Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 17:47

Zoals je leest in de topictitel, dit is een vraag die al een tijdje door mijn hoofd doolt. Zou mijn paard het eigenlijk ook echt ''leuk'' vinden, om bereden te worden?

Natuurlijk zit er dan wel verschil in of je je paard op de juiste/vriendelijke manier berijdt of juist niet, maar stel dat je gewoon goed rijdt en je paard verder niet in de weg zit etc. Zal het paard dan alsnog plezier hebben in het bereden worden? Het wordt namelijk hoe dan ook wel een beetje gedwongen om dingen voor de baas te doen, en zo'n stuk ijzer in je mond lijkt mij eerlijk gezegd ook niet al te fijn. Maar dat kan ook aan mij liggen, misschien hebben paarden er helemaal geen problemen meer mee. Of misschien hebben ze de ''strijd'' gewoon opgegeven en doen ze daarom maar wat er van hen gevraagd wordt.

Zelf heb ik echt geen idee. Ik denk alleen dat een paard het leuker vind om lekker op buitenrit te gaan (omdat het zich dan vaak in een nieuwe, spannende omgeving bevindt en minder technische verplichtingen heeft dan in de bak bijvoorbeeld, wanneer de ruiter gaat dressuren/springen e.d)

Maar goed, wat denken jullie? Wat zal er in het hoofd van je paard omgaan als je gaat rijden?

denisesilver

Re: Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:10

Mijn pony wordt erg irritant als ik hem niet rijd, ook als ie nog niet in conditie staat. Het is wel echt een werkpony houdt niet zo van stilstaan :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:11

denisesilver schreef:
Mijn pony wordt erg irritant als ik hem niet rijd, ook als ie nog niet in conditie staat. Het is wel echt een werkpony houdt niet zo van stilstaan :)

hoe hou je je pony ben ik dan benieuwd? stal, wei, padock?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:15

Natuurlijk vinden ze het niet leuk. De mijne heeft er bijvoorbeeld nooit zin in maar om der in lichamelijke conditie te laten blijven en haar energie kwijt te laten worden longeer en rij ik haar. Ze staat overigens wel de de halve dag buiten in de wei. Maar ik denk wel dat de meeste paarden het er zich bij neer hebben gelegd anders lagen de meeste ruiters er allang af.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:17

Samblabla schreef:
Natuurlijk vinden ze het niet leuk. De mijne heeft er bijvoorbeeld nooit zin in maar om der in lichamelijke conditie te laten blijven en haar energie kwijt te laten worden longeer en rij ik haar. Ze staat overigens wel de de halve dag buiten in de wei. Maar ik denk wel dat de meeste paarden het er zich bij neer hebben gelegd anders lagen de meeste ruiters er allang af.

ik weet niet hoor maar ik merk afentoe dat ze er toch echt lol in heeft ... anders zou ze ook heus niet doorlopen als ik op de kop hang en het haar lief vraag...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:20

We zullen het nooit zeker weten maar ik denk niet dat ze denken 'heeee wat leuk, ik moet werken' het is toch wel weer een belasting. Net zoals de meeste mensen geen zin hebben om te werken hebben paarden dat misschien ook wel. Ik had die eerste zin uit mijn eerste post wat specifieker kunnen uitleggen. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:27

Samblabla schreef:
We zullen het nooit zeker weten maar ik denk niet dat ze denken 'heeee wat leuk, ik moet werken' het is toch wel weer een belasting. Net zoals de meeste mensen geen zin hebben om te werken hebben paarden dat misschien ook wel. Ik had die eerste zin uit mijn eerste post wat specifieker kunnen uitleggen. :)

Ohja is dat zo? Zou niet zo best zijn..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:30

Samblabla schreef:

ik ga met plezier naar mijn werk hoor :) en sport ook met plezier. niet altijd met even veel plezier natuurlijk dat wel

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:31

Ik weet het niet. Ik denk dat ze ook wel buien hebben dat ze er zin en minder zin in hebben. De ene keer loopt ze zo naar me toe en de andere keer komt ze en hoort ze dat ik mijn spullen aan het pakken ben en staat ze zo weer terug in de wei. Dan heeft ze er naar mijn idee gewoon geen zin in.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:34

saskiakefie schreef:
Samblabla schreef:

Ohja is dat zo? Zou niet zo best zijn..

