Pony loopt wel bij bijrijder maar niet bij eigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Pony loopt wel bij bijrijder maar niet bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:09

Ik rij een pony bij voor een gezin dat jaren manege pony's heeft gereden en nu de eerste eigen pony heeft gekocht sinds kort.

Deze pony is 14 jaar en erg braaf dus leek ook een goede keuze. Pony heeft gesprongen in het verleden met een jeugdruiter.

Nu is het zo als ik de pony rij (zonder sporen en zweep) is de pony lekker voorwaarts over de rug neusje richting grond en zou het B/L proef waardig zijn en heeft de pony plezier in het werk.
Ik ben wel volwassen maar geen sterkte potige ruiter meer een ielig gebouwd typ en ook nog gedeeltelijk verlamd in 1 been.

Bij het gezin en dan met name de moeder loopt de pony niet. Lui sloom slepen met de benen geen zin, geen puf hij lijkt het allemaal te hebben. Maar ik zie totaal niet wat ze verkeerd doen (ook al met andere instructeurs naar gekeken) contact teugels/teugels los veel been weinig been, zweep (sporen zijn ze niet aan toe) Al zouden ze hem door midden slaan het lijkt een stoïcijnse pony die niks wil.

Als ik dan op stap is het over en loopt hij. Als we daarna weer ruilen kunnen ze hem een beetje aan de gang houden.

Zijn paarden zo slim? En hoe lossen we (instructeur, familie en ik) dit op.

Mungbean

Re: Pony loopt wel bij bijrijder maar niet bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:11

Waarschijnlijk zit de moeder niet in evenwicht. Ik ken een hoop paarden die geen stap meer zetten als de ruiter te zwaar of uit balans zit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:18

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk zit de moeder niet in evenwicht. Ik ken een hoop paarden die geen stap meer zetten als de ruiter te zwaar of uit balans zit.

Dat zou wel kunnen ja, helaas gaat het plezier in de eigen pony er zo wel een beetje af. Op een buitenrit loopt hij wel (behalve in stap).

Hij lijkt ook makkelijker te lopen als hij nageeft maar zover zijn ze niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:23

Misschien kunnen ze dan het beste een manegepaard proberen over te nemen? Deze reageren niet meer slecht zittende ruiters.
Hoe beter een paard gereden is, hoe moeilijker deze aan het lopen te krijgen is met een slecht zittende ruiter aangezien deze de voorwaartse drang blokkeren met hun terugwerkende zit. Het alternatief is vluchtgedrag.
Anders zullen ze voorlopig zitlessen moeten gaan nemen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:26

ja paarden zijn zo slim Als het niet hoeft doen ze het ook niet het is maar net hoe je erop gaat zitten Paard van vriendin is altijd traag zodra ik op stap gaat die al deze weet gwn oh ja naar jou moet ik luisteren

kan het zijn dat die vrow er of ongeintereseerd op gaat zitten lalalal we zien wel Of juist met te veel spanning waardoor ze de pony tegenhoud

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:32

De pony is al gekocht en ze gaan deze echt niet zomaar weg doen. Dus helaas het is geen optie om een manege paard te kopen.

Het is voor mijn gevoel geen super gevoelige sport pony maar een gezellig reacreatiepaardje.
Alleen jammer dat het niet helemaal wil lukken.

Ik zal eens (even) proberen wat hij doet als ik tegen het ritme in ga zitten.

echt bang zijn ze niet meer (in het begin wel) en ze rijden eerder te vriendelijk als te streng.

Hij heeft ik het begin ook echt niks hoeven te doen en ik krijg ook een beetje het gevoel dat hij het nog niet van plan is.

Heb al gezegd dat ze meteen moeten beginnen met rijden als ze opstappen en hem niet nog 10 minuten gezellig moeten laten slapen want dan is het helemaal mis. Maar het lijken wel 2 pony's ik kan er echt lekker mee rijden en dan is hij werkwillig en wanneer de eigenaar opstapt zou ze hem met de zweep een dikke striem kunnen slaan dan reageert hij nog niet.

Wil ze zo graag helpen maar weet het ook niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:34

het heeft niets met slim/onwillend te maken, maar juist met onbegrip.

