Met of zonder peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Met of zonder peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:10

Hey,,
Ik heb al ongeveer 1,5 jaar een lieve Haflinger en berijd haar altijd met peesbeschermers. Nou reed ik vandaag toevallig een keer zonder omdat ik het puur vergeten was maar na mij idee liep ze veel beter. Ze reed heel anders maar juist wel heel fijn. M'n instructrice gaf me ook een compliment dat ze heel erg vooruit is gegaan en vooral in de galop omdat ze daar moeite mee heeft. Zou het liggen aan de peesbeschermers of was het puur toeval dat zich zo anders maar fijn reed!
xx

SFC

Re: Met of zonder peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:13

Trek je ze niet te hard aan?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:16

Probeer het nog een paar keer om zeker te weten of het daar aan ligt, dan weet je het zeker.

Moet zeggen dat mijn paardje er blij mee was toen ik die ondingen niet meer om deed, hij ging er wel lekkerder van lopen in elk geval.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:17

Ik denk niet dat het af laten van peesbeschermers het rijtechnische verschil heeft gemaakt. Misschien heeft je training van de afgelopen tijd voor de verbetering gezorgd?

Maar voor een rondje dressuur in de bak hoef je ze echt niet om te doen hoor. Een paard heeft al een tijdje vier benen en ze redden zich vaak prima zonder bescherming.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:17

Zo lang ze zich niet vaak aantikt zijn ze niet nodig lijkt me.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:19

Ik rijd altijd zonder beenbescherming (uitgezonderd les/clinics), kan de warmte weg.

Als een paard correct op de benen staat en loopt zal het paard zich niet raken.
Ik heb het nog nooit meegemaakt met mijn paard.
Als ze uiteraard niet correct op de benen staan/lopen dan natuurlijk wel beenbescherming om doen :)

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:24

Ik denk niet dat het helemaal daardoor komt maar het zou zeker een meewerkende factor kunnen zijn. Ik zou zelf als mijn paard zijn benen niet aantikt geen peesbeschermers omdoen met dressuur rijden, het is namelijk onnodige opwarming van de pezen en daardoor kan je paard ook veel sneller blesures krijgen.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:26

Nee ik trek ze niet te strak aan. En ik ga denk ik nog zeker een paar keer kijken of het er echt aan ligt. En opeens was het een groot verschil dus ik heb geen idee. Misschien omdat ik vandaag een andere instructrice had, zou Hey daar aan liggen? Maar ik heb altijd peesbeschermers om omdat ze vaak aantikt. Dat was de reden, maar vandaag heeft ze nergens last van gehad dus ik ga zeker nog even kijken.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:36

Het kan best zijn dat het paard door jouw trainingen beter is gaan lopen en zich niet meer aantikt.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:44

Ja dat zou goed kunnen. We reden in het begin 1/2 keer per week maar dedem haar wel bijna elke dag logeren en nu hebben we het opgebouwd naar 5/6 keer per week rijden. En eerst kon ze maar net een half uur volhouden en nu ruim 1,5/2 uur. Dus ze is ook erg vooruit gegaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:54

Ik zou het gewoon nog een keer zonder proberen, en een keer met :).
Misschien heb je wel goed getraind en loopt ze gewoon beter!
Maar als ie niet meer aantikt heb je ze niet meer nodug!

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 21:11

Klopt, misschien is het wel helemaal niet meer nodig. Alleen met springen zo wie zo wel.