"sturen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sasquatche

"sturen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 19:39

Hallo,

ik zit met een nogal 'raar' vraagje:

Aangezien ik besloten heb dat het hoogdringend tijd voor me wordt om eens écht te leren rijden volg ik sinds vorige week privelessen. Vanmorgen in de priveles zei mijn instructrice me dat ik mijn armen en handen niet goed hou bij het afwenden/volte rijden/slangevolte rijden.... eigenlijk bij alles zowat :P
Ik heb er moeite mee om te begrijpen hoe ik bv in een volte juist mijn armen en handen moet houden. Ze zei me dat ik meer contact moet hebben met de buitenteugel, ik mijn buitenteugel lichtjes moet openen en om te sturen en richting aan te geven moet ik ook mijn binnenteugel openen...
Daar loopt het vast bij mij... dus ik moet in een volte ofzo zowel mijn binnen- als buitenteugel openen?? (weliswaar de binnenteugel meer dan de buitenteugel) Maar gaan mijn handen dan niet al direct 40 cm uit elkaar staan??

Mijn fout ligt duidelijk in het feit dat ik teveel mijn binnenhand 'intrek' in plaats van open en mijn buitenhand te veel naar voor beweeg als ik wil afwenden ofzo... Hierdoor krijgt het paard een lichte 'knik' in de nek ipv mooi rond af te draaien....
ik doe het onbewust en niet super hard ofzo, maar tis toch iets dat ik dringend moet afleren!! Heeft iemand tips hoe ik het kan afleren en hoe ik het dan wél moet doen??

Alvast super bedankt!!
groetjes

midgie

Re: "sturen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:03

Kun je het niet beter aan je instructrice vragen als je het niet snapt??
Daar betaal je haar tenslotte voor.
Je hebt ook pas 1 les gehad.

Het stuur zit in elk gevak niet op het hoofd/mond van het paard, maar in jou lijf en in de indirecte teugel hulp tegen de hals , dus volte groter is buiten teugel van de hals en binnen teugel tegen de hals en volte kleiner is binnen teugel van de hals en buiten teugel tegen de hals, let ook op war je heen kijkt, als je naar buiten wil kijk dan ook die kant op, jou neus is als het waren de richting aanwijzer, draai ok je schouders wat mee, en je kan ook je buiten been er wat af halen, om het paard de ruimte te geven , blijf wel goed in de buiging zitten anders geef je tegengestelden hulpen.

Maar ik zou het in je les behandelen , vragen mag toch, doe dat want je hebt ook zo fout aan geleerd en het paard krijgt dan vaak de schuld helaas

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:07

Sturen is eigenlijk heel simpel. Je houdt je handen tijdens het rijden altijd zoveel mogelijk op dezelfde hoogte/plaats (boven de schoft, ellebogen in een knik). Maar als je stuurt trek je niet de kant die je op wil naar je toe, nee, je beweegt beide handen(!) in de richting die je op wilt, dus niet naar je toe! Maar opzij.. De buitenhand gaat dus richting de schoft en de binnenhand gaat van de schoft, in de richting die je op wilt. De rest doe je met je zit en evt benen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:13

Ik doe het volgende altijd, weliswaar heel klein maar zo is het tenminste duidelijk.

Ik draai mijn schouders naar de kant waar ik op wil. Ik kijk dus niet alleen waar ik heen gaan maar draai mijn schouders ook die kant op waardoor ik recht voor het punt sta waar ik heen wil. Als je dit doet draaien je benen vanzelf een klein beetje mee, dit vooral niet tegen proberen te werken want dit is hint 2 voor het paard dat je de bocht om wil. Je binnenbeen wordt hierbij iets "langer" dus niet je binnenbeen tegen de buik van je paard duwen maar juist naar beneden duwen, dan heeft het paard al voldoende druk.

Met de teugels doe ik zo min mogelijk. Bij mijn jonge dier wil ik nog wel eens beide teugels naar binnen doen zodat ze duidelijker begrijpt wat de bedoeling is. Als ze dan goed de bocht om gaat doe ik niks met de teugels.

Als er wel wat verkeerd gaat, bijvoorbeeld als mijn paard over de buitenschouder valt, dan begrens ik buiten tot ze weer recht spoort. Als extra hint voor je paard kan je je binnenhand dan iets openen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:11

Het eerste en allerbelangrijkste is je er bewust van te zijn dat een paard een levend wezen is met gevoel, een wil, wensen, en angsten.
Het is geen object dat bedient hoort te worden of dat automatisch reageert op signalen.

Je kunt de perfecte hulpen geven voor een wending en je paard kan desalnietemin de andere kant op gaan.
Het installeren van communicatie naar twee kanten is de basis warrop je kunt gaan bouwen.
Jij luistert naar je paard en je nodigt je paard uit te gaan luisteren naar jou.
Gehoorzamen is nog iets heel anders, dat komt voort uit vertrouwen en respect. (en niet anders om)

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 08:14

Bedankt voor jullie antwoord!! Hier heb ik zeker wat aan!!

Enkel jammer dat er gezegd wordt dat ik het paard de schuld zou geven of dat ik mijn paard niet zou begrijpen?? Dat heb ik namelijk nooit gezegd hoor!! Integendeel: ik weet dat de fout bij mij ligt en dat ikzelf niet goed weet hoe ik mijn hulpen juist moet geven om het goed en verstaanbaar te maken voor het paard... vandaar dat ik privelessen volg en ik hier op het forum de vraag stel...

Desondanks toch heel erg bedankt voor jullie antwoord!