Daarom staat er ook 'de meeste' want ik ken in mijn omgeving bijna niemand wel wel zin heeft om te werken. :) of dat moet natuurlijk eraan liggen aan wat voor werk het is. Ik zeg ook niet dat het zo is, maar zo denk ik dat het eventueel zo kan zijn.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 23:57

Tja, ik denk dat er ook wel weer verschil in zit met wat je doet, zoals ik al in de beginpost zei denk ik dat de meeste paarden buitenritten wel leuker vinden dan in een bak rondjes lopen. Maar volgens mij vinden sommige paarden bijvoorbeeld springen wel echt leuk om te doen. Maar dressuur dan weer bijvoorbeeld, daar heb ik zo mijn twijfels over..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 00:02

Mijn merrie, Tinker, 14 jaar, 24/7 buiten in kudde, vind gereden worden volgens mij meestal niet erg. Ze gaat graag mee naar buiten, is niet de snelste, maar dat hoeft ook niet. Ze is wel braaf en lekker met de oortjes erop. Ik laat veulen in stal achter. Het is een paard wat als het iets echt niet zint (gelukkig is ze heeeeeel tolerant) erg moeilijk kan worden, maar daar heb ik buiten geen last van. In de bak wel als ik niet oplet het uitdagend en afwisselend te houden. Ik rij ook niet vaak in de bak, zowel dan meestal western gericht of een sprongetje, dat vindt ze wel geinig volgens mij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:35

unihorses schreef:
denisesilver schreef:

hoe hou je je pony ben ik dan benieuwd? stal, wei, padock?

Vrije uitloop, we hebben zeg maar voor de stallen tegels liggen waar ze voer en hooi krijgen, ivm modder, en ze kunnen daarvandaan de bak in. Ze staan sinds kort overdag op de wei en 's nachts op stal, omdat ze daar toch wel moe van worden :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:39

IsaCalixa schreef:
Tja, ik denk dat er ook wel weer verschil in zit met wat je doet, zoals ik al in de beginpost zei denk ik dat de meeste paarden buitenritten wel leuker vinden dan in een bak rondjes lopen. Maar volgens mij vinden sommige paarden bijvoorbeeld springen wel echt leuk om te doen. Maar dressuur dan weer bijvoorbeeld, daar heb ik zo mijn twijfels over..

Doe van mij heeft echt niks met buitenritten, springen vindt ie wel leuk en dressuur ook wel. Het ligt er maar net aan of hij heel hard moet werken of een beetje gemiddeld, als hij hard moet werken vind hij het af en toe ook niet zo leuk :Y)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:43

Zelf rij ik hoofdzakelijk buiten, bos, door de omgeving en sinds kort ook naar het strand.
ik denk het wel, zodra het paard mij ziet komt zij meestal aanlopen, gaat graag mee op de trailer.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:50

Het ene paard dat ik rij vind buitenrijden geweldig, maar het bakwerk wat minder. Dat merk ik gewoon aan haar. Een ander paard dat ik rij vind het bakwerk volgens mij helemaal niet zo vervelend! Vooral van springen geniet hij echt :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:52

Denk dat die van ons het wel leuk vinden. Ze staan altijd buiten, hebben overdag grote wei (+ 1 HA). Wel is het zo dat b.v. met de twee paardjes tegelijk naar buiten gaan ze HEEL ERG leuk vinden. Ook is het zo dat als ik dressuur rijd op de wei paardje na paar minuten gezellig begint te briesen.
Wel denk ik dat het er vanaf hangt hoe je rijdt en hoeveel afwisseling je geeft en of je zelf rijdt of dat je probeert samen te "dansen", zoals wij hier proberen.
Hier is het meer dat het paard dat achter blijft (dus op de wei mag blijven) het spektakel veroorzaakt en diegene die mee gaat niet op of achterom kijkt en vrolijk met het grootste gemak mee gaat om uit rijden te gaan. Dat valt me altijd wel op.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:55

naar mijn idee heeft een paard, net als bv een hond, de wil to please.
Ze zien, als het goed is, jouw als hoofd van de kudde, en de opdrachten die het hoofd van de kudde vraagt worden uitgevoerd. Iets leuk vinden is een menselijk term, een paard vind iets niets leuk, een paard doet dingen om te overleven. Al is die term natuurlijk van de tijd voordat mensen zich met paarden gingen bemoeien.
Dat een paard een buitenrit leuker zou vinden als het bakwerk, dat is een menselijk idee.
Op een buitenrit ziet een paard meer, is ietsje frisser en dat wordt door een mens gezien alsof een paard het leuker vind.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:04

