Een half jaar verder: langzaam richting L1 niveau. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Een half jaar verder: langzaam richting L1 niveau. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 00:10

Vorige topic: Hard werken aan de basis, tips meer dan welkom!

Hoi allemaal! :)

Sinds een half jaar rij ik in de manegeles op Barilla, een hele leuke 9-jarige merrie die is opgeleid tot Z-niveau. Als combinatie zitten we tussen B en L1 niveau in, afhankelijk van hoe relaxt en geconcentreerd ik zelf ben :D Het is namelijk een gevoelige en heel werkwillige merrie waar je continu mee moet blíjven rijden. Dit ging een poosje ontzettend goed, maar helaas ben ik de knopjes de laatste weken een beetje kwijt… Mijn belangrijkste werkpunt voor nu is om veel meer mijn benen te gebruiken. Ik heb helaas de neiging deze af te steken en enkel mijn handen te gebruiken, wat helemaal niet werkt natuurlijk. Zodra ik dit weer onder de knie heb, kan ik me richten op mijn andere werkpunten: meer op twee teugels rijden i.p.v. alleen de binnenteugel, rechtop blijven zitten en geen pianohandjes!

Hoe frustrerend het ook is om drie stappen vooruit, twee achteruit te maken, het blijft een geweldig leuke uitdaging om op haar te rijden en zo veel van haar te leren! Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie tips die ik in de les kan meenemen. Wees ook alsjeblieft niet bang om commentaar te geven, dat heb ik graag! :)

Als eerst twee filmpjes die twee weken geleden tijdens een 'dressuur demonstratie' op mijn manege zijn genomen. Helaas sloegen de zenuwen hier flink toe en vergat ik werkelijk álles. Je ziet hier wat er gebeurt als ik verstijf in het rijden en de regie uit handen geef.. Gelukkig zitten er ook een paar fijne stukjes tussen!

En de poging tot galop die mislukte :+ In de les werd gezegd dat ik het beste wat naar voren/in de verlichte zit kan gaan zitten, omdat ik haar hiermee het minst zou belasten (ze zit wat vast in haar lijf en op dit moment is dit het beste wat ik voor haar kan doen). Van verlichte zit is geen spraken, maar ik probeerde mijn handen wel bewust iets meer naar voren te doen.

Enkele foto's van deze dag:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Daarnaast heb ik enkele foto's van de FNRS wedstrijd die een week daarvoor werd gehouden. Hier reden we voor de tweede keer F12, die we afsloten met 228 punten en een eerste plaats! :D

4. Losdraven met een wat langere teugel. Ik heb het idee dat ik haar nog meer had moeten geven om haar lekker over haar rug te laten lopen, maar dit vind ik lastig te zien
Afbeelding

5. Dit vind ik een fijne foto. Ik heb mijn been er aan, goed contact op beide teugels en ze reageert op mijn hulpen :)
Afbeelding

6. Tot slot een foto van de proef, waar ze heerlijk ontspannen en op mijn tempo liep. Hier willen we weer naar toe!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 01-10-14 22:30, in het totaal 7 keer bewerkt
Reden: Topictitel gewijzigd op verzoek van TS.

dresjoepie

Re: Met ups en downs gaan we langzaam vooruit, tips zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:16

Wrm zit je in galop naar voren ??? Kan het filmpje hier niet zien gaat om de foto Vind de tweede foto wel een mooi beeld geven Zou nog wat lager mogen en iets langer maar niet storend

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 00:23

dresjoepie schreef:
Wrm zit je in galop naar voren ??? Kan het filmpje hier niet zien gaat om de foto Vind de tweede foto wel een mooi beeld geven Zou nog wat lager mogen en iets langer maar niet storend

Haar lijf zit op dit moment wat vast, en ik ben nog niet bekwaam genoeg om haar ondanks dat rustig en ontspannen te laten galopperen. Dus in plaats daarvan moet ik zeker in het begin goed tempo maken, en verlichte zit zou voor haar hierbij het fijnst zijn :)

Edit: zal het even iets duidelijker zetten in mijn OP

Anoniem

Re: Een half jaar verder: met ups en downs gaan we vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:36

Ziet er al een stuk beter uit hoor :D
Ik zou alleen niet gaan galopperen met een paard wat zo in verzet gaat. Nu krijg je alleen maar stress en gedoe, dat is niet bevorderlijk voor jullie band. Ik zou pas weer gaan galopperen wanneer ze weer lekker in haar lijf zit.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:03

Dankjewel Joolien :D

En je hebt helemaal gelijk. We bekijken nu per les of een galop er in zit. Is zij of ik te gespannen, dan doen we het gewoon niet :)

x_MyChange_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:27

Ziet er best fijn uit, je ziet wel eens plaatje waar de ontspanning ver te zoeken is..

