Ik & Freedom :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leotie

Ik & Freedom :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:58

Heeii,

Ik rijd nu 2 maanden mijn lieve haf freedom <3 , en zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Dan hier de foto's!
Ik moet werken aan mijn handen rechtop te houden en rechtop zitten en niet naar beneden te kijken.

Afbeelding
Afbeelding

Ik had ook nog 2 vragen:
1. Hoe kan ik hem ooit zachter laten lopen en dat hij luistert naar welk tempo ik wil? Ik maak veel overgangen en voltes, achten enz. Op de volte gaat ze juist nog harder en ik probeer ook te ontspannen met de teugel en niet te trekken maar ze blijft zo erg door de bak racen! Alleen in draf en galop. In stap niet, en in de binnenbak bij mijn manege doet ze alles super rustig en zonder problemen.
2. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet zo kijkerig en schrikkerig is? Ik heb al een paar keer een schrikparcours met haar gedaan maar dan doet ze het eerst goed maar na ongeveer 10 minuten weigert ze om ook maar een stap te verzetten, ik probeer haar nu mee te krijgen met biks maar dat vind ik niet de manier..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik zit niet te wachten op mensen die alleen gemeen commentaar willen leveren, maar ook echt feedback waar ik iets mee kan.

Groetjes Ilse :)

CharmingS

Re: Ik & Freedom :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:11

Antwoord op je vragen: Zoek een goede instructrice die je kan helpen ;)
En daarbij hoor je als je een topic plaatst in HAW 15 foto's te plaatsen en meer informatie over je paard en niveau etc. Dus ik tem eventjes ;)

Corien_

Re: Ik & Freedom :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:39

Het wederzijdse vertrouwen tussen jullie moet een stuk beter worden. Een paard is een vluchtdier en zal daarom bij iets van onduidelijkheid of angst proberen weg te komen door harder te gaan. Let er op dat jij rust uitstraalt bij het paard, duidelijk bent en dat je laat zien dat je je paard waardeert. Wat meer werken aan de hand, meelopen etc. kan je hierbij erg goed helpen om je vooral bewust te worden van hoe je zelf het beste kunt reageren op jou paard om de juiste reactie bij jou paard te krijgen. Hier les in nemen is heel verstandig. Er zijn verschillende gediplomeerde mensen met veel verstand die je kunnen helpen in zowel het grondwerk als het rijtechnische.

Aangezien het vooral in de draf gebeurt is het misschien verstandig om eens te kijken of je paard aan de longeerlijn ook dit vertoont. Zo ja dan kan het ook een medisch probleem zijn, even de osteophaat, tandarts etc. een check up laten doen is sowieso verstandig want hier kan ook vanalles aan de hand zijn wat weer een oorzaak kan zijn voor het gedrag van je paard.

Verder probeer in de stap voor nog meer controle te gaan met je zit. Zodra je in de stap met je zit van groter stappen naar kleiner kunt en van vlugger naar langzamer kun je gaan oefenen om de overgang naar draf te oefenen en weer terug. Dus kleine stukjes steeds en duidelijk zijn met een goede beloning (blijk van waardering, geen vlugge aai). Als je dit volkomen onder controle hebt (dit is lastig, geef het tijd) dan kun je het draven uitbreiden.

En zoek vooral goede hulp. Een instructrice die weet waar ze het over heeft en niemand die vooral jou en je paard lekker kan laten samen werken. Succes!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:30

CharmingS schreef:
Antwoord op je vragen: Zoek een goede instructrice die je kan helpen ;)
En daarbij hoor je als je een topic plaatst in HAW 15 foto's te plaatsen en meer informatie over je paard en niveau etc. Dus ik tem eventjes ;)

Aangezien dit topic inderdaad niet aan de regels van HAW voldoet, plaats ik hier een slotje.