Teugels glijden door handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Teugels glijden door handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 10:04

Ja, super vervelend. Dit probleem heb ik al zolang als ik rij.

Ik heb roeckl handschoenen (het nieuwste model) en gebruik gewone springteugels met stopjes.
Mijn paard trekt helemaal niet maar ik kan die rot dingen gewoon niet langer dan 5 seconden op dezelfde lengte houden. :x

Knopen heb ik al geprobeerd, net als rode tapejes op de teugels plakken. Ik heb 3 keer in de week les en rijd 1 keer in de week zelfstandig.
Mijn instructrice wijst mij er om de paar minuten op maar er is gewoon geen houden aan. Het lijkt ook niet beter te worden. Voor mijn gevoel heb ik ze vaak kort genoeg vast maar als ik dan een video of foto terug zie, ziet het er echt niet uit.

Heeft iemand de gouden tip? Simpelweg 'gewoon vasthouden' heeft geen zin... Ik let er eens in de zoveel seconden op maar moet ze steeds weer terug pakken. Eerder reed ik met open handen maar sinds ik vaker les heb zijn mijn handen gewoon netjes gesloten.

Goof

Re: Teugels glijden door handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:22

Geen verdere tips dan "houd ze gewoon goed vast".
Ik vraag me dan af of als je thuis met een kop thee van de keuken naar de bank loopt ook je grip laat verslappen en iedere dag de kop uit je handen laat vallen?
Als je iets vast hebt, kun je toch grip houden? desnoods door jezelf het gevoel te geven dat je heel hard moet knijpen in de teugels.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:24

Mits je niet op wedstrijd ga lussenteugels.
Ik heb er veel baat bij en dan die ene keer dat je op concour zou gaan kan je met gewone teugels rijden
Afbeelding

Allen pak ik de buitenste teugellus vast en op deze foto is het de binnenste teugel maar dat is voor een ieder wat zij fijn vind
Laatst bijgewerkt door Mando op 06-10-14 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:24

Ik heb met springteugels precies hetzelfde..... Met van die rubberen teugels met nopjes heb ik het niet.
Van euroriding hebben ze hele fijne en ik heb nu volgens mij van harry's horse ofzo die is wat dikker en stugger, en dat vind ik nog fijner! (ik wil nooit hele dure teugels, dus die van mij waren rond de 30 euro).

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:27

Rubberen teugels zijn een drama in de regen....
De lussenteugels van Mando ken ik wel; zijn een soort springteugels.
Je kunt ook een "bruggetje" maken van je teugels.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:31

Heb je je handen ook goed rechtop? Ik verlies zelf mijn teugel lengte altijd als ik (onbewust) pianohandjes krijg, als ik ze mooi rechtop houdt alsof ik 2 ijsjes vast heb, behoud ik veel makkelijker mijn lengte. T' is lastig want je wil natuurlijk ook niet te veel vasthouden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:55

de teugels moeten ook door je handen kunnen glijden, als dat niet is dan zet je jezelf en je paard vast, het gaat om de kunst je teugel op het juiste moment weer op maat te maken zonder dat je je paard stoort in zijn mond, of de teugel durven geven als het paard je hand op wil zoeken in b,v het vwnw gaat, werk aan een onafhankelijke zit, dan ben je ook niet zo met de teugel bezig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:10

Ik heb het ook altijd gehad, het is denk ik ook een kwestie van heel regelmatig je zelf checken zodat je kan herpakken en je handen weer op de goede plaats kunt plaatsen. Dus leer je zelf aan dat je check dubbel check je handen goed hebt, om de zoveel minuten .. Dan wordt het een automatisme om ze als ze niet al goed zitten ze weer goed te plaatsen.

Ik had het ook en stopjes op de teugels zijn bij mij de truc, ik weet waar ik ongeveer moet zitten en kijk dus regelmatig op welk stopje/of tussen welke stopjes mijn handen rusten. Eerder had ik rubberteugels met stopjes en geel, oranje rood tussen de stopjes, zo zag ik ook gauw of ik links niet korter had gepakt dan rechts bijvoorbeeld. Dat is inmiddels niet meer nodig maar was heel effectief bij het checken van handen en teugels - of ik wel dezelfde kleur in beide handen had ;-) Succes!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:17

2 redenen die ik vaak tegen kom als mensen de teugels door hun handen laten glijden:

1) teveel spanning op schouders en bovenarmen waardoor er geen fijne rechte lijn is. Probeer maar eens je schouders en bovenarmen aan te spannen en voel wat er gebeurt met je handen.

2) je gaat niet mee met de beweging van je paard. Instructeurs die roepen 'handen stil' hebben de boodschap verkeerd begrepen. Je handen horen mee te veren op het ritme van je paard. Zodat er een gelijke verbinding blijft, als jij je handen stil houdt komt er steeds spanning op de teugels als het paard zijn schouder naar voren brengt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:42

Caira schreef:
2 redenen die ik vaak tegen kom als mensen de teugels door hun handen laten glijden:

1) teveel spanning op schouders en bovenarmen waardoor er geen fijne rechte lijn is. Probeer maar eens je schouders en bovenarmen aan te spannen en voel wat er gebeurt met je handen.

2) je gaat niet mee met de beweging van je paard. Instructeurs die roepen 'handen stil' hebben de boodschap verkeerd begrepen. Je handen horen mee te veren op het ritme van je paard. Zodat er een gelijke verbinding blijft, als jij je handen stil houdt komt er steeds spanning op de teugels als het paard zijn schouder naar voren brengt.

ben het hier wel mee eens maar om je op weg te helpen er zijn rubber teugels met gekleurde vlakken kan je mooi je handjes bij blauw houden Zelf heb ik van Br een lederen teugel met rubberen binnenkant en nog stops erop scheelt echt zoveel

Probeer je teugels vast te houden als een vogeltje je wilt hem niet dood knijpen maar ook niet laten vallen

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:03

idd lussenteugels werd bij mij op de manege ook wel gebruikt voor de beginners