Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne1992 schreef:1e probleem, wellicht les, of eerst aan de longeerlijn. Zodra je erop stapt constant het positieve belonen.
2e stap, inderdaad eerst zadel en rug laten controleren. Maar wat ik er ook in lees is een manier die zij heeft gevonden om eronder uit te komen.
Ligt het niet aan zadel en rug, dan zou ik zeker een poosje met martingaal gaan rijden. Ken genoeg paarden die hierdoor het "opgeven", waarna je weer zonder martingaal fatsoenlijk kan rijden.
dresjoepie schreef:Een martingaal is ook nauwelijks een hulptuegel deze helpt je alleen maar als het paard zijn hoofd TE hoog doet je kan hier dus gwn mee rijden zonder dat deze er afhankelijk van wordt
Laat het paard veel overgangen tempowisselingen maken Paard moet leren jou als ruiter en de daarbij behorende hulpen te accepteren Dit kun je alleen "leren" door er veel mee bezig te zijn Begin met stap halt overgangen Wanneer deze je niet meer uit het zadel trekt in de overgangen (desnoods alleen maar stappen die dag) ga je het uitbouwen naar stap draf halt overgangen en later met galop erbij Voel je dat die wil uitbreken rijd je een volte En je gaat weer verder waar je gebleven was
sanne1992 schreef:Met eerst longeren bedoel ik dat je je paard alvast wat energie kwijt kan raken.
Bedoel niet dat je hem eerst rondjes laat racen. Op stem en hulpen, wat tempowisselingen aan de longeerlijn. Daarna erop, de kop is er dan vaak al af.
Evelijn schreef:Ik vind het allemaal niet zo vreemd klinken. Paard moet gewoon nog veel leren. In stap kan ze redelijk haar balans houden waardoor ze daar wel beetje nageefelijk kan zijn en niet onder je uit loopt. In draf en galop kan ze dat nog niet... en en daarom brengt ze haar hoofd omhoog en gaat ze rennen (omdat ze anders denkt dat ze op haar bek gaat)
Dus heel rustig... met veel gevoel gaan opbouwen. Ze maakt zich kennelijk best wel druk, heeft behoorlijk wat stress tijdens het rijden (daarom al zo bezweet terwijl ze alleen maar stapt)
Ik zou ook voorlopig alleen maar beetje stappen en overgangen naar halt en weer verder. Alles gericht op ontspanning en rust. Probeer overgangen met zo min mogelijk hulpen te rijden. (Waak er wel voor dat je niet je benen gaat afsteken, die neiging kan je hebben omdat ze zo snel is, maar juist aan het been moet ze wennen en heeft ze later steun)
Zorg dat je regelmatig les hebt van iemand die het ook belangrijk vindt dat paard ten eerste ontspannen is.

M_D_H schreef:Aller eerst een paar vragen:
Ze staat minimaal 8 uur op de wei?
Staat ze in een groep of staat ze alleen?
Als ze in een groep staat, hoe groot is dan de groep en wat is de gemiddelde leeftijd?
Je logeert haar, wat doe je tijdens het longeren?
Ben je echt alleen met een enkele longe bezig om haar rondjes te laten lopen?
Of is het echt een training waarin je haar bijzet en overgangen laat maken etc?
Tijdens het rijden, wat is de opbouw van je training?
Hoe rij je in en hoe rij je uit?
Je zegt dat ze steigert en bokt als je haar op de volte zet wanneer je draaft en galoppeert. Met haar rug en zadel is niks aan de hand. Dat betekend dus dat ze op zo'n moment zwaar ongehoorzaam is.
Je vind hard in komen geen oplossing, maar wat is dan wel de oplossing volgens jou?
Mijn inziens, kun je beter 1 keer goed duidelijk inkomen waardoor je het nooit meer hoeft te doen... Als dat je elke keer weer opnieuw er mee bezig bent waardoor het rijden voor jullie beide niet leuk is.
Staken is altijd ongehoorzaam en steigeren dient altijd afgestraft te worden!
Ook al zou het dier hier een gegronde reden voor hebben, steigeren is levensgevaarlijk voor jou als ruiter...
Verder ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen, ik heb zelf een tinker die exact hetzelfde gedrag had. Een echte doodloper.
Shabacca schreef:dresjoepie schreef:Dat staken wat jou paard doet is ook niet mens vriendelijkEn zelfs gevaarlijk met een kusje gaat deze dit niet afleren kan ik je vertellen
Dat zal, maar ik vind jouw oplossing niet de goede.
dresjoepie schreef:Uiteraard jou paard jou keus dat respecteer ik maar als je het niet afstraft op welke manier dan ook wordt dit alleen maar erger en moeilijker om het af te leren Je hoeft het absoluut niet op "mijn" manier te doen maar leer het wel af Voordat er over 2 mnd een topic komt help mijn paard staakt