jasmijnnicky schreef:Ik heb ook een hypermobiel paard ('gediagnosticeerd door Karin Leibbrandt en een revalidatietrainster die de opleiding bij haar heeft gedaan) en ik ben heel veel bezig met grondwerk om ervoor te zorgen dat hij meer core-stability krijgt en rechter wordt. Lennox is 4 jaar, 172 lang en staat enorm hoog op zijn benen (kwpn). Het vervelende is dat ik het trainen wat eentonig begin te vinden en mijn paard ook. Ik moet in de bak een 4kant afzetten (denk ongeveer 20 bij 20), waarbij hij op de rechte stukken recht moet lopen en echt de hoeken in moet. Daarbij goed letten op juiste hoofd houding en dat hij zijn achterhand er goed onderzet.
Ja, dat is de eerste oefening bij Karin Leibbrandt : vierkantjes stappen. Ik deed het destijds aan de hand, maar het kan natuurlijk ook los in een 'picadero'. (De traditionele picadero is 15x15, maar bij een 'kwpnse reus' is 20x20 zo'n stom idee nog niet.)
Dus vraag of 'vierkantjes aan de hand' een optie is: dan kun je er net iets makkelijker mee variëren. (Verlengen naar 25 meter, 'vierkante slangevoltes', en wellicht ook soms iets korter.)
Daarna kwam 'het grondwerk dat lijkt op longeren', ik deed het aan een leadrope van 6 meter - maar dan moet minstens het 'rechtop' bevestigd zijn.
En wellicht hebben de mensen die je paard gezien hebben nog redenen om te stellen dat je bijvoorbeeld nog een x aantal maanden moet wachten tot je 'het grondwerk dat lijkt op longeren' mag gaan doen.
Met die slag om de arm: vraag of dingen als wandelen mogen, spelen met balkjes - en je dier pret laten maken met een vriendje in de paddock.
Citaat:
Voorspelling van Karin was dat de kans dat hij ooit bereden zou kunnen worden enorm klein is. Nu lees ik steeds meer artikels en ervaringen van mensen die ook een hypermobiel paard hebben, dat ze ook erop rijden. Dus veel afwisseling in rijden en grondwerk. Dit heeft mij echt aan het denken gezet, want dan gaat er door mijn hoofd 'Zou dit met Lennox ook kunnen? En vertrouw ik nu niet te blind op 1 mening van 1 deskundige?
KL is niet zo maar de eerste de beste, maar een second opinion kan bij een nare prognose soms geen kwaad.
(Mijn eigen jonkie is als PRE ook wat hypermobiel, maar met core stability kan er veel.)
Citaat:
Ook qua training vanaf de grond: er zijn toch vast wel ook andere manieren om meer core stability te krijgen, dan alleen maar dat zelfde vierkantje en dat zelfde rondje in de bak?
Als gezegd : zeker wel!
Dit is een eerste stap.