Gedragsprobleem (laten) aanpakken. hoe/wie/wat/waar ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Gedragsprobleem (laten) aanpakken. hoe/wie/wat/waar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:47

Het probleem is dat mijn pony op hol slaat.

zodra hij iets engs ziet is hij weg, rent door mijn hulpen heen en ik word puur passagier.
We hebben nu een keer gehad dat hij in de bocht bijna eronderuit ging en een keer dat hij dwars door de bossen ging. ( korter naar huis _-:( \) ( ik ben er nog niet afgevallen, maar denk dat hij doorrent naar huis)

inmiddels , zeg ik eerlijk, ben ik gefrustreerd met hem en kan ik beter niet meer op stappen.
dit omdat het niet veilig is natuurlijk, maar gefrustreerd rijden hem ook niet beter maakt. Tevens merk ik aan mijzelf dat als ik iets aan zie komen dat ik begin te zuchten, daar gaan we weer. En dat is dubbel fout.

Maar hoe pak ik dit nu aan?

mijn instructrice stelt voor een ander bit en een thiedemann, tevens stelt ze voor om te droog mennen achter hem. Echter zie ik dat niet zitten, want ik kan niet over hem heen kijken dus zie niet goed wat er aan komt.

Iemand anders erop? dat vind ik eng qua verantwoordelijkheid. Plus wil ik er niet zomaar iemand op zetten, maar wie dan wel? Genoeg 14 jarige meisjes die het willen proberen, maar dat wil ik niet.
Het is een kleine C- pony dus dat maakt het ook lastig.

Hem wegbrengen? iemand anders hem laten corrigeren? Wie dan? en de kosten zullen enorm zijn. En eerlijk is eerlijk zoveel geld heb ik denk ik niet.

Lessen? waarin dan? We hebben nu 1x in de week rijvereniging les. Dat gaat best redelijk. zal bakwerk hem buiten beter maken? In de bak is hij vrij sloom en buiten dus vrij pittig.

Verkopen? en er iemand anders mee opzadelen. dat knaagt aan mijn geweten, plus wil ik niet dat hij word door verhandeld.

ps grondwerk doen we en veel ook, 7 games zijn bekend. Op de grond wandelen wilt hij in mijn ruimte komen maar blijft wel bij mij. Bij mij is het namelijk veilig. Ik denk dat hij mij mist als ik erop zit?

ik longeer en reed hem om de dag. Plus staat hij een hele dag buiten en geen krachtvoer.

meisje2000

Re: Gedragsprobleem (laten) aanpakken. hoe/wie/wat/waar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:50

Bakwerk zal hem zeker beter maken.
Als je daar de basis goed in gaat krijgen zul je het buiten ook makkelijker krijgen.
Natuurlijk geeft het geen garantie dat hij het niet meer zal doen maar omdat jullie beiden meer ervaring krijgen door het bakwerk en hij daardoor beter aan de hulpen komt te staan zal het wel een stuk makkelijker gaan worden.
Je kan ook een ervaren paard meevragen (iemand er bij dus) en dan buiten gaan rijden of iemand er naast die een halstertouw vast houd die aan hem vast zit.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:52

Oh vergeten te vertellen, andere paarden maken niet uit. Ik ga nooit alleen. Of met de hond of iemand met de fiets. Maakt in zijn schrikmoment niets uit. Nadeel is dat ik vaak alleen ben en meerdere mensen niet meer met mij willen samen rijden omdat hij dus zo reageert.

Zolang hij niet geschrokken is is hij perfect aan de hulpen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:54

schriktraining gaan doen??? Je zal wel weten waar hij bang van word als hij wegschiet buiten, misschien kun je die dingen thuis in de bak oefenen met hem zodat hij daar aan gewend raakt.
Eerst er naast en als dat goed gaat met hulp van af de grond jij in het zadel

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:56

Dat doen we al. En hebben we altijd gedaan. De gekste dingen kan ik op of om hem hangen. Ik heb hem al vanaf dat hij 1,5 is en hij is nu 6. Thuis kan alles. Kan zelfs met de brommer om hem heen rijden. Boeit hem niks. Alleen zodra hij buiten komt is het een ander verhaal.

hij krijgt om de zoveel tijd iets om mee te spelen, plastic zak oid. Gewoon om eraan te wennen en dat vind hij heerlijk

Al heb ik uren met hem door ditzelfde bos gelopen en ook met een singeltje om met van alles wat lawaai maakt. Hij schrikt van mensen en honden.

wel bedankt voor je input hoor!
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 08-10-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:57

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:57

hmm dan moet ik heel eerlijk zijn, ik weet het dan niet, hopelijk krijg je hier goede tips van anderen zodat je lekker en ontspannen buiten kan rijden met je paardje.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:12

@ Aidenn; welke bedoel je precies, staan er nogal veel op?

