Paard gooit het hoofd omhoog tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shabacca

Paard gooit het hoofd omhoog tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:02

Hoi,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Draver, maar ik loop tijdens het rijden vast met de twee volgende problemen.

Het eerste probleem: ze heeft veel te veel energie. Ze staat overdag zo'n acht uur in het weiland of in de paddock, afhankelijk van het weer, met soortgenoten. Ik kom elke avond, nadat ze heeft gegeten, om haar stal uit te mesten. Dan zet ik haar in de paddock waar ze actief in blijft stappen of draven totdat ik haar weer kom halen om haar terug in stal te zetten, over om haar te longeren of te berijden.

Ik weet niets over haar verleden onder het zadel, maar het enige wat ze kent zijn de basisgangen - en zelfs deze beheert ze matig - en het nageeflijk lopen. Wanneer ik op haar opstap, moet ik haar meteen terug rijden omdat ze anders er van door gaat. Instappen met losse teugel is geen optie. De eerste tien minuten dat we rijden, waarbij ik alleen figuren rijd in stap, is ze negen van de tien keer al zeiknat van het zweet. Zodra ik mijn been aan leg, gaat ze of heel hard stappen of heel hard draven, er is geen arbeidstempo, enkel wanneer ik haar nageeflijk in stap rijd kan ze een vast tempo aanhouden. Wanneer ik aan draaf, blijft ze maar harder gaan waardoor ik genoodzaakt blijf haar terug te rijden. Haar galop heeft ze nog niet zo goed onder de knie, deels omdat het een Draver is en deels omdat ze hier in haar energie kwijt kan en dit dus graag doet.

Het tweede probleem: ze houdt tijdens het draven en galopperen zo dus danig haar hoofd omhoog, dat ik bijna geen controle meer over haar heb. Sinds een week of drie, kreeg ze door dat ze mij uit het zadel kon trekken wanneer ik haar een overgang liet maken naar het stappen en halthouden. Nu krijgt ze door dat wanneer ik mijn been aan leg en zij haar hoofd omhoog gooit, ik haar minder gemakkelijk kan terug rijden. Wanneer ze haar hoofd omhoog heeft flappert ze af en toe ook met haar lippen en ze houdt haar hoofd zo vreemd, dat het af en toe wel lijkt alsof ze stikt doordat ze op zo'n rare manier gaat ademen en dat baart me toch wel zorgen.

Als ik spring doe ik dit met een martingaal om, dus ik kreeg al van verschillende mensen de tip om deze te gebruiken tijdens het rijden, maar dit is in mijn ogen enkel een tijdelijk hulpmiddel. Misschien hebben jullie tips voor me, want op zo'n manier is het rijden voor ons beide niet meer plezierig en ben ik bang dat ze er nog rugklachten aan kan overhouden doordat ze haar spieren niet goed gebruikt.

Bedankt als je de moeite hebt genomen om dit alles te lezen!

Dreamy

Re: Paard gooit het hoofd omhoog tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:04

Voor het tweede probleem zou ik toch echt even haar rug en zadel laten nakijken en zo nodig laten behandelen. Klinkt alsof er al iets niet lekker zit in d'r lichaam.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:07

Dreamy schreef:
Voor het tweede probleem zou ik toch echt even haar rug en zadel laten nakijken en zo nodig laten behandelen. Klinkt alsof er al iets niet lekker zit in d'r lichaam.

Ze is onlangs gekeurd en het zadel ligt goed, dus dit zal het probleem niet zijn.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:11

1e probleem, wellicht les, of eerst aan de longeerlijn. Zodra je erop stapt constant het positieve belonen.

2e stap, inderdaad eerst zadel en rug laten controleren. Maar wat ik er ook in lees is een manier die zij heeft gevonden om eronder uit te komen.
Ligt het niet aan zadel en rug, dan zou ik zeker een poosje met martingaal gaan rijden. Ken genoeg paarden die hierdoor het "opgeven", waarna je weer zonder martingaal fatsoenlijk kan rijden.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:12

sanne1992 schreef:
1e probleem, wellicht les, of eerst aan de longeerlijn. Zodra je erop stapt constant het positieve belonen.

2e stap, inderdaad eerst zadel en rug laten controleren. Maar wat ik er ook in lees is een manier die zij heeft gevonden om eronder uit te komen.
Ligt het niet aan zadel en rug, dan zou ik zeker een poosje met martingaal gaan rijden. Ken genoeg paarden die hierdoor het "opgeven", waarna je weer zonder martingaal fatsoenlijk kan rijden.

