Tips gevraagt! 6 jarige Friese ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Tips gevraagt! 6 jarige Friese ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 10:52

Kort geleden heb ik helaas mijn eigen paard weg moeten doen vanwege financiele redenen en een vriendin van mij heeft me haar paard aangeboden.
Een echte Australische Fries :D
Zeus is een 6 jarige ruin van ongeveer 1.75m en een ontzettend lief knuffel paard.
Ik heb er nu 2 keer opgezeten en het viel me best tegen om na ongeveer 7 jaar weer een groot paard te rijden. Mijn vorige paard was net onder de 1.60 en was een kruising andalusier.

Zeus heeft een basis opleiding gehad en toen heeft de vriendin van mij hem gekocht en er niet echt veel mee gedaan. Het laatste jaar heeft hij eigenlijk niet anders als in de wei gestaan dus hij is erg onfit.

In de 2 keer dat ik erop heb gezeten kwam ik erachter dat hij erg lui is voor het been en vaak niet reageert of er dwars tegen in gaat. Het meerendeel van de tijd doen we alleen stappen en probeer ik hem lekker te laten ontspannen. Het is een hele klus om het in draf te krijgen, hij komt tegen de hand en alle ontspanning is gelijk weg. Naar mate we verder draven begint hij wel wat te ontspannen maar dan ben ik niet sterk genoeg om hem aan het lopen te blijven houden.

Ik weet dat mijn schouders naar voren staan en dat mijn handen wat te laag zijn, daar moet ik (nog steeds) aan werken.

Voor de mensen die denken, wat is dat nou voor zwart ding over d'r hoofd, dat is een vliegen net omdat het hier nu lente is en er ontzettend veel irritante vliegen zijn :j

Ik zou graag tips en onderbouwend kritiek willen krijgen!

Stap
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De overgang naar draf gaat vaak zo
Afbeelding

Na een poosje begint hij een beetje te zakken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook de andere kant op gereden in draf maar daar heb ik alleen geen foto's van.

Brand maar los!

Anoniem

Re: Tips gevraagt! 6 jarige Friese ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:02

Eerst tempo en aan de hulpen zetten, dan pas met de hoofd-halshouding bezig.
Ik zou je spoortje af doen, en eerst consequent aan het been maken. Geen reactie op been is tikje achter het been. En niet iedere pas willen drijven want hij moet leren op Eigen benen te lopen.
Probeer hem ook goed te belonen als hij reageert. Maak hem enthousiast om te werken.
Pas als hij lekker actief uit zichzelf blijft lopen kun je eens gaan denken aan nageeflijkheid, Maar eerst tempo en goed aan de hulpen maken.Succes!

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:43

Ben het eens met Joolien. Eerst actief maken en aan de hulpen zetten alvorens iets aan de voorkant te willen doen. Dit is echter niet makkelijk en vraagt om extreem consequente hulpen. Inderdaad sporen af en niet bang zijn om echt een keer door te pakken als je geen reactie krijgt.

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:12

Tip: Probeer iets rechter op te zitten ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:26

Gas is alles, al loopt ie met z'n neusgaten als hoogste punt, eerst dat gaspedaal er goed op krijgen.
Ik hou altijd de 1-2-3 methode aan. 1 is je normale hulp waar je eigenlijk wilt dat ie op reageert, krijg je binnen 2passen geen reactie, dan ga je over naar 2. 2 is dezelfde hulp maar groter. Weer maximaal 2 passen wachten en dan 3, dat is: maakt niet uit hoe, maar echt weg!
Dan weer terugnemen en opnieuw beginnen.

En zoals Joolien al zegt, pas als je je gas goed voor elkaar hebt, dan bezig met nageeflijker, hand volgen etc.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:28

Joolien schreef:
Eerst tempo en aan de hulpen zetten, dan pas met de hoofd-halshouding bezig.
Ik zou je spoortje af doen, en eerst consequent aan het been maken. Geen reactie op been is tikje achter het been. En niet iedere pas willen drijven want hij moet leren op Eigen benen te lopen.
Probeer hem ook goed te belonen als hij reageert. Maak hem enthousiast om te werken.
Pas als hij lekker actief uit zichzelf blijft lopen kun je eens gaan denken aan nageeflijkheid, Maar eerst tempo en goed aan de hulpen maken.Succes!

Precies wat ik wilde zeggen :')

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:50

Vergeet niet dat dit een groot paard is en dat hij weinig (basis)conditie heeft. Het kost zo'n groot paard veel meer kracht en tijd om sterk te worden.
Zoals boven al aangegeven is eerst werken aan het sneller worden voor het been. Tips zijn ook al gegeven.
Je zou als het lukt om hem in stap goed over de rug te rijden en aan je been te houden wat zijgangen mee kunnen pakken. Pasje wijken, schouder voor etc.
Succes! Het is een leuk paard.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:17

Wat handig zo'n vliegennet! Dat heb ik echt nog nooit gezien!
Verder sluit ik me aan bij de vorige reacties. Heel veel overgangen rijden totdat hij scherper aan je been is, daarna komt de rest vanzelf. Leuk paard!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:26

Probeer zelf rechtop te zitten! Je kukelt namelijk voorover.

En neus omhoog maakt niet uit, als hij niet actief is, loopt hij niet aan de teugel maar aan de krul, en dat wil je niet!
Dus voorkant lekker laten wat ie is, en er een gaspedaal (en rem) erop zetten.

Succes :).

