Geen controle?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pipilotta

Geen controle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 12:27

Hallo!
Al zeker 10 jaar rijd ik nu paard met veel plezier, er is echter een ding waar ik een beetje mee zit.
Sinds kort rijd ik een leuke eigenwijze merrie.
Als we gaan rijden met iemand erbij gaat dit altijd prima, ze reageert goed op hulpen etc. Maar als ik alleen met haar wil gaan, voelt het net alsof ik maar weinig controle over haar heb.
Ze gaat dan bijv. Stilstaan, of ze schiet er juist ineens van door en gaat staan draaien/wil de andere kant op. Ik weet niet hoe ik hier het beste op kan reageren zonder een gevecht met haar aan te gaan, en ik ga zo liever ook niet alleen rijden omdat het gevaarlijk is.
Heeft iemand misschien tips?

Bedankt voor het lezen!

mvanprooyen

Re: Geen controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:54

Hoi Pipilotta,

Zou het verstandig zijn om iemand eens mee te laten kijken, dan wordt duidelijk wat er nou precies gebeurd. Ik weet niet waar je woont? Maar anders kan ik je Kim Somers aanraden. Ik ben met haar ook bezig om soortgelijk probleem aan te pakken, en we gaan heel erg goed vooruit. Kim werkt op een fijne rustige manier met paarden en mensen. Haar email adres is info@kimsomers.nl Zeker even vragen, want ze heeft vast tips voor je!

Groetjes,
Maya

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:57

Pipilotta schreef:
Hallo!
Al zeker 10 jaar rijd ik nu paard met veel plezier, er is echter een ding waar ik een beetje mee zit.
Sinds kort rijd ik een leuke eigenwijze merrie.
Als we gaan rijden met iemand erbij gaat dit altijd prima, ze reageert goed op hulpen etc. Maar als ik alleen met haar wil gaan, voelt het net alsof ik maar weinig controle over haar heb.
Ze gaat dan bijv. Stilstaan, of ze schiet er juist ineens van door en gaat staan draaien/wil de andere kant op. Ik weet niet hoe ik hier het beste op kan reageren zonder een gevecht met haar aan te gaan, en ik ga zo liever ook niet alleen rijden omdat het gevaarlijk is.
Heeft iemand misschien tips?

Bedankt voor het lezen!

Klinkt heel erg dat jij gewoon niet de leider bent. Weet niet hoe lang je al op deze merrie rijdt. Maar zou eerst in de bak gaan werken aan controle en leiderschap onder het zadel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:27

Houd het paard bezig en ga deze leren dat JIJ de leider bent in dit hele verhaal veel overgqangen schijnovergangen tempowisselingen rijden Probeer het paard steeds te verrassen door het af te wisselen niet steeds dezelfde overgang En wees consequent in je hulpen Drijft aan geen reactie harder been Nog geen reactie tik met de zweep Zelfde geld voor terug geen reactie duidelijkere ophouding Nog geen reactie halthouden afgewisseld met paar passen achterwaarts

Zal even duren voor dat je paard het ermee eens is dat je de leider bent Maar hou vol en blijf vooral consequent

Pipilotta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 22:48

Bedankt voor de antwoorden, ik denk inderdaad dat ik de leider niet ben. Ik vind het wel lastig bijv. schijnovergangen etc. te rijden met dr, omdat ze dan meteen opstandig wordt en ik moet gaan 'vechten' om iets van haar gedaan te krijgen, waar ik ook geen goed gevoel bij heb.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 02:34

probeer het gevecht te ontwijken. juist doordat jij het gevecht aan gaat doet zij het ook. bij sommige paarden kan je het beter laten gaan om daarna terug te rijden en wanneer het dan goed gaat super enthousiast reageren dan constant in gevecht gaan. hoe meer jij het gevecht aan gaat hoe geïrriteerder het paard zal zijn en als je dan niet oppast gaat ze voor alles een akkevietje uitlokken. dus als ze naar binnen valt of naar buiten draait dan gewoon laten gaan en dan rij je een volte om vervolgens opnieuw te proberen wat je deed. maar vooral niet terug gaan trekken of om gaan trekken. doordat jij ook niet voldoende de leiding neemt doet je paard buiten ook zo. want ze kan voor haar gevoel niet op jou terug vallen. wanneer je met een ander rijd weet je paard dat ze wel op het andere paard terug kan vallen. probeer dus eerst idd zoals hier aangegeven de leiding te nemen in de bak. lekker aan het werk gaan.

even over bovenstaande reactie van Dresjoepie je voorwaartse tip vind ik goed met ff extra been of tikje met de zweep. echter zou ik halthouden en passen achterwaarts niet toepassen wanneer je geen reactie krijgt. als je dat doet lok je namelijk weer een gevecht uit en het is de bedoeling het gevecht even te vermijden. tenslotte wil je ook respect winnen van je paard toch? alleen met wederzijds respect win je vertrouwen en met vertrouwen kan jij de leider worden en weet zij dat ze terug kan vallen op jou. dus niet te hard gaan trekken of halt gaan houden of zagen ofzoiets. gewoon rustig blijven en als ze geen tempo wil afnemen dan ga je fanatiek kleine voltes rijden steeds kleiner en gebruik je stem veel tot ze op hele lichte druk toch in stap over gaat en dan weer fanatiek belonen (uiteraard met een vette knuffel en enthousiaste stem en niet met een bak voer). veel tempo wisselingen rijden op deze zachte manier.

dus lekker even aan het werk in de bak. heel veel succes in ieder geval