Wat bedoel je met eerst aan de longeerlijn? Want ik zie niet hoe ik dan het probleem op kan lossen qua tempo tijdens het rijden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:20

Een martingaal is ook nauwelijks een hulptuegel deze helpt je alleen maar als het paard zijn hoofd TE hoog doet je kan hier dus gwn mee rijden zonder dat deze er afhankelijk van wordt

Laat het paard veel overgangen tempowisselingen maken Paard moet leren jou als ruiter en de daarbij behorende hulpen te accepteren Dit kun je alleen "leren" door er veel mee bezig te zijn Begin met stap halt overgangen Wanneer deze je niet meer uit het zadel trekt in de overgangen (desnoods alleen maar stappen die dag) ga je het uitbouwen naar stap draf halt overgangen en later met galop erbij Voel je dat die wil uitbreken rijd je een volte En je gaat weer verder waar je gebleven was

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:22

Je weet niet over het verleden met je draver. Zou het kunnen dat ze voorheen op de drafbaan liep? Dat gebeurd namelijk best veel en zou het rennerige gedrag verklaren..

Om het tempo van jou te maken zou ik iets doen wat heel tegenstrijdig klinkt: Gooi je teugels los, nagevelijkheid komt later pas en ga stomweg lichtrijden. Na enkele rondjes ga je zelf steeds langzamer lichtrijden. Dus echt terugrijden op je zit, niet op de teugels. Hou de teugels alleen dat ze er niet in stapt en dat je ongeveer weet welke kant je op gaat.

Dus eerst alleen het tempo bepalen. Je paard houdt blijkbaar van snelheid, pest het dan ook niet door alleen maar langzaam te willen. Dus als ze even rustiger heeft gedraafd (hoeft nog geen arbeidstempo te zijn) dan weer ietsje sneller, maar dan op jouw commando! Langzamerhand steeds meer van het tempo overnemen.

Pas als het tempo lukt kan je overgaan op het sturen.

En pas als het sturen lukt kan je overgaan op nagevelijkheid.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:24

dresjoepie schreef:
Een martingaal is ook nauwelijks een hulptuegel deze helpt je alleen maar als het paard zijn hoofd TE hoog doet je kan hier dus gwn mee rijden zonder dat deze er afhankelijk van wordt

Laat het paard veel overgangen tempowisselingen maken Paard moet leren jou als ruiter en de daarbij behorende hulpen te accepteren Dit kun je alleen "leren" door er veel mee bezig te zijn Begin met stap halt overgangen Wanneer deze je niet meer uit het zadel trekt in de overgangen (desnoods alleen maar stappen die dag) ga je het uitbouwen naar stap draf halt overgangen en later met galop erbij Voel je dat die wil uitbreken rijd je een volte En je gaat weer verder waar je gebleven was

Bedankt, daar heb ik wel wat aan. Maar wanneer ik een volte wil rijden in draf of gallop staakt ze door middel van stil staan en/of stijgeren en bokken.

dresjoepie

Re: Paard gooit het hoofd omhoog tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:27

Dan gelijk even duidelijk zijn en een x flink inkomen met je been En wegsturen naar de andere kant En weer verder gaan alsof er niets aan de hand is

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:31

dresjoepie schreef:
Dan gelijk even duidelijk zijn en een x flink inkomen met je been En wegsturen naar de andere kant En weer verder gaan alsof er niets aan de hand is

Dat vind ik niet bepaald een goede oplossing. ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:32

Je zegt dat haar verleden onder het zadel onbekend is. Is ze uberhaupt wel beleerd dan? Of alleen zadel/ruitermak.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:33

Met eerst longeren bedoel ik dat je je paard alvast wat energie kwijt kan raken.
Bedoel niet dat je hem eerst rondjes laat racen. Op stem en hulpen, wat tempowisselingen aan de longeerlijn. Daarna erop, de kop is er dan vaak al af.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:35

matasja schreef:
Je zegt dat haar verleden onder het zadel onbekend is. Is ze uberhaupt wel beleerd dan? Of alleen zadel/ruitermak.

Volgens Tjitske Bakker heeft zij haar "beleerd". Verder weet ik niets.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:36

sanne1992 schreef:
Met eerst longeren bedoel ik dat je je paard alvast wat energie kwijt kan raken.
Bedoel niet dat je hem eerst rondjes laat racen. Op stem en hulpen, wat tempowisselingen aan de longeerlijn. Daarna erop, de kop is er dan vaak al af.

