'Oude veteraan' weer aan het werk met de basis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tortilla

'Oude veteraan' weer aan het werk met de basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:31

Sinds een aantal maanden rijd ik een ruin bij mij op stal. Het gaat allemaal steeds beter, ik heb regelmatig les en we zijn nu vooral lekker bezig met de basis. Ook ben ik nu al twee keer met hem in de B gestart, en hier hebben we al 3 winstpunten weten te bemachtigen!

Een klein paspoortje:
Naam: Royal Dancer (Offcieel Romeid, naar wat ik heb kunnen vinden)
Leeftijd: 16
Geslacht: ruin
Vader: Elcaro
Moedersvader: Edwig

Dancer heeft vroeger met zijn eigenaar Z1 gelopen, en ik ben dan ook heel blij om van hem te kunnen leren.

Afgelopen zondag is xSmilla hier op bokt zo lief geweest om foto's te maken van het rijden. Overigens heb ik geen foto's van het rustig (langer en lager) instappen en draven.
O, en hij vond de schutting (dat deel met veel groen) heel eng. Een paar dagen geleden heeft hij daar een hond gezien, en nu waren er daar achter mensen in de tuin bezig. Heel eng natuurlijk.

1. Hier is te zien dat ik een teugelprobleempje heb. Ik heb er moeite mee mijn teugels op maat te houden, deze glijden altijd uit mijn handen. Ook zouden mijn beugels best een gaat je langer mogen.
Afbeelding

2. hier loopt hij lekker, had nog iets lager gemogen, en ik moet minder naar achter zitten en mijn hak minder optrekken.
Afbeelding

3. Losmaken op de volte, ik moet mijn hand niet te veel vast zetten op mijn bovenbeen.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Contragalop om hem los te maken
Afbeelding

6. Tja.. De mensen waren dus eng. Moet meer naar voren kijken ipv. naar knappe Dancer
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Commentaar zou leuk zijn, maar houd het vriendelijk alsjeblieft :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:34

Ik vind jullie een prachtige combinatie, maar ik word heel heel erg verdrietig van jouw handhouding en het verzet wat jouw paard daarop toont. Ik zie op alle foto's een paard wat achter de LL loopt en eigenlijk geen ruimte heeft om over de rug te lopen. Probeer hem meer ruimte te geven, mee te gaan in de bewegingen en hem te helpen om te ontspannen en de rug te bollen.
Laatst bijgewerkt door Caira op 06-10-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:34

Knappe man is het!

Ik zou als eerste m'n beugels wat langer maken, en dan niet 1 gaatje. Je zit te kort, daardoor trek je je hakken op en poer je hem redelijk wat met je spoor.

Als je je paard los wilt maken via contragalop is dat natuurlijk goed maar als je dan zelf met stijve schouders en armen erop gaat zitten help je hem niet erg. ;) Teugels op maat maken zal daar al bij helpen, dan heb je de kans minder om je schouders vast te zetten. Het helpt hierbij als je een brug van de teugels tussen je handen maakt, dan slippen ze niet zo snel uit je handen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:37

Leuk paard!

Wat mij vooral opvalt is dat je je handen erg vastzet op je benen. Probeer de teugels iets korter te nemen en je handen wat meer voor je te dragen. Ook zie ik op sommige foto's opgetrokken hakken (kan natuurlijk een momentopname zijn), probeer ze uit te drukken. Daarnaast heb ik het idee dat je veel spanning in je bovenlichaam hebt zitten, probeer zelf ook te ontspannen, dan zet je je handen ook meteen niet zo vast.

Succes!

MissMiekjee

Re: 'Oude veteraan' weer aan het werk met de basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:37

Wat een ontzettend fijn leerpaard voor je :j . Zal met je houding beginnen, daarna heb ik nog wat tips om je paard net wat fijner los te krijgen.

Allereerst, beugels een halve kilometer (zeg maar 3 gaten ongeveer) langer. Nu zie ik dat je met deze lengte al vrij veel moeite hebt omdat je je hakken optrekt, maar probeer je been lang te maken door die ontspannen naar beneden te laten hangen. Dan druk je je hak vanzelf uit. Probeer daarbij ook niet te veel te drijven. Mocht je wel een drijvende hulp nodig hebben waar geen reactie op komt, zou ik er een zweepje bijpakken. 1x been geven en dan weer been los, anders wordt het een gewoonte om je been op te trekken.

Die spanning in je bovenlijf komt van je lange teugels. Om je handen dan een plek te geven zul je wel naar achter móeten in je bovenlijf. Vroeger reden we hier altijd in de les met halve teugels, dan leer je dat wel af :P , maar praktischer is om een gekleurd stukje tape op de plek te plakken waar je de teugels minimaal moet vasthouden. Dan zie je snel genoeg wanneer je teugels te lang zijn en kun je makkelijk corrigeren. Zo hoef je ook niet met je handen naar achter. Gewoon handen netjes rechtop boven de manenkam, net voor het bontje en teugels op maat dus :j . Je zult merken dat je dan vanzelf rechter blijft in je bovenlijf. Daarbij mag je wel je bovenarmen ontspannen. Tijdens het stappen tussendoor, even met je armen zwaaien/schudden om ze weer opnieuw los te maken en dan weer teugels op maat maken, rijdt wat lekkerder :).