Ik ken toch ook genoeg paarden die dressuur ook leuk vinden. Paarden zijn intelligent en ontzettende pleasers dus op het moment dat wij ze lichamelijk en geestelijk uitdagen zullen ze proberen de ruiter tevreden te houden.

Let maar eens op als een paard een tijd stil heeft gestaan vanwege vakantie/blessure vaak vinden ze het dan heerlijk om weer aan het werk te mogen en laten ze dit duidelijk merken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:05

Knakker schreef:
.
Dat een paard een buitenrit leuker zou vinden als het bakwerk, dat is een menselijk idee.
Op een buitenrit ziet een paard meer, is ietsje frisser en dat wordt door een mens gezien alsof een paard het leuker vind.

Niet met je eens KNakker. Ik weet 100% zeker dat ons oudste paard een enorme hekel heeft aan dressuur en het bakwerk. Dus ook op een gegeven ogenblik mee gestopt en met hem buiten gaan rijden. Dat doet hij graag. Het liefste staat hij voor de wagen. Moet je eens zien hoe hij geniet. Zelfs vroeger op wedstrijden kende je hem niet terug. Oortjes erop en gaan. Zo'n groot verschil met dressuren in de bak. Vanwege hem ben ik indertijd men lessen gaan nemen en heb marathon wagen gekocht, zodat we één keer in de week konden afwisselen met mennen.
Ik denk dat een paard wel degelijk aan geeft wat hij wel of niet leuk vindt. Maar je moet het wel willen zien en voelen.
Onze jongste die vindt dressuur geweldig. Merk je aan alles.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:09

Ik denk dat sommige paarden het wel leuk vinden om te werken, maar ook een paar die het juist vreselijk vinden. Neem een voorbeeld aan Bonfire (die van anky was) Als hij niet mocht werken werd hij helemaal nerveus. Maar je hebt ook paarden die het echt niet leuk vinden en elke keer zuchten als ze weer moeten werken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:12

Paarden zijn geboren om in vrijheid te (over-) leven. Elke vorm van dwang vindt het paard niet leuk. Paarden zijn net mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:14

Samblabla schreef:

Nu, ik weet niet, maar als ik geen zin meer heb in werken, zoek ik een andere baas!

En ja, ik WEET van paarden die erop staan bereden te worden. Ik heb het namelijk ooit eens meegemaakt met een paard dat per se wilde dat ik erop stapte in plaats van ermee wandelen. Toen ik eenmaal zat ging ze er plankgas vandoor; oren erop, kop erop en lopen (en zorgen dat je mens boven blijft, die zonder zadel wel wat onstabiel zat). Ze nam haar deel van the art of riding erg serieus.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-10-14 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:15

De mijne zucht vaak als ik aankom met mijn zadel en laat zich soms niet pakken in paddock of wei :+

Maar eenmaal zadel erop, dan heeft hij altijd zin en is erg werkwillig.
Op concour doet hij er altijd extra een schepje bovenop, je merkt echt dat hij het leuk vindt :j
Bos vindt hij ook leuk, maar alleen met een maatje erbij, alleen vindt hij het maar spannend!
Springen doen we nooit en longeren vindt hij maar saai.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:15

Dieren zijn niet blij zoals wij dat zijn, dat zijn menselijke termen. Maar ik denk zelf ook echt dat paarden best heel vrolijk kunnen worden, bijvoorbeeld een buitenrit. Mijn paard doet altijd "blij" vind ik dan, blij, vrolijk, enthousiast geen idee wat het is maar zo zien wij mensen dat..

Dan heb ik ook een vraag, denken jullie dat paarden emotie's hebben? Ik ben hier mee bezig op school.