Telgang ipv galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Telgang ipv galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:00

Beste medebokkers,

Sinds een maand rij ik een Tinker bij voor twee dagen in de week. Ik heb nog geen les, de eigenaren wel. Ik ben er sinds gister (Toen ik naar de les keek) achter gekomen dat deze tinker een 4e gang heeft, nl telgang. Ik dacht dat hij super hard draafde maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Dan nu het probleem: Iedere keer als ik wil aanspringen gaat meneer vanuit draf over in telgang. Van de instructrice werd ik niet veel wijzer dus hoop ik dat er bokkers zijn die dit herkennen en/of die er een oplossing voor hebben.

Wat ik geprobeert heb:

In een hoek aanspringen. (Niet iedere keer dezelfde hoek.)
Op een volte aanspringen
Eerst rustig laten draven en weer opnieuw aanspringen.

Ik geef wel de juiste hulpen, daar ligt het niet aan.

Rennie89

Re: Telgang ipv galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:07

Weet je zeker dat het telgang is en niet overkruisd?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:08

Een tinker die Telgang loopt!?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:11

Dan moet je Tinker wel heel veel laterale aanleg hebben wil het telgang zijn

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:14

Ja, ik weet zeker dat het telgang is en niet overkruist. :+

Ik stond ook raar te kijken toen ik het zag, volgens de intructrice deed hij het vaker. Als je erop zit voelt het niet als telgang dus vandaar dat ik ook raar stond te kijken toen ik naar de les keek en hem zag wisselen.

Maar zijn er ook mensen die weten hoe ik dit op kan lossen ipv te zeggen of het wel telgang is?

Edit: Na een tijdje gaat hij wel in galop, maar dus niet iedere keer en erg makkelijk gaat het niet.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 13-10-14 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:15

Ik ben echt heel benieuwd naar een filmpje :') :=

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:17

Het kan zijn dat hij vast zit in z'n rug, dat is meestal als 'gewone' paarden gaan telgangen

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:22

Ajpam schreef:
Het kan zijn dat hij vast zit in z'n rug, dat is meestal als 'gewone' paarden gaan telgangen

Dat zou kunnen, al wordt hij regelmatig nagekeken door de veearts en een osteopaat.

Op de manege hadden we vroeger een kwpn-er die niet kon draven, alleen telgang. Noemden we gekscherend altijd kameel. Het kan dus heus wel dat een paard wat normaal geen gangenpaard is telgang kan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:36

Kan hoor, dat ie telgangt. Juist in de galop kunnen ze dan erg lateraal worden. Het is belangrijk om hem goed los te werken, vooral zijn rug en hals. Ga balkjes draven, rij voltes, slangenvoltes en ga met hem wijken. Om te kunnen telgangen maakt een paard zich recht en vaak ook stijf, als je hem in stelling kan laten aanspringen gaat het waarschijnlijk makkelijker. Bijvoorbeeld op een volte. Sommige paarden hebben echter juist op de volte problemen met hun balans en gaan dan telgangen, dus dat werkt niet voor elk paard. Zorg in de galop dat je de sprongen goed ondersteunt door elke pas met je binnenbeen aan te drijven om het ritme van de galop erin te houden. Als hij uit de galop valt, ga dan pas weer aangalopperen als je een rustige draf hebt. Vanuit de telgang aangalopperen is veel moeilijker dan vanuit draf. Lukt dat allemaal niet, probeer het dan eens vanuit stap.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:16

Oh ik ken het! Mijne kan het ook en dat is echt super irritant. Hij doet het wanneer hij heel veel spanning heeft zoals op wedstrijd.. Heel veel loswerken.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:27

Bloesem2 schreef:
Wat gaaf dat die dat doet.

Wat gaaf dat hij vast zit in z'n rug? :')

Waarschijnlijk zal dit ook geen zuivere telgang zijn, maar gewoon wat lateraal geschwein. Heel veel loswerken. veel voltes, slangenvoltes, gebroken lijntjes, rechtrichten. En probeer les te krijgen van een instructriche die er raad mee weet. Als iemand zegt "ja, dat doetie af en toe" begin in al achter m'n oren te krabben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:13

IK denk dat veel tinkers telgang hebben, vaak doen ze dit als de net over of net onder hun tempo zijn, je kan dit oplossen door b.v langzamer te gaan of juist sneller verschilt per paard,wat mij erg heeft geholpen is zijgangen/gymnastische oefeningen te gaan doen, zoals schouderbinnen en travers, dat is vaak ook de sleutel naar het aan springen in galop, vaak wil je vanuit een snellere draf maar als je controle kan hebben over de schouders en de achterhand dan kun je meer vanuit techniek gaan werken en dan zul je merken dat ook de telgang ook minder is, het heeft dus echt met balans te maken

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:52

Heel erg bedankt voor de tips. Sorry dat ik nog niet gereageerd hebt, ben een weekje weg en reageren gaat erg lastig. Zal komende week reGeren.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:44

Hier een wat meer uitgebreidere reactie van mij: Ik heb begrepen dat hij 7 is en is ingereden door 1 vd eigenaressen met samenwerking van de instructrice. Nu heb ik het idee dat er iets niet helemaal goed is gegaan of dat hem dingen gewoon niet zijn aangeleerd. Communicatie heb ik helaas amper met de eigenaressen, en aangezien ik nog maar een maand op hem rijd is dit een aanname en weet ik dit niet zeker.

Wijken heeft hij de grootste moeite mee. Hij lijkt dit echt niet te snappen terwijl ik wel de juiste hulpen geef. Schouder voor/achter ben ik nu veel met hem bezig. Vond hij heel moeilijk maar nu gaan we stapje voor stapje vooruit en gaat het steeds beter. Schouderbinnenwaarts probeer ik pas als hij het schouder voor beter kan.

Ik merk idd dat hij een stuk fijner rijdt als ik veel voltes ed maak. Ik rijd veel figuren en bijna niet rechtuit met hem en dit lijkt hem soepeler te maken. Ik heb idd het idee dat zijn balans niet helemaal optimaal is.

Ik spring altijd vanuit een rustige draf aan, zodra hij begint met telgangen of hard draven neem ik hem terug totdat hij rustig en ontspannen draaft voor ik het weer opnieuw probeer.

Nogmaals, de osteo en veearts schijnen hem regelmatig na te kijken dus ik neem aan dat zijn rug niet vast zit. Ook past het zadel goed. Vandaar dat ik meega met Midgie dat het best eens zijn balans kan zijn!