vertrouwen terugkrijgen in paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spielbergje

vertrouwen terugkrijgen in paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:28

Hallo :)
mijn paard is nu bijna een jaar onder het zadel en dat ging in het begin zeker niet makkelijk, ze schrok van alles en dan keerde ze om en bokte me eraf, ik had zelf nog niet genoeg balans dus blijven zitten wou niet echt. het heeft lang geduurd voordat ik er weer een beetje vertrouwen in had.

Nu ging het deze zomer echt super goed, tot dat ze begin deze week weer overal van schrok en bokken steigeren. (het leek er gewoon op of ze er alles aan deed om me eraf te krijgen, maar dat is denk ik niet zo) nu heb ik dit gebok en gesteiger 2 dagen uit kunnen zitten, tot gisteren.. Ik klapte er af en ben er daarna wel weer op gaan zitten, dat ging ook goed maar ik voelde me net weer een 6 jarige die voor het eerst op een paard ging zitten.

Vandaag ook weer gereden en ging wel goed ondanks een paard schrik en bok acties.

Het is net alsof ze de baas over mij is en dat ik er niks meer over te vertellen heb, het vertrouwen in gewoon weg en ik weet niet hoe ik dat terug kan krijgen, elke keer als ik er af val is het vertrouwen weg, en blijkbaar heeft ze dat door want ze maakt er goed gebruik van. :(

Het is een 5 jarig paard die zich gedraagt als een 3 jarige, heel gevoelig en heet paard en ze heeft ook een zeer sterke eigen wil. In omgang is het een schat van een dier en kan ik er ook alles mee doen, maar met rijden is het dan weer mis pff..
ze heeft verder geen last van het zadel en ook niet van dr gebit.

Hoe kan ik de leider zijn en het vertrouwen terugkrijgen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:38

Zo te horen heb je zelf te weinig ervaring en ruiterkunde voor een jong paard door te rijden.
Als je dan begint aan een groen paard is dat vragen om problemen.

Als de blaadjes gaan vallen worden de meeste wel wat frisser :o en als de ruiter dan wat bang of afwachtend gaan ze spoken en klieren.

Je hebt denk ik 3 opties:
- Paard laten bijrijden door een ervaren ruiter, eventueel zelf narijden.

- zelf ballen en lef kweken en eraan durven rijden (paard bezig houden) en goede begeleiding/instructie zoeken.

- Paard verkopen en een meer ervaren een braaf paard terug kopen.

spielbergje

Re: vertrouwen terugkrijgen in paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:44

Ik heb eerder wel altijd jonge pony's ingereden, maar paarden zijn een stuk groter en sterker.
Ik moet maar gewoon het lef bij elkaar rapen en niet steeds denken: 'ogod als ze maar niet schrikt)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:03

Wat kan helpen is voordat je gaat rijden wat oefeningen op de grond doen. Dus gewoon opgezadeld en wel de bak in (als je in de bak rijdt), en dan wat rechtrichtoefeningen aan de hand doen bijvoorbeeld. Dan kunnen jullie even op elkaar afstemmen, kan je paard zich op jou gaan concentreren en tegen dat je zelf ontspannen bent en het idee hebt dat je paard dat ook is, kan je opstappen.

Daarnaast kan je natuurlijk ook wat grondwerk doen, gaan wandelen etc, je hoeft niet per se elke keer op je paard te gaan zitten om het vertrouwen in elkaar terug te krijgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:22

Gewoon maar denken... en je lef bij elkaar rapen is al een station te ver.
Ik vraag me af of je paard niet te veel kaliber voor je heeft. Misschien helpt het als je haar een poosje door iemand anders laat rijden. Nu lijkt het op een combinatie van een onzeker paard met een onzekere ruiter en dat patroon moet doorbroken worden. Voor dat je het in de gaten hebt veranderen die onzeker actie van je paard in gewoon een stout paard. Misschien kun je iemand vinden die tijdelijk met je wil ruilen van paard. Ik vind dat je hier niet zelf mee door moet gaan want je verpest het voor jezelf en even later durf je niet meer of vind je het niet meer leuk

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 06:30

Daar begint het al mee dat jij denkt O jee wat als dus daar zowiezo mee stoppen dan maar vallen

Het is ook nog maar een jong paard begrijp ik dit is al lastiger dan een ouder meer beleerd paard Zou echt even een goede pro opzoeken die je met rijden een mnd of wat op weg kan helpen Ik ben bang dat het paard idd de baas over je is Dit kun je nu niet meer zelf oplossen investeer hierin voordat je straks een "rotbok" hebt waar je niks meer mee kan

Zoek goede begeleiding En hoe gek het ook klinkt ga het opzoeken begin aan de hand met schriktraining evt met zijn tween allebei 1 kant En later erop je moet het op kunnen lossen ipv denken whaaaa hij gaat schrikken

Laat het paard aub door een goede pro bij rijden voordat het te laat is en het dier een slechte naam krijgt

Maplewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:52

Poeh lastig. Je kunt jezelf wel voorhouden dat je niet bang bent, maar onbewust geef je signalen door die een paard haarfijn oppikt. Wat voor begeleiding heb je?
Ik denk dat je wel een keuze moet gaan maken, zeker omdat het koudere weer er straks aankomt en ze dan vaak nog frisser kunnen zijn. Ik zou niet graag horen dat je een ongeluk krijgt. Veiligheid staat voorop.
Dus of met begeleiding zelf aan de slag gaan, of iemand zoeken die jouw paard tijdelijk kan gaan rijden.
Succes met wat je ook beslist!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:58

Heb je het zadel al na laten kijken en haar rug etc.? Misschien heeft ze een blokkade of een niet helemaal goed passend zadel. Succes!

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:01

listiglistje schreef:
Zo te horen heb je zelf te weinig ervaring en ruiterkunde voor een jong paard door te rijden.
Als je dan begint aan een groen paard is dat vragen om problemen.

Als de blaadjes gaan vallen worden de meeste wel wat frisser :o en als de ruiter dan wat bang of afwachtend gaan ze spoken en klieren.

Je hebt denk ik 3 opties:
- Paard laten bijrijden door een ervaren ruiter, eventueel zelf narijden.

- zelf ballen en lef kweken en eraan durven rijden (paard bezig houden) en goede begeleiding/instructie zoeken.

- Paard verkopen en een meer ervaren een braaf paard terug kopen.

Ik ben bang dat je inderdaad uit deze 3 optie's moet kiezen.

Groen+groen=super groen.

Jij kan het paard niet te zekerheid en bevestiging bieden die het paard nodig heeft, waardoor het paard jou de bevestig niet kan bieden die jij nodig hebt.
En zo zal het cirkeltje steeds rond, en rond en rond gaan.

Je moet iets doen om die cirkel te doorbreken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:14

Als je voor de tweede optie kiest ga je iig veel leren, mits je een goede instructeur hebt :)
Af en toe eens door iemand anders laten rijden kan ook geen kwaad