Actief houden wie helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haagje2002

Actief houden wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:11

Oke ik ga even het verhaal helemaal compleet schetsen dat voorkomt verkeerder indrukken hoop ik.
Over mij: Ik ben een flinke dame met een lichaam met rondingen maar wel alles netjes in verhouding ik ben 1.87 lang en weeg 90 a 95 kilo. Ik ben inmiddels bijna 36 jaar oud en ik heb in mijn kinderjaren wat paardijles gehad en ponykampen meegemaakt. Door de loop van mijn leven helemaal uit de paarden geraakt en sinds een jaar of 4 a 5 weer actief geworden toen ik een plaats ontdekte waar ik zonder ruiterbewijs en begeleiding een paard kon huren voor een schijntje per uur. Met die paarden kon ik gewoon lekker de bossen in en stap draf galop waren geen probleem. Ook de meer vervelendere paarden waren absoluut geen punt ik ben dus niet snel bang aangelegd.
Al snel werd mij gevraagd of ik de paarden die in pension stond wilde gaan rijden. Ik begon toen met een paard wat altijd direct met het hoofd in de knik door de bak racete en haar eigenaresse durfde er niet meer op. Even de klik met het paard gezocht en aangezien ik toen dressuur maar circuswerk vond lekker het paard los gaan rijden buiten. Ze ging steeds beter lopen begon ook echt nageeflijk te worden en na een paar lessen van een vriendin van me die hoog dressuur rijd en onderwijst, begon ik de dressuur als fitness voor het paard te zien en te begrijpen waarom het loslaten van de rug en nageven belangrijk waren. Het paard ging zooooo mooi lopen en............werd ineens aan een handelaar verkocht. SNIK! Daarna nog twee andere paarden ( een fries en een haflinger x tuiger mix) blijven rijden en veel mee geleerd tot ik tegen een ander paard aanliep. Het paard waar ik nu het probleem mee heb.

Het paard is 21 jaar oud en is kampioen voltige geweest en heeft zz zwaar gelopen. Hij heeft wat artrose dus springen is uit den boze. Toen ik dit paard leerde kennen hadden we direct klik. We begrijpen elkaar. ( ik heb reuma) we zijn allebij reuzen: hij heeft een schofthoogte van over de 1.80!!! Perfect plaatje dus. Ik kan verschrikkelijk veel leren van hem want hij kan alles!! is het natuurlijk wel zaak dat ik het eruit rijd. Ik heb me op een vereniging ingeschreven en ben de onderlinge wedstrijden mee gaan rijden zonder echt les te hebben gehad. Ik was in een drieluik wedstrijd 1e 187 2e 186 1e 194 en uiteindelijk 1e en clubkampioen. Ben in Januari gestart met lessen en heb pas weer een onderlinge wedstrijd gereden waarin ik 4e was met 193. (dit alles in de b)

Nu de werkelijke vraag: Door mijn lessen en in mijn proeven krijg ik constant als leerpunt: actief houden!! hij moet eerst vooruit denken daarna vang je dat op in je hand en werkt hij omlaag. Dat klopt ook allemaal alleen hij gaat altijd omlaag maaaaaaar,,,,,,,,,,,,,,,,HIJ BLIJFT NIET ACTIEF!!! zodra je je been ontspant valt hij vanuit draf naar stap, vanuit galop naar draf of zelfs vanuit stap naar halt. Dit maakt het voor mij bijzonder moeilijk om op mijn zit te gaan letten omdat ik door het constante aandrijven echt wat naar voren val. Zodra hij bijv van galop naar draf moet dan is dat meer een stilvallen en val ik naar voren. Ik oefen door te proberen hem nageeflijk te houden en goed te blijven zitten in de overgang maar ik ga dan klemmen en dan wordt het heel krampachtig. Ik vind doorzitten ook vreselijk moeilijk op hem omdat hij vreselijk hoog opgooit. Met een zweepje rijden helpt wel iets dan lijkt hij iets allerter maar toch heb ik het idee dat ik nu op een dood punt zit.

Mijn doel is niet om dit paard te rijden om maar beter te worden terwijl hij het duidelijk niet meer aankan. Het is zelfs zo dat hij het werkelijk nodig heeft om in beweging te blijven en 1x per week les en daarnaast 1 of 2 x in de bak en 1 of 2x lekker naar buiten vind hij geweldig. Hij staat dan ook op wei en blijft zelf zo ook in beweging. Het gaat er meer om dat ik wil weten of er een werkelijke manier is om hem echt actiever te krijgen. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft of zijn er mensen die hier een mening over hebben of kijk op hebben en deze met mij willen delen?

Anoniem

Re: Actief houden wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:36

Ik zou bij zo'n paard eerst willen weten of hij nog wel voorwaarts Kan zijn. Buiten loopt hij er misschien doorheen, maar dressuurwerk is toch wat belastender en actiever betekend ook vaak meer swung en meer afdruk. Wat ook kan betekenen meer belasting van de gewrichten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 05:33

Allereerst is het paardje al op leeftijd en toch een lichte lichaamlijke beperking Wil wel uitsluiten dat die hier geen last van heeft eventueel overleg met de dierenarts als je twijfelt of die het aan kan

Je zegt ik vaak naar voren van het steeds maar aandrijven Dat is nu net het probleem het steeds aandrijven Veel duidelijker en consequenter zijn gas is gas en rem is rem Veel overgangen tempowisselingen En aangezien het paard traag is Maak je korte snelle actieve overgangen stap draf stap draf stap draf

Wees duidelijk je drijft aan geen reactie duidelijker been geen reactie tik met de zweep en weg galoperen Mooi mee zitten hand naar voren rondje laten galoperen En je herhaalt je overgang weer Dat het paard echt snapt Dat naar voren ook echt naar voren is Houd verder je been stil Niet drijven als dit niet nodig is

Wrm je paard stil vat in de overgang is omdat je te veel aan ge voorkant bezig bent het paard nagefelijk houden Maar het is juist zo belangrijk Het paard actief te houden vanuit het achterbeen naar voren zodat die daar van uit kan nageven

Zou dan ook een mnd met een lange losse teugel gaan trainen Eerst naar voren en aan het been Dan komt de voorkant vanzelf

haagje2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 23:05

wat jij zegt hoor ik heel vaak dresjoepie : Overgangen rijden en consequenter zijn. Dat is wat we nu oefenen en laatste proef: geen opmerking over actief houden!!! goede tips dank je wel

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:06

Fijn dat dat helpt! :)