Dat helpt helaas niet. Na een uur is ze nog niet moe genoeg om het te willen opgeven. :o

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:39

Shabacca schreef:
dresjoepie schreef:

Dat vind ik niet bepaald een goede oplossing. ;)

Wrm niet als ik vragen mag ??

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:43

dresjoepie schreef:
Wrm niet als ik vragen mag ??

Het klinkt niet echt diervriendelijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:44

Ik vind het allemaal niet zo vreemd klinken. Paard moet gewoon nog veel leren. In stap kan ze redelijk haar balans houden waardoor ze daar wel beetje nageefelijk kan zijn en niet onder je uit loopt. In draf en galop kan ze dat nog niet... en en daarom brengt ze haar hoofd omhoog en gaat ze rennen (omdat ze anders denkt dat ze op haar bek gaat)
Dus heel rustig... met veel gevoel gaan opbouwen. Ze maakt zich kennelijk best wel druk, heeft behoorlijk wat stress tijdens het rijden (daarom al zo bezweet terwijl ze alleen maar stapt)

Ik zou ook voorlopig alleen maar beetje stappen en overgangen naar halt en weer verder. Alles gericht op ontspanning en rust. Probeer overgangen met zo min mogelijk hulpen te rijden. (Waak er wel voor dat je niet je benen gaat afsteken, die neiging kan je hebben omdat ze zo snel is, maar juist aan het been moet ze wennen en heeft ze later steun)

Zorg dat je regelmatig les hebt van iemand die het ook belangrijk vindt dat paard ten eerste ontspannen is.

edit: Als ze in draf en galop op de volte bokt (en je dus ook niet wil ingrijpen) zou ik dat voorlopig achterwege laten.. eerst zorgen dat ze sterker wordt in simpelere dingen. Ik zou denken dat paard wat overvraagd wordt, ze kan gewoon nog niet en nageefelijk, en rustig tempo en een wending maken.

Vind tips van PaulineBijoux ook wel erg goed... gewoon even geen aandacht aan nageefelijk alleen tempo controle... maar zou het in nog kleinere stapjes doen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 07-10-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:45

Aller eerst een paar vragen:
Ze staat minimaal 8 uur op de wei?
Staat ze in een groep of staat ze alleen?
Als ze in een groep staat, hoe groot is dan de groep en wat is de gemiddelde leeftijd?

Je logeert haar, wat doe je tijdens het longeren?
Ben je echt alleen met een enkele longe bezig om haar rondjes te laten lopen?
Of is het echt een training waarin je haar bijzet en overgangen laat maken etc?

Tijdens het rijden, wat is de opbouw van je training?
Hoe rij je in en hoe rij je uit?

Je zegt dat ze steigert en bokt als je haar op de volte zet wanneer je draaft en galoppeert. Met haar rug en zadel is niks aan de hand. Dat betekend dus dat ze op zo'n moment zwaar ongehoorzaam is.
Je vind hard in komen geen oplossing, maar wat is dan wel de oplossing volgens jou?
Mijn inziens, kun je beter 1 keer goed duidelijk inkomen waardoor je het nooit meer hoeft te doen... Als dat je elke keer weer opnieuw er mee bezig bent waardoor het rijden voor jullie beide niet leuk is.
Staken is altijd ongehoorzaam en steigeren dient altijd afgestraft te worden!
Ook al zou het dier hier een gegronde reden voor hebben, steigeren is levensgevaarlijk voor jou als ruiter...

Verder ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen, ik heb zelf een tinker die exact hetzelfde gedrag had. Een echte doodloper.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:45

Dat staken wat jou paard doet is ook niet mens vriendelijk :( En zelfs gevaarlijk met een kusje gaat deze dit niet afleren kan ik je vertellen

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:47

dresjoepie schreef:
Dat staken wat jou paard doet is ook niet mens vriendelijk :( En zelfs gevaarlijk met een kusje gaat deze dit niet afleren kan ik je vertellen

Dat zal, maar ik vind jouw oplossing niet de goede.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:48

Evelijn schreef:
Ik vind het allemaal niet zo vreemd klinken. Paard moet gewoon nog veel leren. In stap kan ze redelijk haar balans houden waardoor ze daar wel beetje nageefelijk kan zijn en niet onder je uit loopt. In draf en galop kan ze dat nog niet... en en daarom brengt ze haar hoofd omhoog en gaat ze rennen (omdat ze anders denkt dat ze op haar bek gaat)
Dus heel rustig... met veel gevoel gaan opbouwen. Ze maakt zich kennelijk best wel druk, heeft behoorlijk wat stress tijdens het rijden (daarom al zo bezweet terwijl ze alleen maar stapt)

