Paard heeft moeite met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurtje11

Paard heeft moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:18

Mijn paard is nu drie jaar onder het zadel waarvan het laatste half jaar hij wat serieuzer getraind wordt. Ik rij klassieke dressuur (krijg les) en hij is een PRE.
Maar hij blijft moeite met de galop houden, hij duikt meer en gaat vlak, liefst buitengesteld door de bocht.
Hij is helemaal nagekeken; spieren en skelet. Daar zijn geen belemmeringen of problemen.
Ik heb een zadel van Ninon Schutte (Zadelatelier) wat heel goed past.
Hij doet het aan de longe en onder het zadel.

Iemand tips hoe je dit rustig kunt verbeteren?
Het lijkt wel of hij zichzelf niet vertrouwt en kiest voor hard omdat dit makkelijk is.

Hutcherson

Re: Paard heeft moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:01

klinkt alsof hij geen sprong kan houden, dat moet je helpen met je binnenbeen. Help mee met de beweging en duw hem met je binnenbeen omhoog.
In een bepaald ritme.
Waarschijnlijk gaat hij dan uit galop vallen, maar dan moet je optijd been geven of corrigeren door een tikje.
Dus : iets verzamelen en omhoog duwen met je binnenbeen. Optijd reageren zodat hij niet uit galop valt.
verder zou ik het echt moeten zien om een oplossing te bedenken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:03

Galop blijft een lastig iets in de bochten.

Wat mijn (klassieke) instructeur als tip gaf: rechtdoor en geef gas.

Dus lekker buitenrijden, lange stukken en lekker gas geven :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:10

Mijn paard heeft ook jaren moeite gehad met de galop maar nu kan ik eindelijk zeggen dat we er bijna zijn.
Mijn paard heeft een lange rug en is wat overbouwd , dus kwa bouw werkt dat niet mee.

Ik rij zelf western en ben speciaal reininglessen gaan volgen om de galop te verbeteren zonder te denken dat mijn paard ooit een echte reiner wordt.

Het is een combinatie van het paard leniger te maken, meer het achterbeen er onder brengen.
Het paard leren in binnen en buitenstelling te laten galoperen.
Flink tempo rijden en dan weer verzamelen, grote cirkels-kleine cirkels om het paard maar te leren zijn rug-lendenen en broekspieren te gebruiken.

Ik ben trouwens begonnen in stap hoor, steeds inbuigen op kleine cirkels, binnenstelling en daarna buitenstelling, linksom -rechtsom en daarna draf en tenslotte galop.

Juultje_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:12

je kunt ook doormiddel van vrijheidsdressuur hem soepel te maken door de spaanse pas in stap bijv. te doen en veel buitenrijden met zolang mogelijk proberen te galopperen

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:17

Lange stukken waarbij je niet direct een linker of een rechterzijde hebt zoeken, en dan daar lekker galopperen! Misschien moet je eens denken aan het strand. Verder is het een kwestie van het langer maken van spieren denk ik. Het probleem doet mij denken aan een pony die ik ken, die pony loopt in een S met haar lichaam. Haar probleem zit niet in de linkerkant, waar het hoofd naar gaat, maar in de rechterkant. Haar nekspieren zijn wel lang genoeg, dus zijn ze gaan kijken naar de rug en achterbenen, maar in de rug iets vinden is veel moeilijker. Wat ze op dit moment met haar precies doen weet ik niet. Dus voor nu alvast veel succes

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:37

Ik denk dat je paard moeilijk balans krijgt in de galop. Doet hij dit aan beide kanten? Want de korte rugspier zou dan waarschijnlijk trekken waardoor een blokkade ontstaat. Dit kan je eventueel aanpakken met lenigheidsoefeningen en rechtrichten. Veel stellingen en proberen zijn binnen achterbeen onder de massa te krijgen.
Wat hierboven ook al staat, is dat je lange stukken rechtuit moet rijden, om zo beter het evenwicht te vinden en spieren op te bouwen. Wat vroeger een tactiek van een legeroffier was. Hij reed een jaar lang alleen rechtuit met zijn paard, geen enkel bochtje, en verschil zag je! Dit paard had haast geen bespiering en kon niet dragen. Ik heb er jammer genoeg geen foto van, het stond in een heel oud boek wat ik eens gelezen had.