Op het moment dat je dat teugelprobleem hebt opgelost zou je zonder beugels kunnen gaan oefenen voor je benen, maar om hangen aan de teugels te voorkomen zou ik eerst zorgen dat je de teugels netjes op maat houdt en niet te ver naar achter gaat in je bovenlichaam ;).

Ik zie dat je ergens contragalop doet om je paard los te maken. Zou niet mijn eerste keus zijn. Paarden houden al wat moeilijker balans in de contra en lopen dan soms wat uit elkaar, waardoor het losmaken alleen maar moeilijker wordt. Beter zou je dan buigoefeningen erbij kunnen doen, volte openen en sluiten in stap draf en galop, (contra)stelling vragen op de lange zijde/binnenhoefslag en een pasje naar buiten wijken. Dan blijf je imo dichter bij de basis dan met je contragalop en het heeft doorgaans ook nog meer effect :).

Daarbij moet je opletten op het moment dat wanneer je je paard wat ronder in wil stellen, dat die ook het laatste stukje van de hals (daar bij de schoft) loslaat. Nu blijft dat gedeelte wat vlak waardoor het diep laten lopen eigenlijk weinig nut heeft, want je paard bolt de rug niet, kan dus niet zogezegd "over de rug" lopen. Het gaat wel nut hebben op het moment dat je in deze houding overgangen en tempowisselingen gaat rijden. Draf - halt - draf, middendraf, middengalop, etc. , zijn allemaal prima oefeningen die hierbij gaan helpen. Doe minimaal 1 of 2 van deze overgangen op 1 lange zijde, dan hou je de variatie erin en blijft je paard er ook aan trekken vanuit achter. Ik mis op bepaalde foto's ook wat activiteit, waar deze oefeningen ook heel goed voor zijn.

Op foto 2 vind je dat hij nog te hoog in de hals loopt. Ik vind juist dat hij daar niet lager mag. Daar heb je het punt van het horizontaal evenwicht, mocht je daar de hals lager willen hebben, gaat je paard op de voorhand lopen, en dan is helemaal het nut van de oefening weg, want dan loopt je paard van het achterbeen weg.

Foto 4 vind ik dan weer een hele fijne halshouding. Lijkt me ook een prima houding om mee los te rijden.

Dat uitschuiven van de hals komt wel, op het moment dat je teugel- en houdingprobleem is opgelost ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:38

Er is idd al genoeg gezegd over je handhouding. Wat ik je wil aanraden is om zitles te gaan nemen want het lijkt alsof je zelf erg veel moeite hebt met de balans en daardoor zit je je paard constant in de weg.
Bewustwording van je lijf is heel belangrijk, want nu heb je dat duidelijk nog niet. En dan kun je wel 'moeilijke' oefeningen gaan doen maar als je niet bewust bent wat je doet en hoe dat je op je paard over komt, dan mist er iets in je opleiding. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar het is een valkuil om op een 'professorpaard' te snel dingen op te pakken die je als ruiter nog niet kunt aanvoelen.
Succes!

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:01

Ik vond het superleuk om foto's te komen maken! Leuke combi zijn jullie toch :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:06

Joolien schreef:
Er is idd al genoeg gezegd over je handhouding. Wat ik je wil aanraden is om zitles te gaan nemen want het lijkt alsof je zelf erg veel moeite hebt met de balans en daardoor zit je je paard constant in de weg.
Bewustwording van je lijf is heel belangrijk, want nu heb je dat duidelijk nog niet. En dan kun je wel 'moeilijke' oefeningen gaan doen maar als je niet bewust bent wat je doet en hoe dat je op je paard over komt, dan mist er iets in je opleiding. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar het is een valkuil om op een 'professorpaard' te snel dingen op te pakken die je als ruiter nog niet kunt aanvoelen.
Succes!

Hier sluit ik me bij aan :j

Wel een ontzettend knap paard heb je daar hoor!

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:22

Heel erg bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb er echt heel veel aan, en zal ze dan ook zo snel mogelijk en zo goed mogelijk mee gaan pakken met het rijden.

Waarom ik mijn beugels nog niet langer heb zitten, is omdat Dancer een behoorlijk zwevende draf heeft, en ik met langere beugels het gevoel heb dat ik op mijn tenen ga staan met lichtrijden. Dit is dus ook een dingetje waar ik op moet gaan letten; dichter bij het zadel licht rijden.

Zitles zal ik ook zo snel mogelijk weer eens meepikken met mijn instructrice, en is ook zeker nodig.

Buigen in de contragalop had ik van mijn instructrice mee gekregen als een oefening om hem netjes op twee teugels te krijgen. Hij wil aan één kant nog wel eens sterk zijn, maar dat zal ook wel met mijn eigen houding te maken hebben..

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:04

Hij heeft een "zwevende" draf omdat hij zijn rug niet gebruikt.

Geef hem meer ruimte, en hij zal je dan belonen met meer comfort!

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:19

Aaah.. Heel erg bedankt voor de tip!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:12

Omdat de foto's op dit moment niet zichtbaar zijn plaats ik hier een slotje.