Paardrij-dip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Paardrij-dip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 08:51

Ik heb mijn jonge paard zelf opgeleid. Het is een schat van een dier, maar wel erg moeilijk onder het zadel. Ik zie ook mijn eigen aandeel hierin natuurlijk, ik ben geen sterruiter, maar met de nodige lessen probeer ik er het beste van te maken.
Nu ben ik erg druk met andere dingen dan mijn paard, baanverandering, verhuizing e.d. en ik merk de laatste weken dat ik weinig zin heb om te rijden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het niet zo lekker gaat voor mijn gevoel en het me dan alleen maar meer energie (en frustratie) kost. Dat is ook niet eerlijk en leuk voor het paard. Afgelopen week heb ik zelfs nog geen een keer gereden en tja..eigenlijk voel ik me daardoor best schuldig. Ik ben natuurlijk wel met hem bezig, maar dan op een andere manier: grondwerk, tutten, etc.

Ik vraag me af of anderen ook weleens zo'n fase hebben meegemaakt met hun paard. Hoe ben je ermee omgegaan?

Karin92

Re: Paardrij-dip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:01

Heel erg herkenbaar hier.
Ik heb een haflinger ruin van nu net 4.
Zelf ook opgeleid en aan het beleren en zit ook in precies dezelfde dip.
Als ik echt moeite heb met het rijden dan houd ik het gewoon bij grondwerk of lange lijnen of longeren.
Dit vind ik op het moment veel leuker om te doen.
De laatste week heb ik wel weer wat vaker gereden maar dan had ik er ook echt zin in en gaat het ook goed.
Ik had ook echt momenten dat ik maar 2 keer in de week naar stal ging. Voelde me er ook echt schuldig om.

Ik denk dat je dit gewoon even moet laten voor wat het is, dat het echt een fase is.
Heb je al eens lange lijnen geprobeerd, dit is ook heel leuk om te doen.

Het is volgens mij echt belangrijk dat je het plezier terug vindt. Misschien kun je tijdelijk ook eens een ander op t paard laten rijden? En zelf focussen op de dingen die je nu wel leuk vind om te doen met je paard. Zo probeer ik het ook op te lossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:49

IK denk dat iedereen dat wel eens heeft, ik rij soms weken niet, ben dan bezig met grondwerk , of ik laat ze gewoon eens lekker een week staan , gewoon niks doen, uiteraard niet in een stal, als je paard lekker dag en nacht buiten kan met soortgenoten dan zou ik me echt niet schuldig voelen, het paard vind het echt niet erg, die staat liever gewoon paard te zijn.

Vind idd je plezier terug, maak er geen moeten van, soms vragen andere dingen in het leven meer aandacht wat ook belangrijk is,

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:00

Iedereen heeft wel eens de dip waar jij het over hebt. Geen tijd, geen zin, gewoon even druk, noem maar op. Sinds ik een bijrijder heb is dat probleem voor mij opgelost. Als ik heel druk ben kan mijn bijrijder zo vaak als ze wil rijden, anders 2 keer in de week. En mocht ik heel graag willen rijden op de dag dat mijn bijrijder ook is geweest, dan moet het paardje gewoon twee keer aan de slag en dan houd ik er rekening mee dat ik het niet te vermoeiend maak.

Dus ik heb een lekker doorgereden paard, bijrijder is ook tevree; een win-winsituatie...

n.b. en zeker met een "moeilijk paard" is het belangrijk dat er constant op gereden wordt: staat hij een tijdje stil dan kun je weer telkens weer helemaal opnieuw beginnen.
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 05-10-14 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 10:01

Bedankt voor jullie reacties. Ik voel me inderdaad wel schuldig, maar gelukkig staat paard voorlopig nog dag en nacht buiten, dat scheelt wel. Ook al heeft hij dus buiten wel zijn vrijheid tussen de andere paarden, ik heb het gevoel hem tekort te doen als ik niet rijd. :(