Jullie komen er wel, succes!

Maplewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:20

Hoi!
Ik ben al eens vaker een topic van je tegen gekomen. Normaal reageer ik nooit, maar ik wilde je graag even laten weten dat ik het heel leuk vind om te zien hoe graag je wilt leren en openstaat voor alle adviezen. Je houdt het welzijn van je paard voorop, fijn om te zien.
Mijn tip voor jou, ik zie op een aantal foto's dat je je handen vrij breed zet en meer richting je bovenbenen. Wellicht is het een momentopname hoor, dan heb ik niks gezegd :).
Heel veel succes en plezier samen!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:21

Wat leuk om te horen leenxxx :D Het klopt dat ik mijn handen soms wat te breed en te laag zet. Bedankt voor de tip!

Marisstel

Re: Een half jaar verder: langzaam richting L1 niveau. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:04

Ziet er al een stuk beter uit, complimenten!

Wel heb ik het idee dat je paard soms met het hoofd omhoog komt, probeer je paard meer in ontspanning te houden.

Vaak helpt het als je vanaf benden, dus lange teugel naar boven gaat rijden, naar de loodlijn. Paard zal dan minder met het hoofd omhoog komen als je hem vanaf boven naar benden gaat rijden.

mandymarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:45

Ziet er idd beter uit ja! :))

Maar als je paard vast zit, laat je haar toch na kijken ofzo?
Of heb je dat al gedaan?
Want als je aan gaat galopperen ziet je paard er niet erg blij uit, en verzet zich dan...

Ik vind het echt knap van je dat je zo open staat voor advies!
En ik bedoel dit ook helemaal niet om je af te kraken, als je dat maar weet!
En het ziet er verder netjes uit!

Succes, en ik hoop dat je paardje gauw weer lekker in haar vel zit! :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:12

Dankjewel voor de leuke reacties en tips allebei!

Mandymarrit, het is niet mijn paard helaas, maar het paard van mijn instructrice :) Zij heeft er inderdaad iemand naar laten kijken, maar ik weet niet precies wat het 'behandelplan' is. In de les moet ze in ieder geval vooral ontspannen over haar rug lopen en voorwaarts blijven, en daarnaast rijdt mijn instructrice er natuurlijk zelf op om haar los en relaxt te maken. Het verzet in galop is dan ook véél minder als mijn instructrice of een betere ruiter dan ik er op zit, dus hopelijk kunnen zij het er snel uit rijden. (En zolang ik dat niet kan, laat ik de galop zitten :D)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:12

In het begin van het eerste filmpje ben je op het verkeerde been aan het lichtrijden.....heeft dat een reden? Verder probeer je heel goed te ontspannen en op een fijne manier met je paard om te gaan!

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:22

Het komt vast wel goed als jullie zo door gaan! alleen Je hebt i het filmpje je armens best wijd en niet aan gesloten aan je lichaam maar je hoeft natuurlijk niet strak en gespannen te zitten maar het is een klein verbeter puntje (zeker niet d belangrijkste) en ik hoop dat de ontspanning snel komt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 00:43

emil01 schreef:
In het begin van het eerste filmpje ben je op het verkeerde been aan het lichtrijden.....heeft dat een reden? Verder probeer je heel goed te ontspannen en op een fijne manier met je paard om te gaan!

Dat was een gevalletje pure stress.. Schrok me ook dood toen ik het doorkreeg, heb de rest van de demonstratie telkens dubbel gecheckt of ik wel op het goede been reed := Normaal gesproken denk ik hier niet eens over na, en het is zeker niet met opzet!

