Kan je een paard door rijden met een Bareback pad ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Kan je een paard door rijden met een Bareback pad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 21:57

Beste Bokkers,

Twijfels heb ik wel , staat dit hier goed ? Omdat ik tot nu aan toen geen goed passende zadel kan vinden voor mijn 4 jarige tinker ruin. En het advies kreeg van mijn da om hem voor zolang te gaan rijden met een Bareback pad omdat mijn ruin te dik is , mijn ruin staat op dieet !

Mijn ruin heb ik zelf zadel mak gemaakt en van het door rijden kwam helaas heel weinig van. Omdat ik op het grasland moet rijden en als het heeft geregend ( wat van de zomer veel was) werd het erg glad op het grasland. Een verhuizing kwam er nog tussen door! En het hier al boven vermeld geen goed passende zadel. Als ik hem toen reed een paar keer reed , dan reed ik hem zonder zadel. ( alleen stap en draf )

Nu wil ik hem echt door gaan rijden maar niet zonder zadel , ik wil wel meer grip hebben omdat mijn ruin heel soms nog te vrolijk wordt en opeens opzij kan springen. Nu heb ik een F.R.A Bareback pad Winnie en dat is met beugels. Ze hebben mij heel goed verteld dat je er niet volledig op moet steunen omdat anders het paard druk krijgt en ook niet moet gaan licht rijden enzo.

Nu mijn vraag : kan je een paard door rijden met een Bareback pad ?

Renee_S

Re: Kan je een paard door rijden met een Bareback pad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:00

Het zal vast kunnen, maar of het bevorderlijk is voor de rug is een tweede..
Zeker bij een jong, onbespierd paard zou het niet mijn voorkeur hebben.
Kun je niet evt. kijken naar een (semi) boomloos zadel?
Semi boomloos (met een leren boom) kunnen dus vervormen, en meegroeien met de rug van jouw paard als zijn spieren groeien, hij slanker wordt, etc.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:03

Ik zou het zelf niet fijn vinden omdat ik aan een zadel meer steun heb. BBP is niet geschikt om met beugels te gaan rijden, en daarnaast maken beugels je alleen maar onstabieler.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:11

Ik zou persoonlijk eerst heeel veel longeren en dan wel goed longeren zodat de rug spier eerst echt sterker wordt daarna kun je wel 2x per week rijden alleen eerst dienrugspier trainen..

Ow en weet niet waar je woont maar alleen in aug heeft het 3 weken heel hard geregend de rest hebben we een super mooie zomer gehad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:35

Zou ik niet doen, lijkt me dat je de hulpen niet goed kan geven en als ie opzij springt heb je nog niet genoeg steun.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 20:24

Ik longeer hem aan de dubbele longeerlijn. En hoop dat hij snel slanker wordt zodat er een goed passende zadel ( of boomloos) waar ik hem verder mee kan rijden.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:31

Dan zou ik lekker gaan longeren en mee naar de fiets misschien nog iets? Met rijden verliezen ze ook niet heel snel hun kgs

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:44

Ik rijd mijn jonkie momenteel ook met barebackpad.
Een paar keer los gereden in stap en draf dus ze is nog erg groen.
Maar helaas bleek het zadel niet goed daarom voorlopig met barebackpad.
Ik heb overigens de fra met wol en zonder beugels.
Gewoon rustig aandoen stapje voor stapje, eerst oefenen met rustig opstappen vanaf een krukje en/of de grond.
En steeds iets verder

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:46

In elk geval de beugels eraf halen! Die gebruiken, al is het voorzichtig, geeft puntdruk en dat geeft geheid rugklachten. Verder kan het weinig kwaad als jij erg goed en stabiel zit en een lichtgewichtje bent.
Maar, een echt boomloos zadel is veel beter en past nog steeds vrij makkelijk, niet altijd hoor das een misverstand. Waarom geen barefoot?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:02

Ik zou idd ook de beugels eraf halen.
Als je goed zit, kun je volgens mij je paard best een eind doorrijden met bbp.
Je hoeft ook geen uren te rijden om vooruitgang te boeken en je kan idd veel grondwerk doen of lange teugelen oid.
Ik heb sinds kort een zgn Fellsattel van Barefoot, een fijn ding. Heb je toch wat meer steun aan dan een gewone bbp.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:18

RT-D --> RT-V

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:52

Na meerdere zadelmakers en -passers te hebben gehad en tientallen zadels langdurig te hebben geprobeerd, ben ik overgestapt op de bareback pad. Mijn paard en ik zijn helemaal opgefleurd. Ze loopt weer als een zonnetje en ik zit stevig als een huis. Ik rijd vier keer per week, waarvan twee keer dressuurmatig en twee keer in het bos. Nu is mijn paard breed en sterk (stevige rugspieren getraind) en ben ik tenger (vijftig kilo). Ze lijkt de pad echt fijn te vinden, bij het zadel had ze lichte singelnijd en nu helemaal niet meer. De Winnie met beugels vind ik niet fijn, ik ging scheef zitten omdat ik per ongeluk toch wat steunde op de beugels. Ik heb nu de Dardo. Zelfs als mijn paard onverwachte bewegingen maakt, blijf ik zitten. Laatst nog een scherpe U-bocht in galop omdat ze schok. Met een pad ontwikkel je toch een hele goede zit. Maar het is dus wel afhankelijk van de rugspieren van je paard, jouw postuur en je zit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:25

Kan gewoon heel goed, als je zelf onafhankelijk kan zitten en geen steun zoekt in de teugels.
Zelf rij ik een van mijn paarden altijd zonder zadel, om de simpelen rede dat hij een zadel echt niet fijn vind, als je een nette ruiter ben kan het echt helemaal geen kwaad om altijd zonder te rijden,

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:27

Yes, dat kan zeker. Als je maar wel een goede pad uitkiest, van een goed merk. Zorg voor een pad met inlages zodat de ruggengraat vrij blijft en de druk goed verdeeld wordt :)