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:17

Afstappen! En eraf blijven voor een tijdje. Ik zou je adviseren nu lekker te gaan grondwerken. Geef je zelf en hem een vakantie nu hij nog buiten staat, en ga daarna lekker op de grond aan de slag. Lekker serieus longeren, wat schriktrainen, wijken voor druk vanaf de grond, lekker buiten wandelen aan de hand, veel poetsen ent utten. Zorg dat je gevoel en zin weer terugkomt door een tijdje NIET te rijden. Vergeet niet dat als je weer wel erop klimt, ook af en toe gewoon lekker een buitenrit te maken, je hoofd leegmaken is juist zo fijn als je het verder erg druk hebt.
Succes!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:25

Brendaaaa schreef:
Afstappen! En eraf blijven voor een tijdje. Ik zou je adviseren nu lekker te gaan grondwerken. Geef je zelf en hem een vakantie nu hij nog buiten staat, en ga daarna lekker op de grond aan de slag. Lekker serieus longeren, wat schriktrainen, wijken voor druk vanaf de grond, lekker buiten wandelen aan de hand, veel poetsen ent utten. Zorg dat je gevoel en zin weer terugkomt door een tijdje NIET te rijden. Vergeet niet dat als je weer wel erop klimt, ook af en toe gewoon lekker een buitenrit te maken, je hoofd leegmaken is juist zo fijn als je het verder erg druk hebt.
Succes!

Dit vind ik het beste advies! Ik heb ook wel eens een dip en dan ga ik ook echt niet rijden. Je paard is je spiegel en als ik me niet goed voel of geen zin heb, laat mijn paard dit duidelijk merken. Het werkt dan echt om samen even een stukje te wandelen, alleen te poetsen of samen even in de bak spelen. De zin komt vanzelf weer terug, tenminste...zo werkt het bij mij.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:57

Dank je, goede tips inderdaad Brenda. Ik ben hier al sinds dat ik hem heb (veulen) mee bezig, maar heb nog steeds het gevoel dat het niet genoeg is ofzo. Misschien ben ik zelf te perfectionistisch. Ik ga er vanuit dat het plezier heus weer terugkomt, kan me niet voorstellen dat dat niet zo is...!

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:19

Dit had ik ook. Uiteindelijk ging ik zo nu en dan op een ander paard rijden en dat helpt wel!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:29

Ook ik heb wel eens geen zin. Of te druk, school, werk, dansen, vriend.
En inderdaad, juist even niks doen helpt het allerbeste. Je hoeft niet te rijden. Je bent geen Anky die haar brood ermee moet verdienen. Jij rijdt omdat je het leuk vindt en niet omdat je het moet of omdat anderen het willen.

Bij mij werd het op een gegeven moment echt te veel. Geen zin meer in het rijden. Werk, studie, dansen en een paard, het ging niet meer. Mede omdat ik meer tijd voor de studie wilde hebben, ben ik ander werk gaan doen en dansen we een avond minder in de week. Ik ben overgestapt naar een andere instructeur en heb meer motivatie om aan de slag te gaan. Ik rijd nu weer met plezier. Het is nu niet meer 'snel tussendoor' maar lekker genieten.
En als ik dan een dagje geen zin heb, prima, paard lekker een dagje vrij. Dan werk ik voor mijn studie vast vooruit, zodat ik een andere dag er alle tijd voor heb.

Helaas kan dat natuurlijk niet altijd, maar wachten tot een rustigere periode kan natuurlijk wel. Je paard krijgt er niks van als je niet rijdt. Je plezier komt vanzelf weer :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:34

Ja. Ik ken het. Wat bij mij helpt is realiseren dat een paard maar aan de beweging komt. Alsof elke Nederlander bijna elke dag traint. Nee. Wat ook hielp is een doel maken. Heb een tijd doelloos wat gedressuurd. Ik werd het zat, paard is braaf maar ik denk dat die ook wat verveeld raakte. Nu dressuren we nog steeds maar proberen op de gekste manieren beter te worden. Wat kan ik bijvoorbeeld doen met balkjes? Zijgangen kan ik er ook mee oefenen. Basis springen, buitenrijden. We willen zelfs een keer gaan crossen weer. (kom officieel van de sgw maar heb hier helaas niet de mogelijkheden voor meer.. Ik rijd drie keer in de week nu en ze is gespierder, vrolijker en beter onder het zadel dan ooit. En dat alleen met geduld en een simpel doel creeëren. De rest van de tijd tutten we alleen wat!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:39