Mijn paard wordt ook super langzaam met een onervaren ruiter, dat is niet om vervelend te doen maar omdat ze afwachtend reageerd op welke signalen er gaan komen. Als diegene dan uit balans gaat zitten staat ze direct op de rem. Zo kan er ineens een keertwending uitkomen terwijl de ruiter geen idee heeft wat een keertwending is. Als die dan gaat tegensturen begrijpt het paard er daarna echt geen hol meer van en doet dan helemaal niets meer. Dat is vrij normaal gedrag voor gevoelige maar brave paarden.
Bij hete paarden krijg je het omgekeerde, die gaan rennen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:38

De pony heeft L dressuur en B Springen (dacht ik) gelopen en komt van een handelstal waar veel tieners rijden en je zou zeggen hij is wel wat gewend.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:42

De rijschool die op de privestal waar ik sta sinds kort gevestigt heeft ook zo'n pony. Fjordxarabier en loopt alleen als je een beetje sterk in je schoenen staat, dus niet gaan treuzelen of thee kransje houden maar gelijk benen eraan, teugels eraan en gaan. Ik denk dat die mensen wat iniatiever moeten zijn. Maar zo is de mijne ook. Ik ben zelf te zwaar maar mijn fjord heeft geen problemen met mij, ik bonk niet en heb een stille zit. Nu had ik vorige week een meisje erop gezet die even groot was en even zwaar als mij (misschien iets zwaarder) en mijn paard weigerde een stap vooruit te zetten, zelfs als ik der najoeg met een zweep terwijl ze bang is voor een zweep. Het meisje rijd ook vaker op die fjordxarabier en daar gebeurd hetzelfde. Ik denk dus echt dat die mensen wat meer iniatief moeten nemen en gewoon moeten rijden, anders zullen ze niet echt verder komen met deze pony.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:46

Samblabla schreef:
De rijschool die op de privestal waar ik sta sinds kort gevestigt heeft ook zo'n pony. Fjordxarabier en loopt alleen als je een beetje sterk in je schoenen staat, dus niet gaan treuzelen of thee kransje houden maar gelijk benen eraan, teugels eraan en gaan. Ik denk dat die mensen wat iniatiever moeten zijn.

Dat weten ze ook (van instructeur en mij) en heb al een aantal keer voorgedaan hoe ik haar losrijdt. Maar het zijn vrij lieve softe mensen. En ze proberen het echt wel maar de moed zakt ze in de schoenen. (van misschien moeten we maar niet meer rijden en wij zijn niet geschikt voor welke pony dan ook) Maar met lessen proberen we (instructeur en ik) ze echt actief te laten rijden en dan is er weinig verbetering. Alleen 1 klein lichtpuntje de oudste dochter begint het wel door te krijgen en die krijgt hem aan het lopen (af en toe)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:48

Nou dat is toch vooruitgang? Ik denk dat die mensen gewoon ook het gevoel moeten krijgen dat dit geen automatische piloot is zoals de meeste manege pony's.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:49

Is het zo erg dan als moeder niet meer rijdt Krijg ook de indruk dat ze het allemaal wel prima vind een lekker buitenritje of zo voor de pony zou het zowiezo beter zijn als deze maar 1 of 2 ruiters heeft Weet deze waar die aan toe is

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:53

dresjoepie schreef:
Is het zo erg dan als moeder niet meer rijdt Krijg ook de indruk dat ze het allemaal wel prima vind een lekker buitenritje of zo voor de pony zou het zowiezo beter zijn als deze maar 1 of 2 ruiters heeft Weet deze waar die aan toe is

Normaal gesproken heeft de pony 2 ruiters (moeder en dochter) maar omdat het allemaal niet meer ging (niet meer in draf en niet meer in galop) ben ik de pony bij gaan rijden.
Moeder wil wel maar wil ook heeeeeeel vriendelijk zijn. En geloof me de pony is super vriendelijk te rijden mijn been is er amper aan en heb weinig druk op de teugels (zou willen dat mijn paard zo makkelijk te rijden is).

Britneyom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:28

Ja ik zeg gewoon die moeder prive lessen laten nemen door een fanatiek iemand die haar aanspoort.