Dankjewel verder voor het leuke commentaar :) Hannah, jij ook bedankt voor je positieve reactie en tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:04

Om eerlijk te zijn zie ik bijna geen verschil. Probeer echt wat meer aan je houding en zit te doen. Zodat het paard ook fijner en makkelijker kan lopen.

Succes, want je bent wel goed aan het oefenen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:23

Ik zie wel degelijk verschil met de filmpjes van toen je dit paard net reed. Jullie zijn echt alweer vooruit gegaan.
Probeer zelf iets trotser op je paard te zitten, dit kan je doen door je borstbeen iets naar voren/omhoog te brengen. Je onderrug lijkt mooi recht maar bij je schouders duik je iets naar voren.
Zelf geef je al aan dat je meer je been eraan mag houden (vind het al stukken beter dan hoe het was hoor!). En je mag veel meer op je buitenteugel gaan rijden. Links om pak je om een gegeven moment zelf je teugel korter om er vervolgens aan te gaan hangen. Logisch dat je paard dan in protest gaat. Rij haar met je binnenbeen naar je buitenteugel toe en begrens op die buitenteugel. Binnenteugel hou je alleen iets van de hals en doe je verder niks mee. Reageert ze niet dan vraag je door met je binnenbeen, niet je binnenteugel.

Is er trouwens een reden voor dat je op de volte blijft galopperen? Is het niet fijner voor het paard als ze er zoveel moeite mee heeft om juist rechtdoor te galopperen? Nu springt ze in de hoek ook telkens overkruist.

Verder lekker zo doorgaan hoor, het is geen makkelijke merrie maar des te groter is de beloning als het goed gaat ;)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:24

Allereerst is het mooi om te zien dat je ook lang en laag rijdt en probeert ontspanning te krijgen. Voor de L1 mag ze nog net wat meer op de achterhand lopen, met haar hoofd op ongeveer gelijke hoogte met de schoft of iets daarboven.

Dan je houding. Je zit in stoelzit: achterin het zadel, benen naar voren (daardoor ga je ook je rug te bol maken en naar voren zitten). Dan gaan je benen inderdaad afsteken. Probeer midden in het zadel te zitten (is ook fijner voor je paard), dan gaan als het goed is je benen wat meer onder je liggen ipv voor je en is het makkelijker om je been aan te houden en je rug recht te houden.
Je handen mogen bij het lang en laag wel lager en breder, maar probeer ze wel voor je te houden en niet alleen maar vast te zetten tegen je zadel. Als je haar wat oppakt moet je handhouding wat smaller, meer voor je en iets hoger.

Haha heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:56

Even een algemene vraag tussendoor. Waarom denken mensen maar dat op de buitenteugel rijden zo goed is? Wij Hollanders leren dat zo fout aan!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:02

NikkiTazz schreef:
Even een algemene vraag tussendoor. Waarom denken mensen maar dat op de buitenteugel rijden zo goed is? Wij Hollanders leren dat zo fout aan!

Hoe kom je daarbij? Wat is er fout aan?

Ziet er best netjes uit ts. Alleen de galop, waar komt dat verzet vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:28

Dit kan de buiging belemmeren. Mensen rijden (ook ik!!!) te vaak door een bocht of volte alsof het een fiets is. Buitenteugel heb je alleen nodig als begrenzing. Ja de buitenteugel is belangrijk, maar wij Hollanders rijden echt TE veel op buitenteugel.

En waar TE voor staat is niet goed zeggen ze!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:34

NikkiTazz schreef:
Dit kan de buiging belemmeren. Mensen rijden (ook ik!!!) te vaak door een bocht of volte alsof het een fiets is. Buitenteugel heb je alleen nodig als begrenzing. Ja de buitenteugel is belangrijk, maar wij Hollanders rijden echt TE veel op buitenteugel.

Dat heeft niet met het principe op/met je buitenteugel rijden te maken dan neem je je buitenhand niet mee en zet je deze vast en dat is niet de bedoelding. Het is niet alleen begrenzen ook sturen.
Ik vind dat er juist te weinig met de buitenteugel gereden wordt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:38

Ik heb alleen het eerste filmpje een klein stukje gezien. Maar snap echt niet dat je hier op door hebt gereden. En ook niet dat de lesgever zegt dat je moet stoppen. Zodra je aandraaft, loopt het paard erg onregelmatig.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:39

NikkiTazz schreef:

Maar als je op een fiets naar links gaat, gaat je rechterhand toch naar voren? Hoe kan je dan met die hand de buiging belemmeren?

