Wie van jullie rijdt er bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alnate

Wie van jullie rijdt er bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:58

Ik kan een paard kopen die bitloos beleerd is. ( wordt gebruikt voor therapeutische doeleinden) Ik heb echter nooit bitloos gereden. Na wat filmpjes op YouTube te hebben bekeken, sta ik er wel voor open.
Maar hoe anders is het? Ik heb geen ambitie voor wedstrijden e.d., het is puur recreatief.
Ik zou graag jullie ervaringen willen horen.

maximuss

Re: Wie van jullie rijdt er bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:02

Ik rij bitloos. Ik ben er destijds ingerold door de aankoop van een paard die een trauma heeft ivm bitten. Ik vind het fijner rijden en rij nu alle paarden die ik train zonder bit.

NorahPoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:06

Ik rijd af en toe bitloos, ik merk dat mijn paardje het soms wat fijner vind maar soms maakt hij er ook misbruik van. Tevens loopt hij beter op t bit omdat ik hem dan de juiste spieren beter kan laten gebruiken. Dit is vooral persoonlijk omdat hij kleine rug complicaties heeft..

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:11

Ik zelf rijd al 2 jaar bitloos met mijn verzorgpony ik rijd ook recreatief. Het is eigenlijk precies het zelfde maar dan zonder bit :+ alleen heb ik wel eens dat het paard eigenwijs word, en dan heb je iets minder contact :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:19

Ja ik, het rijd gewoon prettig. Een goede ruiter moet zijn paard er gewoon netjes mee kunnen rijden. Maar als je wil kun je het paard ook gewoon met bit leren rijden, of het afwisselen. :)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:29

Als je het helemaal gewend bent, is het heerlijk! Zeker als je recreatief rijdt. En het voelt gewoon goed, ook naar je paard toe. De mijne heeft altijd met bit gelopen, nu alleen nog voor de kar :D - onder het zadel lekker de polder in zonder bit, je kunt aan alles merken dat zij het heerlijk vindt. En soms gaat ze even ... maar dat deed ze met het bit ook...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:39

Ik wissel het af. Ik rijd met snaffle of bitloos met glucksrad. Ik heb verschillende bitloze optomingen gewerkt en deze loopt hij erg fijn op.
Mijn haflinger heeft alleen wat de neiging om wat te gaan hangen. Dat deed hij voorheen al en met glucksrad sluipt dat er toch weer in. Vandaar dat ik afwissel.
Mijn bijrijdster rijdt af en toe met sidepull. Gaat geloof ik ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:40

Ik rijd zelf met bit. Maar ik heb laatst iemand bitloos zien rijden.
Pony was hartstikke druk en er werd maar aan het hoofd getrokken, het zag er niet echt het vriendelijk uit. Lijkt me voor het paard ook niet fijn. Gewoon doen wat jij het beste vindt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:45

Bovenstaand: ben je nu serieus of? Dus op ern gebeurtenis baseer jij nu je mening dat bitloos zielig is? Dat staat lekker intelligentzeg. Of was je te lui om verder te typen en jezelf even uit te leggen?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:46

Mijn paard is al 11 en heeft nooit met bit gelopen. Ik heb haar zelf pas sinds februari, dus rijd ik pas sinds toen zonder bit. Ik merk echt niet dat ik hierdoor minder controle oid zou hebben, maar dit is wel het eerste privépaard waar ik op rijd, en ik vertrouw haar sowieso meer dan 'vreemde' paarden. Ze kan ook mooi nageeflijk lopen met de sidepull, maar ze is het dan ook gewend om zo gereden te worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:48

AmoorM schreef:
Ik rijd zelf met bit. Maar ik heb laatst iemand bitloos zien rijden.
Pony was hartstikke druk en er werd maar aan het hoofd getrokken, het zag er niet echt het vriendelijk uit. Lijkt me voor het paard ook niet fijn. Gewoon doen wat jij het beste vindt!

Dat ligt meer aan de ruiter dan aan de optoming :+
Een optoming is zo vriendelijk als het hand van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:19

Gypsy schreef:
Bovenstaand: ben je nu serieus of? Dus op ern gebeurtenis baseer jij nu je mening dat bitloos zielig is? Dat staat lekker intelligentzeg. Of was je te lui om verder te typen en jezelf even uit te leggen?

Ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb. Ik vindt bitloos niet zielig, dat lees je ook niet terug in mijn post. Ik zeg alleen dat er ook verkeerd met bitlose optomingen gereden kan worden. Met bit is niet altijd slechter. Als je je paard niet kunt houden zonder bit zou ik er een bitje in doen ipv continu te trekken aan het hoofd. Je moet kijken naar wat het beste is voor jou en je paard, als het paard altijd bitloos is gereden, maar jij kunt niet met bitlose optomingen rijden, zou je kunnen over wegen om er een bitje in te doen, omscholing dus. Anders om het zelfde.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:05

Als je je paard niet kunt houden moet je les nemen. Of raad je mensen die met bit rijden en het paard niet kunnen houden, dan maar een pelham oid aan?

Uit je post komt niet duidelijk naar voor wat nu je standpunt is. Na toelichting wel gelukkig.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:07

Ik rij bitloos, en ook op een trens, en ook op een stang en trens.

Er zit geen verschil in rijden met die 3 type's.
Het is maar net wat jij je paard aanleert!

Ik wissel gewoon lekker af, ik moet zeggen dat de S&T het meeste blijft liggen.
Die gaat maar in de verkoop ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:44

Ik rijd bitloos en gebruik een sidepull. Hier loopt mijn paard heel goed op. Hij heeft altijd een beetje gemorreld met het bit. Echt verschillende geprobeerd. Totdat ik besloot om.de dubbbele lijnen eens aan zijn neusriem te doen. Als een zonnetje liep hij ! En zo hebben we het met rijden ook ingevoerd. Eerst aan zijn neusriem en voor de zekerheid (tussen mijn oren) ook een teugel aan zijn bit. Toen alleen aan de neusriem. (Ik gebruikte een rawhide western neusriem). En toen op zoek naar iets wat op die neusriem leek, want daar reageerde hij goed op. Ik vond een sidepull met dunne rawhide neusriem. Hij doet het goed. Dan wordt je toch blij als baasje? En voor mij maakt het niet uit.
Ik zeg: Doen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:47

Ik rijd zowel met bit als zonder bit. Zonder bit rijd gewoon hetzelfde hoor (dan vooral sidepull, kaakgekruisd vind ik niet fijn) :) Ik vind de aanleuning wel ietsje anders voelen. En als ik hem wat opgerichter wil hebben om wat M/Z oefeningetjes te doen doe ik er liever een bit in.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:50

Ik rijd sinds anderhalf jaar bitloos, sinds een paar maand met hackamore, vooral omdat dit paard een tongafwijking heeft

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:55

Ik heb nog nooit verschil gevoeld. Aanleuning is hetzelfde.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:58

Ik rij ook bitloos. Wissel veel af met mijn paard. De ene keer met touwhalster, de andere keer met bit maar meestal met een sidepull.
Kijk naar wat je paard prettig vindt. Hoe hij erop reageert en hoe hij loopt. Dan merk je vanzelf wat hij het fijnst vindt. Net zoals met het juiste bit voor je paard uitzoeken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:00

Ik vind het contact zo los of vast bitloos. Met bit is het veel minder zwart wit naar mijn gevoel (of nouja, naar die van pony). Omdat het bit natuurlijk meer beweegt dan de riem om de neus denk ik, bij super licht contact (waar ik mee rijd). Denk ik.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:03

Ik moet wel zeggen dat ik met een sidepull of met een hoofdstel mijn paard veel beter door zijn lijf kan laten lopen dan met een touwhalster. Kan onkunde van mij zijn maar ik denk eerder dat het komt omdat je met een touwhalster minder verfijning kan vragen.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:04

Ik wissel ook vaak af tussen een gewoon trensje en een sidepull, ga de laatste tijd ook vaak gewoon bitloos op jumping, gaat even goed al met trensje :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:06

Maureen95 schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik met een sidepull of met een hoofdstel mijn paard veel beter door zijn lijf kan laten lopen dan met een touwhalster. Kan onkunde van mij zijn maar ik denk eerder dat het komt omdat je met een touwhalster minder verfijning kan vragen.

Hier hetzelfde.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:29

Ik rijd ook met zeer los contact. Deed ik met bit ook. Dat maakt wat mij betreft niet uit. Mijn paard is zoveel minder "geërgerd" met de sidepull. Dat bit maakte hem zo boos af en toe. Ik rijd nu met een rustiger paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:36

Ik merk geen verschil tussen kingekruist, touwhalster, hackampre, enkelgebroken trens, stalhalster of stang.. Net wat je je paard aanleert. En bitloos rijden is niet veel anders dan met bit rijden.