@ meisjes2000; wel ontzettend bedankt voor je input hoor! ik zou inderdaad graag eens een ontspannen leuke rit willen maken.

het jammere is dat ik mijn eigen paard gewoon niet meer zo leuk vind :(:)
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 08-10-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:17

Pelryo schreef:
@ Aidenn; welke bedoel je precies, staan er nogal veel op?

@ meisjes2000; wel ontzettend bedankt voor je input hoor! ik zou inderdaad graag eens een ontspannen leuke rit willen maken.

ik zal even kijken voor je :)

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:22

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 17:01

bedankt! ik heb ze wel gezien, ik vind die man wel heel druk in zijn praten, maar snap wat hij bedoelt. Zou alleen graag iemand hebben die het dan voor kan doen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:35

Pelryo schreef:
Oh vergeten te vertellen, andere paarden maken niet uit. Ik ga nooit alleen. Of met de hond of iemand met de fiets. Maakt in zijn schrikmoment niets uit. Nadeel is dat ik vaak alleen ben en meerdere mensen niet meer met mij willen samen rijden omdat hij dus zo reageert.

Begrijp ik het goed dat je vaak rij met iemand op de fiets ernaast of je hond mee hebt maar niet met andere ruiters ?
En hoe is hij als je buiten met hem gaat wandelen, dus ernaast ipv erop ?
Je zegt dat hij buiten schrikt van mensen en honden, rent hij ook gewoon weg als je ernaast loopt ?
Wat doe jij met als je iets ziet of hoort waarvan je verwacht dat hij kan schrikken ?
En ben jij anders als je ernaast loopt of erop zit ?

Wat goed kan helpen is heel bewust bezig te zijn met je eigen ademhaling en ontspanning op het moment dat er iets "engs" gebeurt. Diepe buikademhalingen maken en zelf geaard (al klinkt dat misschien zweverig) zijn. Dus het 'enge' mens of de 'snelle' hond zien en doorblijven ademen.
Een beetje met het idee van 'oké, het "gevaar" is gesignaleerd, maar wij blijven kalm en staan met beide benen op de grond', ook al zit je in het zadel.
Een duidelijk signaal af geven van: het is goed, ik kan dit aan dus jij ook, samen zijn we sterk ...

Want misschien zie ik het fout maar ik heb de indruk dat jouw frustratie misschien ook een stukje angst is geworden. Je geeft aan dat jij er niet achter kan lopen want dan kan jij de enge dingen niet aan zien komen. Dus inmiddels heb jij in ieder geval mede besloten wat er eng is en dan geeft je lichaam al onbewuste signalen af. En hoe kan je paard dan nog bepalen dat het veilig is als zijn ruiter iets wat hij spannend vindt ook eng vindt ?
Dan raak je in een vicieuze cirkel

Naast ademhaling en gronden zijn er nog een hoop andere dingen te doen aan angst maar dan wordt deze post nog veel langer.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 15:26

Ik rij ook wel eens met andere ruiters, dan is het gedrag niet anders. Mede daarom willen meeste ruiters niet meer met ons rijden. helaas!

Als ik met hem wandel gaat het goed. Schrikreacties zijn dan minder. Zolang ik hem dan vast houd. Als iemand anders hem vast heeft is de reactie sterker. Ik ben bewust niet anders. Stap er niet op als het niet goed voelt. Ben heerlijk aan het kletsen en zingen tegen hem. Ik heb het idee dat hij mij gewoon vergeet als hij schrikt.

Ik ben zelf niet onder de indruk van zijn reactie en zet hem gewoon door. vaak klets ik expres door ivm ademhaling.

Ik kan er niet achterlopen nee, dan zie ik niet wat er aankomt. Hoe kan ik ooit zijn schrikreactie dan beperken?

We oefenen expres met anderen tegenkomen. Iemand een blokje om laten gaan zodat we die juist tegen komen. Maar zelfs mijn eigen hond herkent hij niet van een afstandje.

maar je hebt gelijk op een gegeven moment ga je anticiperen.
Nou is het niet dat we een hele rit stuiteren. Vaak genoeg met een lange teugel en oortjes naar voren hoor.