Als ik zo om me heen kijk, zie ik juist mensen die veel te veel aan de binnenteugel hun paard de bocht om trekken, ipv met de binnenteugel aan te geven en de buitenteugel te begrenzen.

Voor TS: als ik zo naar het filmpje kijk, zou ik niet zeggen L1 niveau eerlijk gezegd. Ze toont inderdaad niet altijd even regelmatig, maar ik geloof niet zozeer dat ze iets mankeert. Ik denk eerder dat het komt omdat je er zelf wat gespannen op zit en haar eigenlijk een beetje aan haar lot over laat.

Je houdt inderdaad je handen wat breed en laag, maar dit is niet zo erg op dit moment. Je wilt juist naar die ontspanning en zorgen dat ze haar hals wat meer wil laten vallen, dus dan kan je best voor je training wat breed rijden. Maar zoek die ontspanning, dat is nu belangrijk.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 03-10-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:49

Haha dat kan een lange discussie worden, en dat is een beetje offtopic.
(Zijn daar andere topics over??)

Weer even ontopic: TS ik vind het goed van je dat je zo graag wilt leren, en dat je je punten kent en ook de opbouwende kritiek kan hebben. Ga zo door, dan kom je er wel! Veel oefenen.
Neem alleen niet alles aan wat gezegd word... er zijn te veel wegen die naar het zelfde punt leiden. Pas toe wat het beste bij jou en het paard past. Succes!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:29

Haha wow, wat een reacties ineens! Dankjewel allemaal voor de positieve feedback :D

Ik ga even de volgorde af waarin is gepost:

Marijkiii (en alle anderen die hier tips over gaven), mijn houding blijft inderdaad iets wat steeds weer terug komt en waar ik echt aan probeer te werken! Handhouding is iets waar ik mezelf gewoon aan moet blijven herinneren, maar heb jij/hebben jullie misschien tips hoe ik beter in het zadel kan blijven zitten?

DarkShines, ik denk dat die volte vooral is voor het idee van controle, maar dat weet ik niet zeker… Dit is wel iets wat ik altijd moet doen in de galop, dus ik zal in de les eens vragen wat het idee daar achter is :)

NikkiTazz, die buitenteugel vind ik stiekem best een interessante discussie. Om bij mezelf te blijven en het ontopic te houden: ik weet dat ik te veel op mijn binnenteugel rij, dus moet ik leren meer mijn buitenteugel erbij te houden (dus meer op mijn buitenteugel te rijden, naast dat ik mijn binnenteugel er gewoon aan hou). Ik kan me voorstellen dat er daarom vaker wordt geroepen dat er meer op de buitenteugel moet worden gereden, waarbij dit eigenlijk ten compensatie is van het te veel met de binnenteugel werken. In de les leren wij in ieder geval om op twee teugels te rijden, dus dat is ook waar ik uiteindelijk naartoe wil :)

Mylittlejoy, daar heb je groot gelijk in hoor! Wat ik vertoon op het filmpje zou ik nog geen B niveau durven noemen. Vandaar ook dat ik in mijn topic schreef dat het niveau afhangt van mijn toestand, want dat maakt echt een wereld van verschil, haha. Maar dat er eerst ontspanning moet zijn voor we verder gaan is zeker iets wat we doen :)

FriesWytske schreef:
Ik heb alleen het eerste filmpje een klein stukje gezien. Maar snap echt niet dat je hier op door hebt gereden. En ook niet dat de lesgever zegt dat je moet stoppen. Zodra je aandraaft, loopt het paard erg onregelmatig.

Huh, meen je dit? Dit is iets waar ik zelf geen kijk op heb, maar kun je misschien aangeven waar ze onregelmatig loopt? Ik weet in ieder geval zeker dat mijn instructrice direct zou ingrijpen als er iets zou mankeren aan een van haar paarden.