en heb zelf wel wat fysieke problemen, dus rijtechnisch ben ik niet zo sterk. Ben echter ook gedurende die stop van 15 jaar nooit paardloos geweest, ook periode met NH bezig geweest, zodat voor mij het werk aan de hand dan weer relatief makkelijk gaat.

Zelf merk ik bijv. van mijn merrie dat ze via (klassiek/academisch) werk aan de hand sterker en soepeler wordt (werkt beter dan osteo), terwijl dat in het rijden niet altijd het geval is (al ben ik wel een tijd bij de "verkeerde" lesgever blijven hangen, bleek eerder modern dan klassiek te zijn).

Om het binnenachterbeen dragend te maken, is schouderbinnenwaarts een goede oefening. Travers is dan bedoeld om het buitenachterbeen dragend te maken. Onder het zadel beheers ik deze oefeningen nog onvoldoende, dus doe ik die nu aan de hand. Persoonlijk vind ik dat een schouderbinnenwaarts in stap eigenlijk al in de lagere dressuurproeven zou moeten gevraagd worden, wordt ook wel es "de aspirine van de dressuur" genoemd, net als het "übertreten".