Benen optrekken tijdens springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susannah92

Benen optrekken tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 13:01

Hi!

Ik ben sinds 3 weken weer gaan lessen nadat ik 5 jaar niet gereden heb. Het gaat op zich best redelijk (een echte Anky zal ik nooit worden := ) maar nou heb ik afgelopen dinsdag een springlesje gereden en ik trek tijdens de sprong m'n benen gigantisch op. Ik heb privéles en m'n instructeur heeft wel 20x tegen me gezegd dat ik mijn benen lang moet houden, maar op de een of andere manier lukt dat me niet. Vroeger heb ik hier overigens nooit problemen mee gehad...

Wie heeft de oplossing voor mijn probleem?

IrishDraught

Re: Benen optrekken tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:09

Hoe krijg je het voor elkaar? Als je springt sta je toch op je beugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:15

Maar als je dus niet in de beugels staat gebeurd dat :Y)
Heel erg op gaan letten dat je je hakken uitdrukt, en echt gaat "staan" in je beugels.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:49

Beugels korter maken?

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 16:33

Tot de sprong gaat het goed, maar zodra ik met paard boven de sprong zit gooi ik mijn benen een soort naar achter :P Ik snap ook niet zo goed hoe en wat, want hiervoor heb ik er nooit last van gehad...

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:35

Probeer eens te oefenen op de verlichte zit, als het goed is moet dat helpen :)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:38

Bij mij hielp het om m'n beugels wat korter te doen, en gewoon je hakken laag en niet optrekken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:04

Bij mij werkte beugels korter juist averechts :+
Ik heb ze langer gedaan, of in ieder geval gewoon op 'dressuurmaat', dan moet we wel in je beugels gaan staan + hakken laag, anders lig je er vrij snel naast :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:49

Zorg dat je de verlichte zit goed onder knie krijgt in draf en galop. Jouw probleem komt door onbalans.

Maak je beugels korter en zorg dat je het gewicht van te bovenlichaam verdeeld over je steunpunten knie en voet. Bellen iets naar achter, bovenlichaam naar voren en kruis dicht bij het zadel houden. Zo moet je rondes kunnen draven en galopperen, zonder te steunen met je handen aan je teugels of paard en zonder uit balans te raken. Pas op, spierpijn in je kuiten gegarandeerd!

Waarschijnlijk duik je te veel met je lichaam naar voren, waardoor je uit balans raakt en je benen naar achteren vliegen. Als je balans zonder hindernis beter wordt, dan wordt het opde sprong ook vanzelf beter. Succes!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:59

Schoentje schreef:
Zorg dat je de verlichte zit goed onder knie krijgt in draf en galop. Jouw probleem komt door onbalans.

Maak je beugels korter en zorg dat je het gewicht van te bovenlichaam verdeeld over je steunpunten knie en voet. Bellen iets naar achter, bovenlichaam naar voren en kruis dicht bij het zadel houden. Zo moet je rondes kunnen draven en galopperen, zonder te steunen met je handen aan je teugels of paard en zonder uit balans te raken. Pas op, spierpijn in je kuiten gegarandeerd!

Waarschijnlijk duik je te veel met je lichaam naar voren, waardoor je uit balans raakt en je benen naar achteren vliegen. Als je balans zonder hindernis beter wordt, dan wordt het opde sprong ook vanzelf beter. Succes!

Dankjewel!

Ik ga oefenen :D

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:51

Misschien een koortje van de singel naar de beugels binden? Dan moet je je voeten wel op hun plaats houden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:54

Een met het advies van Schoentje: oefenen, oefenen, en spierpijn overwinnen.
Ik zou de tip van Fitii niet uitproberen, hoewel je intentie goed is.
De kracht waarmee je je benen (door onbalans) naar achteren zwaait zal groter zijn dan de weerstand die het touwtje geeft, waardoor het been alsnog naar achteren schiet, maar dan zonder beugels.... Dat wordt zandhappen ben ik bang :)

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:31

waarschijnlijk leun je op de knieen en niet op je voeten, probeer daar op te letten!!!! en anders zonder zadel laat je je benen ook hangen

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:10

Beugels korter maken?
Verlichte zit oefenen?
Je hebt al les zie ik maar heeft die ins tructeur dan geen tips gegeven hoe je dat moet doen?