Even een vraagje aan jullie....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Even een vraagje aan jullie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:28

ik heb even een vraagje...
ik heb morgen mijn eerste les op [paard]
Skurdur is een IJslander die ik nu net 2 maanden in mijn bezit heb,
gister merkte ik wel dat hij wat onregelmatig liep, vandaag was het al weer een stuk beter
maar wat denken jullie les afzeggen en volgende week kijken of hij dan wel goed loopt of les door laten gaan en kijken wat de instructrice er van zegt?

tanjaatjuhh

Re: Even een vraagje aan jullie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:34

Bij twijfel altijd nee.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:37

Wat zijn je eigen ervaringen met paarden? Kun je dit denk je zelf al een beetje reëel inschatten?

Persoonlijk zou ik, als hij nog onregelmatig loopt, de les afzeggen en even aankijken hoe het onzuiver lopen zich ontwikkeld. Ik heb dan liever dat hij een dagje extra rust heeft dan dat je het toch probeert en daarmee je paard een langere herstelperiode nodig heeft. Als hij morgen toch weer lekker loopt kun je altijd nog voor jezelf gaan rijden.

Maar als je er zelf nog niet heel erg veel verstand van hebt kun je in principe ook aan je lesgeefster laten weten dat hij niet helemaal zuiver loopt en je graag haar advies wil hebben of de les door kan gaan of niet. Weet niet of het voor jou en voor haar ver rijden is naar de bak? Als je het van te voren aan haar laat weten kan zij er rekening mee houden dat het eventueel niet door kan gaan.

Je kunt er ook nog voor kiezen om nu je instructrice te laten weten dat hij niet helemaal zuiver loopt en dat je morgen overdag even aankijkt hoe hij dan loopt en daar een beslissing op nemen of je de les door laat gaan of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:21

Ik heb besloten om gewoon naar les te gaan, gaat t niet dan ga ik lekker wat grondwerk doen, en sowieso even rekken en strekken voordat ik begin!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:23

Goede warming-up is heel belangrijk. Kijk goed naar je paard. Misschien gaat het in stap prima, maar is draf/galop teveel gevraagd. Ga dan alsjeblieft niet forceren, maar hou het dan bij stap of inderdaad grondwerk. Hou je paard goed in de gaten en probeer elk signaal op te pikken. Advies van je instructrice is ook fijn (als je een goede instructrice hebt in ieder geval). Succes! :)

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:28

goed in en uitstappen is wel belangrijk en als je vind dat je paard stijf loopt kan je altijd aan je instructrice het handigst vind

KlokjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:38

Het is een ijslander, mogelijk loopt ie tussen 2 gangen in wat onregelmatig voelt. De mijne heeft officieel 5 gangen, maar met een beetje "mazzel" komen er wel 8 uit :+ . Goed dat je wel naar les bent gegaan, met z'n tweeën kun je het misschien beter beoordelen en idd kun je altijd een leuke grondwerkles ervan maken, ook super leuk. Ik ben wel benieuwd hoe je les was en hoe het met de onregelmatigheid ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:40

Hij liep gewoon goef en had sws geen pijn, hij is wel makjelijk uit balans daar werken we nog aan ,
dit topic ksn dus dicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:41

Sorry voor de spelfouten moest even snel typen