Dank je wel voor jullie meedenken!
Ik weet niet hoe en waar ik het vandaan heb gehaald, maar ineens heb ik weer echt de spirit te pakken met mijn paard. Ik geniet volop van bij hem zijn en heb ook weer heel fijn gereden. :) Waarschijnlijk scheelt het al de helft dat ik er zelf lekkerder bij zit, dat voelt hij ook en dat maakt ook dat er minder frustratie is met rijden.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:47

Ik heb het op dit moment ook..
Paard betekent enorm veel voor me maar heb er gewoon ff geen zin in.
Deels door pfeiffer, en dat het ook naar mij zin niet goed gaat haha.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:50

Nou dat is dan heel begrijpelijk, Salina. Als je zo moe bent, dan kost het wel erg veel energie om ook nog te gaan rijden. Lijkt me sowieso niet handig nu hoor. Hopelijk voel je je er niet te schuldig over. Heb je wel zin om andere dingen met je paard te doen?

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:53

Fijn dat je al een stuk gemotiveerder bent. Vaak helpt het lezen van dit soort tips al heel erg en krijg je weer opnieuw zin om aan de slag te gaan. Als je maar zorgt dat het geen moeten wordt. Natuurlijk je hoort goed voor je paard te zorgen, maar je bent niet verplicht iedere dag te trainen. Sla gerust een keertje over als je ziek of moe bent, des te meer energie heb je de volgende keer. En stel haalbare doelen en bedenk nieuwe dingen voor tijdens het rijden. Soms werkt het ook om een keer een les te nemen van iemand anders of je te verdiepen in een heel andere discipline :)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:53

Lelies schreef:
Nou dat is dan heel begrijpelijk, Salina. Als je zo moe bent, dan kost het wel erg veel energie om ook nog te gaan rijden. Lijkt me sowieso niet handig nu hoor. Hopelijk voel je je er niet te schuldig over. Heb je wel zin om andere dingen met je paard te doen?

Ik heb 2 weken erg weinig gedaan, maar ze staat overdag altijd buiten met andere paarden en poetste haar wel. En ze is het gewend om stil te staan. Ze heeft al heel veel ziektes en blessureleed achter de rug (zie mijn onderschrift)

Maar ik heb ook nog een ander paard dat ik 'moet' rijden en voor de eigenaar uit breng op wedstrijden.
Het gaat al een stuk beter en zin komt heeel langzaam weer terug. Vooral als het weer lekker gaat met rijden!

Ben deze week ook weer halve dagen aan het werk dus gaat de goede kant op!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 19:09

Fijn dat het beter gaat, Salina! Mijn advies is: hou jezelf goed in de gaten en hou het leuk. :)

Inderdaad Corien, het bespreken en van me afschrijven helpt ook al. En toevallig bedacht ik ook eens les te nemen van een ander. Dat kan misschien ook verfrissend zijn.
Ik heb net een ander topic geopend met wat meer uitleg over een heikel punt op mijn stal wat ook wel voor regelmatige dips zorgt, namelijk slechte conditie van de bak. Ben toch weer zwaar aan het overwegen of een andere accommodatie kan bijdragen aan mijn plezier met mijn paard.

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:28

ja, vrij irritant , ik had het gevoel dat ik niet verder kwam en dat ik er niks van kon maar gewoon doorrijden en veel afwisselen je hoeft niet altijd te rijden, dan hou je het leuk voor je paard en voor jezelf leuk

xAnnabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:33

Misschien doet het niet rijden jou paard ook wel goed. Ik heb deze paardrij-dip gehad van dat mijn pony 5 was. Ze is nu 8 en ik merk dat het inrijden nu stukken makkelijker gaat.