Ik zou ook voorlopig alleen maar beetje stappen en overgangen naar halt en weer verder. Alles gericht op ontspanning en rust. Probeer overgangen met zo min mogelijk hulpen te rijden. (Waak er wel voor dat je niet je benen gaat afsteken, die neiging kan je hebben omdat ze zo snel is, maar juist aan het been moet ze wennen en heeft ze later steun)

Zorg dat je regelmatig les hebt van iemand die het ook belangrijk vindt dat paard ten eerste ontspannen is.

Dankjewel. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:51

Klinkt als een draver van de drafbaan die " zadelmak" en misschien net ruitermak is maar niet beter weet als dat lopen iets is wat je zo hard mogelijk doet en met je hoofd goed hoog (zoals op drafbaan).

Een groen paard dus (en misschien een groene ruiter) als je hier niet uit komt zoek een goede instructeur.

Ja kan het het dier waarschijnlijk niet eens kwaad nemen hij is door een mens zo geprogrammeerd.

En met veel geduld (bloed zweet en tranen ben ik bang) is hier vast wel een leuk recreactiepaard te maken maar dat is hij/zij nog niet.

Afbeelding
Zoiets dus
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 07-10-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:53

M_D_H schreef:
Aller eerst een paar vragen:
Ze staat minimaal 8 uur op de wei?
Staat ze in een groep of staat ze alleen?
Als ze in een groep staat, hoe groot is dan de groep en wat is de gemiddelde leeftijd?

Je logeert haar, wat doe je tijdens het longeren?
Ben je echt alleen met een enkele longe bezig om haar rondjes te laten lopen?
Of is het echt een training waarin je haar bijzet en overgangen laat maken etc?

Tijdens het rijden, wat is de opbouw van je training?
Hoe rij je in en hoe rij je uit?

Je zegt dat ze steigert en bokt als je haar op de volte zet wanneer je draaft en galoppeert. Met haar rug en zadel is niks aan de hand. Dat betekend dus dat ze op zo'n moment zwaar ongehoorzaam is.
Je vind hard in komen geen oplossing, maar wat is dan wel de oplossing volgens jou?
Mijn inziens, kun je beter 1 keer goed duidelijk inkomen waardoor je het nooit meer hoeft te doen... Als dat je elke keer weer opnieuw er mee bezig bent waardoor het rijden voor jullie beide niet leuk is.
Staken is altijd ongehoorzaam en steigeren dient altijd afgestraft te worden!
Ook al zou het dier hier een gegronde reden voor hebben, steigeren is levensgevaarlijk voor jou als ruiter...

Verder ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen, ik heb zelf een tinker die exact hetzelfde gedrag had. Een echte doodloper.

Ze staat in een groep. Zij is de jongste van 6, de andere paarden zijn vanaf die leeftijd tot een jaar of 16.

Ik longeer haar zodat ze haar energie kwijt kan en daarnaast om het maken van overgangen te oefenen. Ik longeer haar niet bijgezet, omdat ze nog jong is en geen goed evenwicht heeft.

Ongeveer 5 tot 10 minuten in- en uitstappen. Ik rijd vooral veel figuren. Ik rijd meestal 40-50 minuten. Qua draven rijd ik maximaal zo'n 5 minuten achter elkaar in draf. Galopperen is maximaal 5 rondes om elke zijde.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:54

Shabacca schreef:
dresjoepie schreef:

Dat zal, maar ik vind jouw oplossing niet de goede.

Uiteraard jou paard jou keus dat respecteer ik maar als je het niet afstraft op welke manier dan ook wordt dit alleen maar erger en moeilijker om het af te leren Je hoeft het absoluut niet op "mijn" manier te doen maar leer het wel af Voordat er over 2 mnd een topic komt help mijn paard staakt

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:57

dresjoepie schreef:
Uiteraard jou paard jou keus dat respecteer ik maar als je het niet afstraft op welke manier dan ook wordt dit alleen maar erger en moeilijker om het af te leren Je hoeft het absoluut niet op "mijn" manier te doen maar leer het wel af Voordat er over 2 mnd een topic komt help mijn paard staakt

Ik ga niet met zo iemand in discussie. :')