afstand sprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goldenoldie

afstand sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:34

Hallo,

ik spring sinds een week of 3 met een nieuw paardje. Heb daarvoor altijd met 2-3 andere paardjes gesprongen met een normale galop en ik zag mijn afstand eigenlijk altijd goed. Nooit problemen mee gehad. Nu rij ik dus op een ander paardje, klein maar met een hele ruime galop en het lukt me niet om de afstand te zien.
Rijtechnisch valt het me nu pas op hoe slecht ik rij maar goed, dat heeft op zich weinig met mijn afstand al dan niet zien te maken.
ik zorg voor voldoende basisgalop en tel mijn stappen mee maar als we aan de sprong komen, ben ik toch vaak te dicht of te ver...:(
Ik zie ook pas dat ik niet uitkom als ik aan de sprong ben. terwijl ik dat vroeger enkele passen eerder zag.
Als ze wat meer moe is, op het einde van de les, lukt het me vaak wel om de juiste afstand te rijden.
Zijn er gouden tips buiten veel oefenen?
En hoe hoger het parcour, hoe beter de afstanden lijken te lukken…
Dat snap ik al helemaal niet. Want ik vind het eng om een hoger parcour te rijden als laag al niet lukt maar blijkbaar werkt het voor haar wel.
De eerste 2 keren dat ik met haar sprong, kon ik het nog op het feit steken dat ik moest wennen. Maar nu was het al de 5de keer en ik ben het echt beu om mijn afstand niet te zien. Paardje gaat echt niet blijven springen als ik in haar mond hang te trekken omdat ze voor mij springt of als we altijd te dicht uitkomen...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:36

Goldenoldie schreef:

De enige gouden tip die ik je kan geven is les nemen van een goede instructeur/trice.

Goldenoldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:55

HorseTopShop schreef:
Goldenoldie schreef:

De enige gouden tip die ik je kan geven is les nemen van een goede instructeur/trice.

Ik spring enkel onder begeleiding van een heel goede instructeur.
Maar soms zijn er 'gouden' tips.
Zoals bv toen ik niet door de dubbel leek te geraken, zei mijn lesgever op een bepaald moment, kijk naar de achterste sprong, en sindsdien ging het.
Dus moest er iemand tips hebben voor een paard met ruime galop...let me know.

CharmingS

Re: afstand sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:00

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:24

Kan je het dan niet beter aan je instructeur vragen? Die ziet wat er gebeurd.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:43

Goldenoldie schreef:
HorseTopShop schreef:

Ik spring enkel onder begeleiding van een heel goede instructeur.
Maar soms zijn er 'gouden' tips.
Zoals bv toen ik niet door de dubbel leek te geraken, zei mijn lesgever op een bepaald moment, kijk naar de achterste sprong, en sindsdien ging het.
Dus moest er iemand tips hebben voor een paard met ruime galop...let me know.

Tip die ik je kan geven voor een paard met een ruime galop, veel schakelen en met balken op de grond gaan oefenen. Dus bv 2 balken en dan op 5 galopsprongen, en dan telkens proberen om een galopsprong meer of minder te maken.

Maar je dressuur moet wel op orde zijn.. Heb je een filmpje??

Goldenoldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:15

HorseTopShop schreef:
Kan je het dan niet beter aan je instructeur vragen? Die ziet wat er gebeurd.

uiteraard doe ik dit ook. Maar wat extra tips inwinnen, kan geen kwaad lijkt me.

Goldenoldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:16

CharmingS schreef:
Tip die ik je kan geven voor een paard met een ruime galop, veel schakelen en met balken op de grond gaan oefenen. Dus bv 2 balken en dan op 5 galopsprongen, en dan telkens proberen om een galopsprong meer of minder te maken.

Mijn dressuur moet inderdaad bijgeschaafd worden en daar zit volgens mij ook het grootste probleem. ik ga oefenen wat jij zegt en extra dressuurlessen nemen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:12

Goldenoldie schreef:
CharmingS schreef:

Mijn dressuur moet inderdaad bijgeschaafd worden en daar zit volgens mij ook het grootste probleem. ik ga oefenen wat jij zegt en extra dressuurlessen nemen.

Goede beslissing en kijk vooral ook dat filmpje dat zal je echt helpen!!
Dressuur is de basis van het springen he :j

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:29

een tempo aanhouden, balk op de grond, galopssprongen meetellen,
vooral 1 goed tempo aanhouden

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:14

Dressuurles nemen, ik zie dat je datal besloten hebt, goede keus! :)
Schakelt ze wel goed naar de goede galop als je een bocht maakt?
En als het paard zonder ruiter springt, komt zijzelf dan ook niet goed uit of is dat alleen onder het zadel?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:13

Idd lessen ed. Wat misschien héél misschien ook kan is dat je geen diepte kán zien.
Ik heb hier vanaf mijn geboorte al last van en toen ik 8 was ben ik helemaal door de molen gehaald op alles. Ik weet dus ook niet hoe een normaal mens ziet. Voor mij is dit normaal.

Het is aardig lastig met springen maar onde de juiste begeleiding is het mij ook gelukt om bij het officieel springen B+2 te halen