Galop en springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankeanke

Galop en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:07

Hey bokkers,

Ik rij binnenkort eindelijk mijn a- brevet, alles lukt echt super goed, behalve 1 iets bij het springen. Ik heb trouwens voor ik mijn vraag stelde al eens goed gekeken op internet en zo, maar nooit werd mijn situatie echt beschreven dus:
Bij het springen op zich heb ik geen problemen, ook niet met de verlichte zit of zo, maar als mn pony van de sprong komt zit hij altijd in de verkeerde galop en mn instructriece is redelijk boos geworden op mij, want het lukte maar niet voor in de juiste galop te komen... Daardoor ben ik ook weer helemaal beginnen twijfelen en zo... Ik heb dus 2 vraagjes: heeft iemand van jullie tips om direct na de sprong in de juiste galop te zitten en zouden jullie me ondertussen ook nog eens willen zeggen hoe je weet dat je in de juiste galop zit? Ik weet het echt niet meer omdat ik altijd opnieuw moest beginnen en zo...
Danku!!
Greets /3

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:26

Lukt het om met jouw pony een wissel te rijden?

Een lage hindernis neer zetten, dat de pony nét springt is voldoende. Dan op een grote volte de hindernis springen, dus voor, boven en na de sprong stelling en buiging houden. Dan is het dus de bedoeling dat jouw pony in dezelfde galop land als dat je voor de hindernis zat.

Vind het trouwens wel slecht dat jouw instructeur boos wordt, maar je er niet mee helpt? Zo vanzelf sprekend is het namelijk niet altijd.

JenW

Re: Galop en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:29

je hindernis in een volte zetten :)
in de grote volte rijden, waardoor je paard moet buigen, en dus moeilijk over kan springen in de andere galop, zit hij dan goed, met je binnen been de volte groter maken en over de hindernis :)

anders leg je een balk schuin voor je naar de hindernis toe rijd, en juist op dat moment aangaloperen :)
dan moet het paard zijn lichaam buigen en het gewicht verplaatsen waardoor hij goed aanspringt.

succes!

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:42

danku voor de tips, ik heb alleen niet veel tijd meer om dit zo te oefenen... ik heb alleen woensdagavond een uurtje en zaterdagavond 2 uur en de zondag is het al.... (a-brevet)
Als er nog ideeen zijn, zijn die altijd welkom!!!

greets! /3

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:46

Niet naar de kant leunen waar je naar toe moet, maar in het midden blijven zitten.
Een openingsteugel naar de kant waar je naartoe wilt en/of buitenbeen naar achter leggen boven de sprong.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:50

Ik denk dat het best lastig is om dit in vrij korte tijd te leren. Als je er tijd voor hebt zou ik zeker bovenstaande tips oefenen. En je paard belonen als ze in de goede galop komt. Verder kan je misschien wat meer stelling naar binnen vragen door je buiten been af te sluiten en je binnen hand iets meer stelling vragen maar of dit de juiste manier is..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:14

Je mag tijdens het springen in het a-brevet steeds een volte rijden om je galop te corrigeren hoor. Voor B-brevet mag je geen voltes rijden tussen de sprongen

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:15

SheeNegro schreef:
Niet naar de kant leunen waar je naar toe moet, maar in het midden blijven zitten.
Een openingsteugel naar de kant waar je naartoe wilt en/of buitenbeen naar achter leggen boven de sprong.

Dit!
Als je je sprong op een volte zet kun je wel oefenen, maar als je een parcourtje moet springen staan nooit alle hindernissen in een volte, dus kan het probleem weer terugkomen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:28

In de goede galop gaat het binnen voorbeen verder naar voren dan het buiten voorbeen.
Je kan proberen boven de sprong alvast iets stelling te vragen naar binnen. Dus je binnenhand een klein stukje van de hals.