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:34

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 01-02-22 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:37

Ik sluit me aan bij Joolien. En ik zie je teugels graag langer. Geef dat paard de ruimte om zijn evenwicht te zoeken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:57

voorwaarts voorwaarts voorwaarts .... dat is alles. Is het paard niet aan het been? geef je hem gewoon even 1 keer een goeie mep, en consequent blijven.. dat is vaak de grootste fout. Blijf consequent in je hulpen, ga niet 10 keer been geven zonder reactie.... en wat mij part gooi je je teugels los, eerst naar voren dan naar beneden, op het moment dat je paard sterker wordt, zal hij vanzelf gaan dalen. en dan alleen maar de hemel in prijzen. en niet te veel doen , hij kan best dagelijks iets doen, maar geen vol uur trainen... succes !

1 tip: haal even heel snel al die mest uit de bak, voor je het weet zit je paard onder de wormen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:22

les nemen, les nemen en nog eens les nemen en danwel van iemand die weet waar hij of zij mee bezig is
paardrijden kan je niet leren via bokt.

cl3riss3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:31

Ik zou de hoofd hals houding even negeren, Belangrijkste is dat hij luistert naar je been en in draf gaat. De rest komt later. Heb je al van iemand les? helpt iemand je hier mee. De tip is al gezegd maar ik zou idd ook het spoortje af doen. Spoor is ervoor om de hulpen te verkleinen. weet niet hoe streng je bent dat kan ik vanaf de foto niet zien maar even wat meer de zweep gebruiken en minder concentreren op het hoofd. succes :+

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:23

Voor friezen is het heel belangrijk om aan het been te lopen want zo'n groot paard sturen kan nog best knap lastig zijn. Maak je been lang, druk je hak uit. Kweek been spieren ga zitten op een stoel leg een gevult flesje op de boven kant van je voeten strek je benen en til het flesje omhoog en weer omlaag zonder de vloer aan te raken 4x 10 per dag. Ik zou je sporen afdoen maak duidelijk wat er moet gebeuren ga niet 100 keer een hulp geven zonder reactie als jij de hulp geeft en er is geen reactie klein tikje met de zweep bij de plek waar de hulp word gegeven. Doe dit ook weer niet teveel anders denkt je paard dat het zweepje de hulp is inplaats van je been, is er na een zweepje nog geen reactie voer je hulp over dreven uit. Lukt dat niet doe het dan vanaf de grond. Maar dat is alleen als het echt echt echt niet wil het beste is namelijk gewoon leren zoals je het later ook wil doen. Eerst aan het been dan pas aan de teugel. Als iets niet lukt probeer het dan opnieuw en als hij het dan uiteindelijk doet meteen belonen

P.s. Sorry voor spellingsfouten

Wiebelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:00

Wat er al gezegd is inderdaad eerst conditie opbouwen, niet te lang achter elkaar gaan rijden en ook eens longeren ipv rijden. Zie het als jezelf; zomaar ineens de sportschool induiken en krachtraining nemen als een bodybuilder maakt je ook niet gelukkig, opbouwen:) Plus jullie moeten beide ook nog aan elkaar wennen daar gaat ook tijd in zitten. Verder vind k t een mooie jongen die je daar hebt! Veel plezier samen!

Ohja edit; gewoon puur uit interesse vraag ik me af waarom je de peesbeschermers hier omdoet?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:44

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:35

De hierboven gegeven tips kan ik alleen maar onderschrijven: verkrijg als ALLEREERSTE de drang naar voren terug. Alles daarbuiten is nog even bijzaak.....
Als ie weer scherp aan je been is, zul je zelf ook meer gaan zitten. Het voorover kukelen van je eigen lijf, komt omdat JIJ zo hard aan het werk bent: je duwt jezelf letterlijk door de druk van je been naar voren, en bij het paard zie ik als reactie daarop chagrijn, omdat ie zo gepusht wordt (mogelijk komt hij juist terug in tempo als je extra been geeft?). Hij lijkt zich wat meer te ontspannen, wanneer ie lekker in zijn eigen slome tempo mag sjokken: dan plaag jij hem namelijk niet meer (want jij denkt: hij loopt immers toch mooi rond?).

Van dit idee zul je even af moeten stappen. Leer je paard dat bewegen, voorwaarts en vlot, veel comfortabeler is dan sloom doen. Ik trainde ooit ook een paard dat chagrijnig werd, wanneer hem werd gevraagd om voorwaarts te lopen. Dit dier kreeg zijn plezier in het lopen terug door enkel een licht teugelcontact te houden en in een verlichte zit een flink stuk te galopperen (minimaal een flinke middengalop!). Dit stuk galop gebruikte ik als een beloning, na een voor hem moeilijke oefening: bv enkele passen moeilijke schouderbinnenwaarts: rechtstellen voordat ie stilviel, en direct weg in galop. Binnen enkele weken werd het paard soepeler en dacht: jippie! Stukje gassen is LEUK!
Beetje dit idee:
Afbeelding

Pas als dit in orde is, moet je het paard gaan rechtmaken, soepeler maken, waarna ie vervolgens vanzelf wel nageeflijk zal lopen, zonder dat jij er aan de voorkant iets voor hoeft te doen (behalve een verende verbinding te houden en zo nu en dan lichtje corrigeren). En in dit proces: altijd de voorwaartse drang behouden! Valt ie stil? Voorwaarts oplossen, daarna opnieuw proberen wat je van plan was.