Op dit moment rijd ik een fries x konik (ziet er uit als een slanke fries, is een e-pony). Ik rijd haar nu denk ik ruim een half jaar en het gaat eigenlijk best wel goed! Ze is op haar derde beleerd, maar toen (
) meteen op ponykamp geweest. Ze is nooit doorgereden daarna, maar het jaar erop heeft ze wel weer het ponykamp gelopen. Ze is in dat jaar/anderhalf wel in handen geweest, af en toe eens een rondje stappen, longeren, handwerk e.d. Nu ben ik ergens in maart begonnen om haar op te pakken. Het is een heel leergierige pony en ze heeft ook zeker aanleg voor de dressuur. Het nadeel is alleen dat het haar nooit is aangeleerd correct te lopen. Nagevelijk lopen doet ze eigenlijk in stap uit zichzelf wel, in draf is dat nog wat lastiger. Hier heb ik graag tips voor. Vasthouden is voor mij zeker geen tip!!!Het volgende probleem is het galoperen. Linksom gaat steeds beter, alleen wil ze nooit op de hoefslag blijven. En loopt ze wel op de hoefslag dan gaat ze veel te hard, bovendien heeft ze dan extreme stelling naar buiten. Rechtsom daarentegen is waardeloos. Ze galopeerd regelmatig verkeerd aan, ook met de juiste stelling en buiging. Ze springt om en loopt gewoon voor mij weg. Ik heb echt al ontzettend veel geprobeerd:
* Longeren, over het algemeen zonder hulpteugels, maar ook enkele keren met hulpteugels.
* 'Spelenderwijs rijden', niet te veel van haar vragen en haar zelf een makkelijke houding aan laten nemen. Dit pakt ze redelijk op, maar wekt geen vooruitgang.
* Rijden, zonder galop aan te pakken. Ik heb echt 3 maanden gereden zonder te galoperen, maar helaas geen effect.
Linkergalop op de volte gaat echter beter dan eerst. Ze laat haar hals al een beetje zakken, en het tempo is ook beter te controleren.
Een aantal dingen:
> Ik heb les van een goede dressuurinstructrice
> Tuig is niet het probleem
> Pony zit niet vast in het lichaam
> Ik zit mijn pony niet in de weg
> Ik heb geen harde hand van mijzelf
Daarnaast rijd ik haar naar het lang en laag toe en ben ik zeker niet iemand die mijn pony dwingt om in de krul te lopen. Ik laat mijn pony mijn hand volgen, begeleid met beenhulpen.
Ik heb graag tips hoe ik het galoperen aanpak. Ik rijd echt al een tijd en ik weet echt wel hoe ik moet galoperen, dus die tips kunnen achterwege blijven. Ik ben nu ten einde raad, ik hoop op een gouden tip!!
Ik plaats bewust geen foto's of filmpjes, ik wil namelijk gericht commentaar. Ik snap dat veel van jullie graag beeld zien, maar het lijkt mij duidelijk genoeg uit het verhaal

Alvast bedankt!

) Als je ze zo legt dat ze makkelijk te nemen zijn moet dat goed te doen zijn, dan kun je ze daarna een beetje varieren met de afstanden.